Voor de meeste crosser is het Europees Kampioenschap 250cc de laatste horde richting het FIM wereldkampioenschap MX2. Er zijn ook rijders die een stapje terug doen om er nog een forse klap op te geven. Bij deze categorie horen Kevin Horgmo, Jeremy Sydow en Nicholas Lapucci. Wie van dit trio gaat zichzelf terug in de markt zetten?
Favorieten:
Zonder twijfel gaat het eerder genoemde trio hoge ogen gooien. Wij hebben veel vertrouwen in Hakon Fredriksen, de Noor mag beter starten maar over de snelheid van de Kawasaki-rijder bestaat geen twijfel. Fredriksen zal het moeten opnemen tegen Jorgen Mathias Talviku, de Est uit het JUMBO-Husqvarna-BT Racing Team. Vorig jaar wist Talviku met een prive Husqvarna zich goed van voren te laten zien. Dat is Bas Verhoeven natuurlijk opgevallen en het Nederlandse team heeft hiermee een titelkandidaat in huis. De titel is misschien veel gevraagd voor Camden McLellan, de Zuid-Afrikaan verwachten wij zeker op het podium in dit kampioenschap. In dit rijtje hoort ook Tom Guyon die de overstap heeft gemaakt voor Team VHR.
Laatste kans:
De meeste druk ligt waarschijnlijk op de schouders van Horgmo die zijn eerste GP-seizoen heel anders had voorgesteld. Misschien kan de Noor met de GasGas zich wel een dienst bewijzen? Voor de 22-jarige Lapucci is dit ook een grote kans, hij kan voor met Fantic en Maddii Racing geschiedenis schrijven. De 2 takt-rijder heeft in het voorseizoen al mooie dingen laten zien en wist de MX2-titel in Italië te veroveren. Sydow is naar Hutten Metaal Yamaha Racing gehaald om kampioen Thibault Benistant op de volgen. Kan de blessure gevoelige Duitser de druk aan?
Nieuwkomers:
Heel veel rijders maken de overstap van het EMX125 naar deze klasse. Van Andrea Bonacorsi mogen wij veel verwachten, na het winnen van de titel werd hij opgepikt door Hutten Metaal Yamaha Racing. Hoewel wij Maxime Grau niet voorin hebben gezien in het EMX125 is de Fransman opgepikt door Husqvarna. De 15-jarige crosser neemt de plaats van Kay de Wolf bij Nestaan MX over. De overige nieuwkomers hier zijn; Pietro Razzini, David Braceras, Andrea Roncoli, Quentin Prugnieres, Florian Miot en de Deen Rasmus Pedersen. Vorig jaar reed Meico Vettik (TBS-KTM) al een aantal wedstrijden maar dit wordt zijn eerste volledige seizoen. De eerste wedstrijd moeten wij de geblesseerd Guillem Farres Plaza helaas missen.
België:
Met slechts drie Belgen is het grootste motocrossland niet heel goed vertegenwoordigd. Met Liam Everts hebben ze direct wel de grootste naam in hun gelederen. De KTM-rijder lee vorig jaar onderweg naar de EMX125 titel maar een crash in Faenza gooide roet in het eten. De 16-jarige crosser maakt nu de overstap maar de EMX250. De andere Belgen in dit startveld zijn Adrien Wagener en Wesly Dieudonne.
Nederland:
Met maarliefst 13 rijders is de KNMV het beste vertegenwoordigd van alle landen. Een titelkandidaat zit daar denken wij niet tussen maar ere plaatsen zijn zeker mogelijk. Marcel Conijn (Mulders Motoren) is de meeste ervaren van het groepje, kan hij weer een podiumplek pakken zoals vorig seizoen? Rick Elzinga (TBS-KTM) en Kjell Verbruggen (Sarholz-KTM) zijn ook rijders die zich regelmatig in de top tien moeten kunnen laten zien. De andere Nederlanders die wij in actie zien; Romano Aspers (VIP Lounge), Kjeld Stuurman (Brouwer Motorsport), Jan Spliethof (Movit Motorsport), Jeremy Knuiman (Team Knuiman), Dave Kooiker (Hutten Metaal), Jens Walvoort (Motor2000), Raf Meuwissen (Riley Racing) en Boris Blanken (GasGas).
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #NiekFotografie-Gino Maes-Archief