Mattia Guadagnini, de rijzende ster in Italië, krijgt de kans om te proeven van de ‘hot seat’ naast idool Tony Cairoli als deel van Red Bull KTM Factory Racing in 2021. Guadagnini’s adelbrieven zijn veelbelovend: EMX125 Europees kampioen in 2019 en EMX250 runner-up in 2020, waarbij hij drie races won in zijn eerste campagne op een 250cc 4-takt motor.
De 19-jarige is de enige rookie in het team voor 2021, maar volgt een krachtige traditie van opwindend talent om de KTM 250 SX-F te besturen. Wees niet verbaasd om grootse dingen te zien.
Tony Cairoli moet voor jou als jonge Italiaanse racer een referentie zijn. Hoe is het om in hetzelfde team te zitten als hij?
Mattia Guadagnini: Sinds ik als vierjarige begon met motorrijden heb ik altijd naar hem gekeken en hij was mijn held. Hij is al zolang bij het De Carli team en het was mijn droom om op een dag deel uit te maken van dezelfde set-up. Ik hield van Tony om hoe hij reed en hoe hij leek als persoon buiten het circuit. Dus om hier met hem te rijden is geweldig! Tony is een open persoon en erg vriendelijk. Het was vreemd voor mij omdat ik hem altijd van de buitenkant zag en hem nooit echt kende, maar dat is nu anders door ons werk. We brengen veel tijd samen en met het team door en dat bevalt me heel goed.
Er wordt verwacht dat jij de volgende grote MXGP-ster van Italië wordt. Hoe ga je om met die druk en de schijnwerpers in je eerste GP-seizoen?
Guadagnini: De afgelopen jaren hebben we geen rijder gehad die ook maar in de buurt kwam van Tony’s niveau, dus alleen al het feit dat ik in hetzelfde Red Bull KTM Factory-team zit, betekent dat de mensen verwachtingen van me zullen hebben. Ik weet dat er wat druk op me zal komen te staan, maar ik denk niet dat het te veel voor me zal zijn, puur omdat dit mijn eerste jaar is en ik stap voor stap moet gaan en vooruitgang moet boeken. Ik denk dat met goed werk en goede mensen om me heen de resultaten wel zullen komen. Tony als teamgenoot hebben zal zeker helpen. Ik wil zo veel mogelijk leren en ik weet dat de eerste races lastig zullen zijn, maar dan wil ik gaandeweg beter worden.
2021 is pas je tweede jaar op een 250. Hoe vind je de KTM 250 SX-F fabrieksmotor? Hoe verschilt hij van wat je tot nu toe hebt meegemaakt?
Guadagnini: Hij is een beetje anders, maar je hebt het vertrouwde gevoel dat je ook op de standaardversie hebt. De motor heeft een ander karakter en de set-up is een beetje aangepast, zoals de vering. De eerste paar ronden was het niet makkelijk om gevoel te krijgen voor de fabrieksmotor, maar als je er eenmaal anders over gaat denken, voelt hij zo sterk en zo bruikbaar. Ik had het gevoel dat ik meer en meer kon pushen. Ik merkte ook het verschil met de vering toen het circuit technischer werd. De motor hielp je om sneller en sneller te gaan. Het is iets heel geks voor mij. Ik denk niet dat ik me iets beters kan wensen.
Je hebt de MX2 wereldkampioen als teamgenoot. Hoe zal de samenwerking met hem zijn?
Guadagnini: Op dit moment hebben we nog niet veel contact gehad omdat het niet al te makkelijk is geweest om te reizen door de coronacrisis. Zijn opmars vanuit het Europees kampioenschap naar zijn huidige positie is zo mooi. Het laat zien wat je kunt doen als je bij het Red Bull KTM team zit en in de juiste omstandigheden. Hij was de beste man in 2020. Hij was daarvoor al goed, maar met dat team is hij wereldkampioen geworden. Het is geweldig. Ik hoop alleen dat ik hetzelfde kan doen! Hij is een goed voorbeeld om te volgen.
Welk type circuit is goed voor jou?
Guadagnini: Ik denk dat ik heel goed ben in het zand, maar het is niet mijn favoriete type circuit. Ik hou echt van circuits als Matterley Basin, met goed hard-pack en grote sprongen. Hoe dan ook, het zand is een sterke ondergrond voor mij.
Wat is voor jou aan het eind van 2021 een goed seizoen geweest?
Guadagnini: Ik denk dat eindigen in de top drie van het wereldkampioenschap niet al te slecht zal zijn! Het belangrijkste is om verbetering te laten zien en niet te veel druk te voelen. Ik weet dat ik stap voor stap moet gaan en als ik in de laatste rondes van het kampioenschap in de buurt van het front zit, zou dat perfect zijn.
Foto’s: KTM