De nieuwe 2022 modellen van Yamaha

Eerder zagen jullie al de nieuwe YZ125 verschijnen van het merk met de gekruiste stemvorken. Deze tweetakt kreeg van de Japanse ingenieurs de grootste update van allemaal. Dat betekent echter niet dat de andere blauwe machines geen aandacht kregen. Kijk hier naar de nieuwe YZ250, de YZ85, YZ450F, YZ250F, YZ65, TT-R125, TT-R110, TT-R50 en natuurlijk de PW50.

Er mag eerlijk worden gezegd dat de YZ250 een echte legende is in de off-road-wereld – hoeveel andere crossmotoren hebben speciale Facebook-pagina’s met duizenden volgers!

Voor 2022 gaat de evolutie van deze zeer succesvolle crossmotor verder, en de nieuwe YZ250 wordt geleverd met een gloednieuw, superslank design die zijn profiel verscherpt om hem een van de meest dynamisch ogende motorfietsen op het circuit te maken. Maar het nieuwe model is veel meer dan alleen een cosmetische restyling en de nieuwe verbeterde chassisspecificatie omvat krachtiger remmen, een herziene ophanging, nieuwe lichte componenten en een zeer efficiënt inlaatsysteem.

Superslanke kuip met sterke horizontale lijn

De YZ250 is uitgerust met een gloednieuw, superslank kuipwerk dat vergelijkbaar is met het ontwerp van de gloednieuwe YZ125 en heeft een sterke horizontale lijn die de motorfiets een agressieve en doelgerichte uitstraling geeft. De nieuwe tank- en radiatoromhulsels zorgen voor veel smallere afmetingen tussen de knieën van de rijder voor meer mobiliteit bij het verplaatsen van gewicht en het nemen van bochten – en de compacte carrosserie creëert ook een gevoel van lichtheid en wendbaarheid die het atletische karakter van het nieuwe model versterken. Naast de smallere carrosseriebreedte heeft de 2022 YZ250 een nieuw ontworpen zadel met een vlakker bovenoppervlak dat de ergonomie van de motorfiets verbetert en het naar voren en naar achteren verplaatsen van het gewicht gemakkelijker en sneller maakt. 

Nieuw achterspatbord en zijpanelen zorgen voor een efficiëntere luchtinlaat

De voorspatborden hebben een scherper en dynamischer uiterlijk en de zijpanelen en het achterspatbord zijn opnieuw ontworpen om de efficiëntie van de luchtinlaat te verbeteren. Dit wordt gedaan door grotere ventilatieopeningen aan de achterkant in de zijpanelen te voorzien, evenals door de onderkant van het zadel en de vorm van de bovenkant van het achterspatbord zo te ontwerpen dat ze de luchtstroom niet belemmeren. De resulterende toename van de algehele inlaatefficiëntie draagt bij tot betere prestaties bij hogere motortoerentallen. En om bij de nieuwe luchtinlaat te passen, is de YZ250 uitgerust met een nieuwe uitlaat met een herziene vorm en gewijzigde afmetingen.

Lichtere en krachtigere remmen

De nieuwe YZ250 is voorzien van een krachtig nieuw remsysteem dat betere prestaties en gevoel levert en tegelijkertijd het gewicht vermindert. De nieuw ontworpen remschijf van 270 mm heeft dezelfde diameter als voorheen, maar door een nieuwe, stijvere remklauw met grotere zuigers van 25,4 mm te monteren, heeft de nieuwe voorrem een 30 % groter remblokoppervlak. Deze combinatie van een hogere stijfheid van de remklauw samen met een veel groter remblokgebied geeft een uitstekend remvermogen en een accuraat gevoel voor precisieremmen met één vinger.

De achterrem is ook verbeterd met de montage van een iets kleinere schijf met een diameter van 240 mm – 5 mm lager – en een nieuw ontworpen remklauw die hetzelfde remblokoppervlak en dezelfde remprestaties biedt als het vorige model, terwijl er bijna 100 g in gewicht wordt bespaard.

Herziene veringsinstellingen

De 48 mm KYB SSS-voorvork met hoge specificaties van de YZ250 en de KYB-link-type Monocross-achterwielophanging zetten de industriestandaard, en voor 2022 zijn de fabrieksinstellingen herzien om nog betere dempingseigenschappen bij lage snelheid te geven.

