Vandaag, vrijdag 27 augustus, heeft de 19-jarige Rick Elzinga het vliegtuig genomen naar Zuid-Californië in de Verenigde Staten. Eenmaal in SoCal zullen hij en zijn monteur, Robert Fobbe, worden opgewacht door Brent Norman. De man die dit Amerikaanse avontuur helemaal mogelijk maakt.
Maar het begon allemaal met een interview op de nieuwswebsite Gatedrop.com, waar Rick de motocross gemeenschap vertelde “Met de prestaties van dit jaar wil ik proberen om in het Wereldkampioenschap MX2 te komen en dat met een team dat me betaald om te rijden. Op dit moment moeten we voor een aantal dingen betalen en weet je, onze sport is vrij duur. Ik zit ondertussen ook nog op school en dat betekent dat ik het nogal druk heb met van alles en nog wat. Ik wil echt bij een MX2-team komen dat me betaalt om te racen, dat is mijn droom. Als dat niet gebeurt, denk ik dat ik stop met motocrossen op dit niveau, en gewoon naar school ga gaan zoals elke normale jongen. Met school en zo heb ik het niet super druk maar de tijd is altijd enorm beperkt.
Ik hoop dat ik bij een goed team terecht kom en dat ze me betalen om te racen, anders is de droom voor mij na dit jaar voorbij. Het zou best moeilijk zijn om dat te verteren als dat zou gebeuren en zeker met al die blessures die ik heb overwonnen.”
Dit artikel werd geplaatst op een van de grootste Amerikaanse fora ‘VitalMx’. Onzeker of Rick Elzinga open stond om te racen in de AMA series, nam Brent contact op met Rick. Dit met de vraag: “Heb je interesse om te racen in de voorlaatste ronde van de AMA Motocross series in Pala?”. Na een gesprek met zijn TBS Conversions KTM team greep de jonge Nederlander deze kans, een kans om ook zijn kunnen te tonen aan de Amerikaanse fans en teams.
Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af: “Wie is Brent Norman en welk team leidt hij?”. Brent Norman is een buitengewone man, die verliefd werd op motorcross en Grand Prix racen tijdens de 1976 Carlsbad USGP. Hij is geen teameigenaar, noch bezit hij een motocrosswinkel of grote dealership. Hij heeft de afgelopen 14 dagen veel mensen gemaild en gebeld. Veel deuren bleven gesloten, maar met zijn enthousiasme kreeg hij ook sommige deuren open. Met Brent zijn eigen geldbeugel als grootste sponsor toont deze man dat hij alvast echt in het talent van Rick gelooft en ook in de toegevoegde waarde die deze AMA National in de toekomst zal bieden. Al is het maar als leuke levenservaring.
Dankzij de inspanningen van Brent, en de steun van de Amerikaanse partners AEO Powersports & XPR Motorsports zal Rick de AMA National in Pala rijden, maar alsook in aanloop naar de wedstrijd zal hij op donderdag in Glen Helen de beruchte pro-training meemaken en zo zal hij tussen de bekendste motocrossers uit Amerika rondjes neerzetten! Rick Elzinga kan naast zijn occasionele Amerikaanse sponsors ook rekenen op de steun van zijn gebruikelijke partners zoals TBS Conversions, Leatt, Fobbe Campers en MXTwente.
Hij zal racen met een gloednieuwe 2022 KTM SXF 250 met een standaard motorblok. De ECU zal worden geprogrammeerd door AEO Powersports. Rick neemt enkele onderdelen mee naar Amerika zoals zijn HGS uitlaat en Mika stuur. Hij zal ook zijn eigen vering meenemen en de mogelijkheid hebben om een andere sets te testen, dit dankzij de steun van AEO en WP.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: Gino Maes
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…