Slaagt Eli Tomac erin zijn 450MX titel te heroveren op Zach Osborne? Dàt is de hamvraag voor het nakende Lucas Oil AMA Pro Motocross Championship dat morgen begint op Pala Raceway in Californië. Tomac is bezig aan zijn laatste seizoen voor Kawasaki en domineerde de Amerikaanse outdoors van 2017 tot en met 2019.
De wedstrijd van morgen is de opener van een kampioenschap over 12 ronden. Een groot contrast met het ingekorte kampioenschap over 9 ronden in 2020. Ook de laatste (Hangtown) en voorlaatste ronde (Pala Raceway) vinden overigens plaats in Californië.
Regerend kampioen Zach Osborne (Rockstar Energy Husqvarna) verlengde eerder deze week zijn contract voor 2022. De voormalige GP-rijder (foto onder) kan zich dus volledige richten op ’n titelverlenging maar moet wel afrekenen met ’n hardnekkige rugkwetsuur. Tomac zal daar zonder twijfel anders over denken. De 28-jarige superster kwam vorig seizoen niet uit de verf in de Nationals en presteerde ook wisselvallig in het voorbije supercross seizoen.
Cooper Webb wil na vier supercross-titels (250SX en twee keer 450SX) een tweede motocross-titel winnen. In 2016 won de toenmalige Yamaha-rijder het 250MX kampioenschap voor Alex Martin. Uiteraard zal Webb moeten afrekenen met Tomac en natuurlijk Ken Roczen. De Duitser keert na een jaar afwezigheid terug in de ‘Pro Nationals’. De Honda-rijder heeft al twee 450MX titels (2014 en 2016) op zijn naam staan al kampt ook hij met gezondheidsperikelen.
Naast Osborne heeft Husqvarna ook Jason Anderson en Dean Wilson achter het starthek. Twee jaar geleden eindigde Anderson nog vierde in Lucas Oil AMA Pro Motocross. Marvin Musquin won dit seizoen één supercross en zal zich zonder twijfel willen mengen in de titelstrijd. Zijn contract loopt af, een sterk outdoorseizoen zou de Fransman dus goed doen!
Naast Tomac kan Kawasaki ook rekenen op Adam Cianciarulo die het SX-kampioenschap na een aantal crashes voortijdig verliet. Cianciarulo won in 2019 de 250MX-titel om vervolgens de overstap te maken naar de zwaarste klasse. Over zijn snelheid bestaat geen twijfel al gaat de populaire Floridiaan ook nog geregeld in de fout. Vorig seizoen schopte hij het al wel tot vicekampioen in de Nationals.
Chase Sexton, teamgenoot van Roczen bij Honda, staat vooral bekend als een supercross-specialist. Hij won namelijk twee 250SX-titels vooraleer hij overstapte naar de 450SX. Hoewel Dylan Ferrandis de ‘Rookie of the Year’ is geworden liet Sexton de meeste snelheid zien. In Daytona pakte hij zelfs bijna een overwinning maar moest hij in het zicht van de haven nog buigen voor Tomac. Outdoor zou Ferrandis echter kunnen verrassen, ten minste als hij zijn starts kan verbeteren.
Bij Star Racing-Yamaha is Christian Craig ‘nieuw’ in het 450 team. Hij neemt de plaats over van Malcolm Stewart die een ‘Supercross-Only’ contract heeft voor 2021. Vorig jaar eindigde Craig al zesde in de eindstand. Eind dit seizoen loopt zijn huidige overeenkomst echter af. Naast Stewart en Craig brengt Star Racing ook Aaron Plessinger in stelling. Hoewel Plessinger al veel heeft bewezen in de outdoors op een kwartliter -hij werd kampioen in 2018- is het nog wachten op bevestiging in de koningsklasse. Justin Barcia is en blijft de enige rijder bij Team TLD-GasGas-Red Bull maar voor volgend seizoen zijn er plannen om twee rijders te gaan inzetten wanneer Will Hahn (nu werkzaam bij Star Racing) het team gaat leiden.
Vanuit Europa kijken wij natuurlijk naar Max Anstie die bezig aan zijn tweede seizoen bij Twisted Tea-HEP Motorsports. Al miste de sympathieke Brit de eerste 7 ronden van het SX-kampioenschap, toch toonde hij top-10 snelheid. Hopelijk kan Anstie zich tijdens de nationals verbeteren. Hij is immers de hoop van Suzuki.
Na de openingswedstrijd op FOX Raceway in Pala volgen zowat alle klassieke locaties van het Amerikaanse MX kampioenschap: Thunder Valley, High Point, RedBud, Southwick, Spring Creek, Washougal, Unadilla, Budds Creek, Ironman en Hangtown. De meeste wedstrijden zullen toeschouwers toelaten wat we alleen maar kunnen toejuichen!
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Octopi, Simon Cudby, Suzuki