Het frame van uw crossmotor is ontworpen om op een specifieke manier te werken, en wanneer de geometrie van het frame wordt gewijzigd, veranderen de rijeigenschappen van de motorfiets. Soms doe je er goed aan maar vaak maak je het slechter dan het was. Wees voorzichtig als je onderdelen wijzigt aan je motor. Standaard is niet altijd zo slecht als je denkt.
Size matters! In de loop der jaren zijn de crossmotoren steeds hoger geworden. De meeste moderne rijders zouden schrikken van hoe klein, laag en kort een crossmotor uit het midden van de jaren 1970 was. In 2021 trok Husqvarna hun stoute schoenen aan en maakte haar crossmotoren weer lager. Husqvarna verkortte de buitenste vorkpoten en de binnenste cartridge stang met 10 mm. Om de achterkant te verlagen, verlengde Husqvarna de armen van het linksysteem. Sinds de eerste circuittesten met de nieuwe Husky is iedereen lyrisch over de wijziging.
De bovenste kroonplaten op Japanse crossmotoren hebben voor en achter bevestigingsgaten met omkeerbare stuurbevestigingen die het stuur op vier verschillende plaatsen kunnen plaatsen. In totaal bieden de typische Honda, Yamaha, Kawasaki of Suzuki stuurbevestigingen 35,5 mm van voor/achter verstelbaarheid. Hierdoor kunnen langere rijders hun stuur naar voor zetten en korte rijders het stuur dichter naar het lichaam brengen.
Kawasaki rust de KX250 en KX450 uit met verstelbare voetsteunen. Het voordeel van een 5 mm lagere voetsteun is dat de benen van lange rijders meer ruimte hebben en dat hun benen niet zo sterk gebogen zijn. Bovendien kan het verhogen of verlagen van de Kawasaki voetsteunen ervoor zorgen dat het stuur hoger of lager aanvoelt wanneer je recht staat. Als vuistregel geldt dat lange rijders baat hebben bij lagere voetsteunen, omdat ze hun knieën minder hoeven te buigen als ze zitten. Voor de crossmotoren zonder verstelbare voetsteunbevestigingsgaten zijn er aftermarket voetsteunen die hoger en lager kunnen worden gezet.
De goedkoopste manier om een motorfiets te verlagen is door de vorken in de kroonplaten omhoog te brengen. Als je vering is afgesteld op je gewicht, raden we je aan dicht bij je favoriete instellingen te blijven (meestal rond de 105 mm sag). Maar als je vering minder dan 105 mm doorzakt en de motor hoog aanvoelt, probeer dan de veervoorspanning van je schokdemper te verlagen zodat de motor meer dan 105 mm doorhangt. Een langere schokdemperlink verlaagt de achterkant van de crossmotor. Langere linksystemen verlagen de zithoogte tot ongeveer 2,5 cm. Als je een verlagingslink gebruikt, zorg er dan voor dat je je vorkpoten minstens 2 mm hoger zet in de kroonplaten om de crossmotor in balans te houden.
De meeste fabrieksrijders gebruiken afgezaagde subframes om de achterkant van hun machine te verlagen. Om een subframe te verlagen moet u de aluminium steunpunten met 5 à 10 mm verkorten. Hierdoor kan de zithoogte ongeveer 2,5 cm zakken. Het carbon/kunststof subframe van een Husqvarna kan niet worden verlaagd omdat er in afgewerkt carbon geen bewerking wordt toegestaan. Met andere woorden: carbon is sterk als geheel maar als je erin zou zagen verliest het zijn sterkte.
Schokdempers kunnen gemakkelijk worden ingekort bij uw lokale veringspecialist. Let op, het inkorten van de ophanging heeft invloed op de demping van de schokdemper. Daardoor wijzigt de rebound en de stijfheid van de ophanging. Dat dient dus gecompenseerd te worden. Het inkorten van een vork is lastiger, omdat wanneer u de veerweg beperkt met een spacer, de afstand tussen de vorkbus en de middenklep kleiner wordt. Dit veroorzaakt een piek in de demping, wat de reden is waarom Husqvarna de buitenpoot heeft ingekort toen het de cartridge-stang van het motorcrossmodel 2021 inkortte.
U begrijpt dat al de bovenstaande wijzigingen ingrijpen op de geometrie van uw crosser. Zelfs de kleinste wijziging kan grote gevolgen hebben voor de rijeigenschappen van uw geliefde machine. Voor u de zaag in uw crossmotor zet: bezint eer ge begint!
Foto’s: Wikihow en archief