Hebt u zich al eens afgevraagd waarom de uitlaat van een tweetakt zo een specifieke vorm heeft? Om zoveel mogelijk power uit de motor te halen zal je zeggen. Dat is ook zo maar de vorm van de uitlaat is het tuninggedeelte en heeft er dus alles mee te maken.
Het zijn de bekende aftermarket uitlaatfabrikanten die alles uit de kast halen om je crossmotor zo goed mogelijk te laten lopen. En dat liefst in een zo breed mogelijk toerentalgebied. Dat gebied wordt ook al eens de “powerband” genoemd. Deze powerband wordt dus gedeeltelijk gecreëerd door de vorm van de uitlaat. Helaas is de specifieke vorm van de uitlaat maar perfect voor één soort toerental. Met andere woorden: de vorm van de uitlaat is altijd een compromis. Dat betekent dat de fabrikant van een tweetaktuitlaat altijd een uitlaat gaat ontwerpen specifiek voor een bepaald type van motor en cilinderinhoud.
De uitlaatgassen worden niet zomaar naar de demper gestuwd maar moeten in de expansieruimte tegendruk creëren in de cilinder. In de video wordt het u allemaal haarfijn uit de doeken gedaan. De kerel in de video laat u een animatie zien van de weg die de uitlaatgassen moet afleggen voor een ordentelijke werking van een tweetaktmotor. Uitlaattuning is dus het regelen van een zo hoog mogelijk vermogen in een zo breed mogelijk toerentalgebied.
Bovendien kan het tunen nog gepersonaliseerd worden. Zo kan je bij sommige fabrikanten kiezen voor een uitlaat die veel vermogen levert onderin en in het middengebied. Een andere keuze kan zijn om het maximale vermogen te verleggen naar de hogere regionen van het toerentalgebied. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij een uitlaat van een 50cc crosser omdat daar de gaskraan toch altijd wijd open staat. U begrijpt dat dit niet zou werken op pakweg een KX500 want hang je letterlijk snel in de touwen. En een flinke deuk in je uitlaat wijzigt ook de karakteristiek ervan.