Gewichtsbesparende componenten

Verdere kleine maar niettemin belangrijke gewichtsbesparingen zijn bereikt door het gebruik van een nieuw ontworpen koppelingshendel en achtertandwiel.

Nieuwe kleuren en graphics

De 2022 YZ250 is afgewerkt in een dynamische en hoogwaardige Icon Blue duo-tone afwerking met duurzame ingegoten graphics die zijn ontworpen om zware motorcrossomstandigheden te weerstaan. Voor 2022 brengt Yamaha een exclusieve nieuwe YZ250 Monster Energy Yamaha Racing-editie. Afgewerkt in een Monster Black-kleur en met fabrieksreplica-graphics die van deze legendarische crossmotor nog meer een aandachtstrekker maken op het circuit en in de paddock.

De technische specificaties voor de YZ250 en de YZ250 Monster Energy Yamaha Racing Edition zijn hetzelfde.

Technische kenmerken YZ250

  • 250 cc tweetakt vloeistofgekoelde YPVS-motor
  • Licht aluminium frame
  • Nieuwe zeer efficiënte luchtinlaat
  • Hervormde uitlaat
  • Nieuwe slankere kuip – 36 mm smaller tussen de knieën
  • Nieuw ontworpen spatborden en zijpanelen
  • Verbeterde ergonomie met nieuwe brandstoftank en platter zadel
  • Krachtiger remsysteem
  • Herziene KYB-fabrieksophangingsinstellingen
  • Nieuw lichter stuur en kortere hendels
  • Nieuwe Icon Blue duo-tone kleuren en ingegoten graphics
  • Ook verkrijgbaar in Monster Black fabriekskleuren

YZ85: Winnen. Nooit vanzelfsprekend, altijd verdiend.

Veel van de hedendaagse motorcrosslegendes begonnen op de Yamaha YZ85. Licht, wendbaar, snel en betrouwbaar: dit is een verkleinde versie met hoge specificaties van Yamaha’s race motorfietsen met grotere capaciteit. Met veel van dezelfde geavanceerde motor- en chassistechnologieën als de YZ125 en YZ250, is de nieuwe 2022 YZ85 de allerbeste start die elke racer zich kan wensen op de lange en opwindende reis naar een carrière als professionele racer.

Met een compacte nieuwe carrosserie, een vlakker zadel en een reeks chassisrevisies, weerspiegelen veel van de veranderingen op de nieuwe YZ85 die van de volledig nieuwe YZ125 – en net als zijn grotere broer is de nieuwe YZ85 ontworpen om een sterker, beter en atletischer pakket te bieden aan rijders die streven naar de overwinning. 

Dynamische nieuwe styling

De nieuwe styling van 2022 lijkt sterk op de YZ-modellen met grotere capaciteit en de compacte nieuwe carrosserie heeft een sterk horizontaal thema dat samen met het platte zadel en de opnieuw vormgegeven zijpanelen een zelfverzekerde en agressieve houding geeft aan deze racemotor voor jongeren. De nieuwe duo-tone kleurenstelling heeft contrasterende delen van Icon Blue en donker mat blauw – en de nieuwe ingegoten graphics zijn ontworpen om vele races in zware omstandigheden te weerstaan, waardoor deze hightech racemotor er het hele seizoen goed uitziet.

Slank nieuw kuipwerk

Voor 2022 is de YZ85 uitgerust met een slanker kuipwerk dat de rijder meer bewegingsvrijheid geeft voor een hogere mate van controle bij versnellen, remmen en bochtenwerk. De opnieuw ontworpen radiatorkappen zijn 25 mm smaller op het breedste punt en hebben nu een uniforme links-rechtsconfiguratie die bijdraagt aan het uitgebalanceerde gevoel van de motorfiets vanuit het oogpunt van de rijder.

Er is ook een nieuw ontworpen voorspatbord met een bovenwerk dat is ontworpen om de luchtstroom in de radiator van de YZ85 te helpen leiden voor een effectieve koeling en consistent sterke motorprestaties. Het dynamische ontwerp vormt ook een aanvulling op het compact nieuw kuipwerk en versterkt het YZ-DNA dat de motorfiets heeft geërfd van de YZ125.

