KTM heeft haar sporen ruimschoots verdiend op twee wielen en dan vooral in de off-road. In 2007 liep er echter een vierwieler van de band, de X-Bow. Deze auto is een volbloed trackdays racer. Recent kwam er een evolutie op de markt, de GTX.
Het oorspronkelijke idee achter de X-Bow was eenvoudig: KTM wou de sterke punten van een superbike (het lage gewicht, de wendbaarheid en de openluchtsensaties) combineren met de sterke punten van een sportwagen (de stabilliteit, de zithoudig en de veiligheid). Daarvoor gingen ze aankloppen bij Dallara, dat een uit koolstofvezel opgetrokken chassis ontwikkelde voor de radicale roadster.
De X-Bow is een auto voor puristen. Een extreem laag gewicht, een motor met veel power in een buizenchassis is een concept dat eerder al gebruikt werd bij de Caterham’s en de Lotussen van deze wereld. KTM lepelde er een extra laag high-tech overheen met de nieuwe GTX en dat moet op een circuit erg spectaculaire rondjes opleveren.
Prestaties en purisme, verenigd in een uniek, extreem design, en gewapend voor avonturen op de meest legendarische circuits ter wereld, zullen de KTM X-BOW GTX & GT2 nieuwe maatstaven aanleggen in de racerij. Met de nadruk op de essentie (gewichtsbesparing, prestaties, aerodynamica, rijgedrag) bieden ze talrijke nieuwe technische hoogstandjes, een verbeterde ergonomie en gebruiksvriendelijkheid, en een bijna revolutionaire veiligheidsstandaard.
Het is de eerste GT-raceauto die een gehomologeerde monocoque combineert met een gehomologeerde rolkooi van koolstofvezel. Op basis daarvan kunnen de KTM X-BOW GTX- en GT2-modellen zich qua vermogen-gewichtsverhouding, bochtensnelheid, remweg, topsnelheid en niet in de laatste plaats rondetijden meten met de allerbeste supersportauto’s – of dat nu op de Nürburgring Nordschleife, in de professionele racerij of tijdens circuitdagen is. Natuurlijk blijven beide modellen absoluut trouw aan het DNA van de originele KTM X-BOW: Radicaal, puristisch, precies, prestatiegericht.
Achteraan ligt de legendarische 2.5 TSFI van Audi. De krachtbron werd onder handen genomen door Lehmann Motorentechnik om zijn sportieve DNA perfect past voor de KTM X-Bow. Schakelen doe je trouwens elektrisch met de sequentiële versnellingsbak. De benzinetank is gemaakt van koolstofvezel en kan 120 liter brandstof bevatten.
De voorste remklauwen zijn gebouwd voor lange-afstandsraces en uitgerust met maar liefst zes zuigers. Achteraan duwen vier zuigers de remblokken tegen de schijven voor een gebalanceerde maar een ongelooflijk grote remwerking. Het stuurwiel lijkt zo uit een F1-auto te komen. Het heeft een groot display met een aantal knoppen en een vernieuwde ergonomie. Uiteraard is dit kleinood ook vervaardigt uit koolstofvezel en is het verstelbaar in hoogte en diepte.
Het spreekt voor zich dat de sensaties in een X-Bow spectaculair zijn. De Audi-motor spuwt 530 pk uit en moet maar 1048 kg gewicht verplaatsen. Een brute trap op het gaspedaal laat uw ingewanden paniekerig een weg naar “de uitgang” zoeken. Een zelfde trap op het rempedaal laat uw oogbollen op het dasboard belanden. Met een gewicht-vermogenverhouding van net geen 2 kg/pk moeten wij u niet meer overtuigen van zijn trekkracht en baanvastheid op hoge snelheden. Voor u naar de KTM-dealer stapt toch nog even dit: de X-Bow GTX kost 230.000 euro. Geef toe, naast uw Lamborghini Aventador zou deze KTM beeldig staan in de garage.
KTM X-Bow specs
- Versnellingsbak: Sequential 6-speed motorsport transmission – Holinger
- Cilinderinhoud: 2480 cm³
- Motor: Audi 2.5 TFSI – 5 Cylinder
- koppel: 615NM @ 2500-4500 1/min
- Vermogen: 390kW (530HP) @ 6500 1/min
- Gewicht zonder brandstof: 1048 kg
- Tank inhoud: 120 l
- Afmetingen: 4.626 x 2.040 x 1.140 mm
- Maximum snelheid: 276 km/u
- Wielbasis: 2850 mm
Foto’s: KTM