De hedendaagse motorcross is grosso modo een strijd tussen motorfabrikanten uit Japan en Oostenrijk maar het lijkt erop dat er meer concurrentie komt in de komende jaren. Met komst van Fantic en Beta steken de Italianen hun neus weer aan het venster.
De grote vier uit Japan waren vele jaren heer en meester op mondiaal vlak. Ze kregen hier en daar wel eens een steek van merken zoals KTM maar tot net voor de eeuwwisseling bleven de Japanse ingenieurs de lakens uitdelen op het hoogste niveau. Alles zou echter veranderen toen de viertakt-technologie populair werd. Husqvarna, KTM, Husaberg maar ook Yamaha trokken naar de tekenplank om de techniek zo te verfijnen zodat het een winnend concept werd in het wereldkampioenschap motorcross.
Nu waren de rollen zowat omgekeerd en was het vooral KTM dat het laken naar zich toetrok. De andere merken zoals Yamaha en Honda konden nog wel titels winnen maar het gros daarvan ging naar KTM. Sinds de eeuwwisseling won KTM 27 titels en dat deed het met hun eigen merk. Intussen werd ook Husqvarna overgenomen en in de vitrine gezet als premiummerk van de groep. En recent kwam het Spaanse merk GasGas de gelederen vervoegen om te fungeren als budgetmerk. Dit is het principe dat de Volkswagengroep toepast op hun vier merken VW, Seat, Skoda en Audi.
Husqvarna en GasGas zijn merken die gebruik maken van bestaande onderdelen uit het KTM magazijn. Er worden kleine nuances gemaakt maar die zijn op de vingers van één hand te tellen. Het is een slimme en vooral commerciële zet van de Oostenrijkers om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. GasGas is bovendien een antwoord op de lagere prijs die de Japanners vragen voor hun machines. KTM heeft met andere woorden alleen de merknamen van Husqvarna en GasGas gebruikt om hun businessplan uit te voeren.
Wat als KTM op deze manier Maico weer in de markt zou zetten als een soort “vorsprung durch technik” versie van het merk? Een machine die net boven het premiummerk Husqvarna zou geplaatst worden en nog dichter zou aanleunen bij de factory bikes van Herlings en Cairoli. Maico zou perfect in dat plaatje passen want het Duitse merk had het een tijdlang perfect voor elkaar tot het bewind zich meerdere malen in eigen voet schoot. En wat als CZ door KTM in de markt werd gezet als budget tweetaktmerk net onder GasGas? CZ zou de perfecte crossmotor van rond de 6000 euro kunnen zijn om jonge motorcrossers die de 85cc klasse ontgroeit zijn aan een budgetvriendelijke maar betrouwbare tweetaktcrosser te helpen. Het voormalige merk uit Tsjechië zou perfect passen in dat plaatje als pionier van tweetakttechnologie.
Maar los van het commerciële is motorcross ook een sport vanuit het hart en daarom gaven wij deze titel aan de tekst. Van Maico en CZ gaan we wellicht niks meer zien maar er is een merk dat bewijst dat alles mogelijk is mits het hart diep geworteld zit in de sport. Wij hebben het over Beta dat zowat uit het niets plots weer gaat acteren op het hoogste niveau. Op 13 juni valt het starthek in Orlyonok met twee Beta’s in de vuurlinie die bestuurd worden door Jeremy Van Horebeek en Jimmy Clochet. Beta bewees de afgelopen jaren dat het weet hoe het enduro- en trialmotoren moet bouwen.
Het is geen sinecure om van een degelijke enduro een potige crossmotor maken maar als je een hart hebt voor de sport en techniek dan moet dat lukken. Beta heeft ons diepste respect voor hun werk dat ze afleveren en om zo het rennerspark op te fleuren met nieuw bloed en nieuwe kleuren. Wij hebben niks tegen de KTM’s van deze wereld maar de motorcross kan wel wat nieuw bloed gebruiken. CZ en Maico zijn al jaren dood maar waar een wil is, is een weg. Lang leve CZ en Maico en doe daar ook maar meteen Gilera, BSA, Montesa, Bultaco en Aprilia bij. Gelieve dit lijstje naar believen aan te vullen. En wie belt Stefan Pierer?