Platter zadel en opnieuw ontworpen brandstoftank

En net als de YZ125 is de nieuwe YZ85 uitgerust met een vlakker zadel waardoor de rijder zijn lichaamsgewicht gemakkelijker kan verplaatsen. De ergonomie wordt verder verbeterd door de nieuwe brandstoftank van 5 liter met een opnieuw ontworpen tankdop die meer bewegingsvrijheid geeft richting de voorkant van de motorfiets. Het zadel heeft ook een nieuwe enkele boutbevestiging, waardoor routineonderhoud eenvoudiger en sneller wordt. 

Hoogefficiënte luchtinlaat in achterste positie

De nieuw ontworpen zijpanelen op de YZ85 vervullen twee belangrijke rollen: Ten eerste bevordert hun soepel en nauwsluitend ontwerp de wendbaarheid van de rijder voor snelheid in het verplaatsen van het gewicht naar voren en naar achteren. En ten tweede zijn ze voorzien van nieuwe ventilatieopeningen aan de achterkant die zorgen voor een rechtere luchtstroom in het luchtinlaathuis van de motor, waardoor een grotere inlaatefficiëntie wordt bereikt voor betere motorprestaties.

Meer lineaire achterremprestaties

Voor een meer lineair achterremkarakter is de YZ85 uitgerust met een nieuwe hoofdcilinder met een ingebouwd subreservoir. Dit nieuwe, efficiëntere ontwerp vervangt het afzonderlijke reservoir en de verbindingsslang van het vorige model voor een natuurlijker en lineair remgevoel met nauwkeurigere feedback.

Licht aluminium achterframe en nieuwe achterbrug

Voor 2022 is het chassis van de nieuwe YZ85 uitgerust met een nieuw licht aluminium achterframe dat 570 gram lichter is dan de stalen eenheid die op het vorige model werd gebruikt, een aanzienlijke gewichtsvermindering die ook bevorderlijk is voor het zwaartepunt van de motorfiets.

Ook nieuw is de herontworpen swingarm met een herziene balans tussen zijn longitudinale stijfheid en torsiestijfheid. Deze subtiele maar belangrijke verandering verbetert de stabiliteit van het chassis en stelt de rijder in staat om het vermogen effectiever op de grond over te brengen.

Technische kenmerken YZ85

  • 85 cc tweetakt YPVS-motor
  • Volledig instelbare KYB-wielophanging
  • Lichte Wave-schijfremmen met grote diameter
  • Slanke en dynamische nieuwe stijl
  • Lichter
  • Nieuw kuipwerk
  • Verbeterde ergonomie
  • Smaller kuipwerk tussen de knieën van de rijder
  • Nieuwe bekleding links/rechts met uniforme configuratie
  • Nieuwe brandstoftank, zadel en zijpanelen
  • Verbeterde luchtinlaatefficiëntie
  • Licht aluminium achterframe
  • Herontworpen swingarm met herziene stijfheid
  • Meer progressieve achterrem
  • Nieuwe Icon Blue duo-tone kleuren en ingegoten graphics

YZ450F & YZ250F: bewezen MXGP- en MX2-winnaars

Monster Energy Yamaha Factory MXGP- en MX2-rijders demonstreerden duidelijk de winnende prestaties van de YZ450F en YZ250F met een aantal zwaarbevochten raceoverwinningen in 2020, waardoor ze de vicekampioenen werden in zowel de MXGP- als de MX2-wereldkampioenschappen, evenals de MX2 constructeurstitel.

 

Voor 2022 gaan deze geavanceerde hightech racemotoren verder met een reeks technische veranderingen die zijn ontworpen om hun bewezen winstpotentieel te optimaliseren. Beide modellen zijn lichter en hebben een herziene ophanging, een nieuw achtertandwiel met een goudkleurige ketting en DID-velgen. Het YZ250F-achterwiel heeft een bredere 2.15-velg en een 110/90-band, evenals een lichtere naaf en een herzien spaakpatroon. En met de Yamaha Power Tuner op de YZ450F en YZ250F kunnen rijders en hun technici direct het motorkarakter wijzigen via een mobiele telefoon – om hun motor snel en eenvoudig af te stellen voor verschillende circuits en veranderende oppervlakteomstandigheden.

De Icon Blue kleurstelling van de YZ450F en YZ250F heeft een nieuwe duo-tone blauwe carrosserie en nieuwe ingegoten graphics. Yamaha blijft beide modellen ook aanbieden in de Monster Energy Yamaha Racing Edition met Monster Black-carrosserie en graphics in fabrieksteamstijl.

YZ65

Yamaha was een van de eerste fabrikanten die in de jaren 70 jeugdcrossmotoren voor toekomstige kampioenen bouwde en het bedrijf is meer dan ooit toegewijd aan dit belangrijke deel van de markt. Met zijn racespecificatie, waaronder een soepel lopende vloeistofgekoelde tweetaktmotor met 6-versnellingsbak en een gemakkelijk te hanteren chassis met wielophanging met lange veerweg en golfvormige schijfremmen, is de YZ65 de ideale start voor elke jonge rijder.

Voor 2022 heeft de YZ65 nieuwe graphics die het DNA van de YZ-familie weerspiegelen en is hij beschikbaar in de Icon Blue-kleuroptie.

TT-R125

Het mooie van de TT-R125 is dat het een robuuste en betrouwbare offroad-motorfiets is waar zowel kinderen als ouders van kunnen genieten. De luchtgekoelde viertaktmotor met elektrische start levert veel soepele en responsieve prestaties en met een vijfversnellingsbak en handmatige koppeling is het de ideale motorfiets voor het hele gezin.

Met een schijfrem aan de voorzijde, een 19-inch voorwiel en een 16-inch achterwiel met offroad-banden is de TT-R125 een stoere offroader die gebouwd is om lang mee te gaan. Met een licht kuipwerk geïnspireerd op de crossmotoren van Yamaha, is de TT-R125 uitgerust met nieuwe graphics in de Icon Blue-kleuroptie voor 2022.

TT-R110

Aangedreven door een zuinige en betrouwbare viertaktmotor met elektrische start en een halfautomatische transmissie met 4 versnellingen, is de TT-R110 de perfecte motorfiets voor zowel beginnende kinderen als kinderen die overstappen van een 50 cc-motorfiets van Yamaha. De wielophanging met lange veerweg zorgt voor een soepele rit over hobbels en met zijn offroad-banden, stevig en licht kuipwerk en compact chassis biedt de TT-R110 eindeloos plezier voor kinderen van alle leeftijden. Het 2022-model is afgewerkt in Icon Blue en is voorzien van nieuwe graphics die het erfgoed van de Yamaha offroad-familie demonstreren.

TT-R50

Met zijn compacte afmetingen, elektrische startknop en halfautomatische transmissie met 3 versnellingen is de TT-R50 een ideale offroad-motorfiets voor jongere rijders die net beginnen. Alles aan deze betrouwbare kleine motorfiets is ontworpen met het oog op nieuwe rijders, van het lage zadel en de eenvoudige bediening tot de soepele vering en eenvoudige ergonomie. Voor 2022 is het Icon Blue-kuipwerk van de TT-R50 voorzien van nieuwe graphics.

PW50

Dit is de motorfiets die kinderen en hun ouders al meer dan 40 jaar laat kennismaken met het plezier van motorrijden. De PW50 wordt aangedreven door een eenvoudige 50 cc tweetaktmotor met een volautomatische ’twist and go’-transmissie en een onderhoudsarme cardanaandrijving. Er zijn meer dan 380.000 eenheden van verkocht in meer dan 150 landen, waardoor het de meest populaire kindermotorfiets is die ooit is gebouwd door Yamaha. Het is een succesvolle formule die de tand des tijds heeft doorstaan, en voor 2022 komt de “Little Giant” in Icon Blue met nieuwe graphics.

En met het Little Champ Pack, bestaande uit zijwieltjes, stoelbekleding met racing-ontwerp, de Little Champ-stickerkit en een Yamaha-racestickervel kunnen ook jonge rijders een Factory Racing-look creëren op hun PW50.

 

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

8 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

12 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

14 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

15 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

18 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

1 dag ago