Published On: 29 augustus 2021

Net zoals voor Olympische Spelen moesten we één jaar wachten op de 95ste Internationale Six Days Enduro, kortweg ISDE in de regio Pavia, Italië. Het belangrijkste meerdaagse enduro-evenement ter wereld gaat morgen, maandag van start. Maar wat zijn die “Six Days” nu precies?

In veel opzichten zijn de ISDE de evenknie van de MX of Nations in de motorcross. Het is namelijk ook een landenwedstrijd. Over zes dagen strijden teams van over de hele wereld voor de eindzege. Toen de wedstrijd in 1913 voor het eerst plaats in het Engelse Carlisle was dat onder de naam ISDT. Ofwel de International Six Days Trial. Pas in 1981 veranderde de FIM de naam naar enduro. Ondertussen waren ook de motoren, de aard van de proeven en rijtechniek van de deelnemers fel veranderd.

Zoals je kan vermoeden zijn de International Six Days of Enduro een buitenbeentje in de motorsport. Omdat je voor één keer niet individueel uitkomt, maar gaat voor een teamresultaat. Qua groepsgevoel en camaraderie kan je deze wedstrijd dan ook met niets anders vergelijken. Bovendien krijgen ook amateurs de kans om deel te nemen aan dezelfde wedstrijd als de beste enduristen ter wereld.

Veel rijders dromen er van om deel uit te maken van een grootse wedstrijd zoals de Red Bull Knock-Out, Enduropale of in de hard enduro de Erzberg Rodeo of Romaniacs. In totaal staan dit jaar meer dan 650 rijders aan de start. Klik hier voor een overzicht.

Veel (ex) crossers aan de start

Wim Vanderheyden maakte de ISDE al verschillende keren mee als rijder en is nu al een tijdje actief als begeleider in het Belgische team. Zelf heeft hij een MX-verleden, wat zeker geen uitzondering is in de enduro en al helemaal niet in de ISDE. Die zijn vaak immers net iets vlotter rijdend dat de meest technische endurowedstrijden.

“Ook dit jaar doen er inderdaad weer veel ex-motorcrossers mee aan de Six Days,” legt Vanderheyden uit. “In het Amerikaanse team vinden we Ryan Sipes, die zowel in de motorcross, supercross als enduro goed uit de voeten kan. Tijdens de vorige editie in Portugal twee jaar geleden maakte hij al deel uit van het winnende team. Daarnaast klinken ook namen als ex-MX2 vicewereldkampioen Rui Gonçalves (foto boven), Davide Guarneri, Luis Oliveira en Toomas Triisa sommige fans allicht bekend in de oren.”

Hoewel de meeste van die rijders zich nu volledig richten op enduro zijn er ook uitzondering. Vanderheyden: “De Canadees Tyler Medaglia is dit jaar geselecteerd voor zowel de Six Days als de MX der Naties. Dat is als rijder toch wel echt uniek! Maar er zijn ook verschillende jongens die nooit GP’s reden maar veel op de crossmotor trainen en daardoor een hoge basissnelheid combineren met een geweldige techniek om obstakels te nemen. Eerlijk gezegd, denk ik dat iemand als Josep Garcia (video boven) enorm zou verrassen als hij een MX2 GP zou mee doen. Top-10 zou hij zeker aan kunnen, al denk ik dat hij zelfs aardig in de buurt van de top-5 zou komen!”

Dietger Damiaens en Erik Willems in Belgisch team

Ook de Belgische selectie telt een groot aantal ex-crossers met Dietger Damiaens, vorig jaar de World Cup Open 4S winnaar, en Erik Willems als bekendste namen. Die laatste werd vorig jaar Frans Junior E2 kampioen. Hij nam in 2019 al deel aan de ISDE, voor Dietger wordt het dit jaar een primeur.

Vanderheyden: “Maar ook Ludovic Bral, Gauthier Lillo, Dante Nijs, Henson Lievens en Mika Vanderheyden hebben hun sporen in de MX verdiend. Dat zijn dan ook onze zeven geselecteerden voor het landenklassement. De vier eerstgenoemden, Damiaens-Willems-Bral-Lillo, in het Trophy team, de overigen in de junior – 23 jaar categorie.” Twee jaar geleden sleepte het Belgische team de Watling Trophy in de wacht als meest verbeterde team. Erik Willems (foto onder) mocht de trofee gisteren nog tonen tijdens de teamvoorstelling maar door de afwezigheid van Antoine Magain, veruit de beste Belgische endurorijder, verschijnen Team Belgium wel met een flinke handicap aan de start.

Het moet dit jaar zowat de jongste Belgische selectie ooit zijn voor de International Six Days of Enduro. Vijf van de zeven piloten zijn jonger dan 23. “Wat lang aanzien, werd als een sport voor oude mannen op hun retour is heel hard aan het veranderen. Dat is natuurlijk alleen maar positief!”

Ook voor het Nederlandse team werd gekozen voor verjonging met een mix van gevestigde waarden en jong talent. In de World Trophy moeten Tommie Jochems, Daan Bruijsten, Thierry Pittens en Max Schwarte voor zoveel mogelijk ervaring op doen. Voor het eerst sinds jaren stuurt Nederland bovendien ook een junior team. Van de topresultaten die de KNMV rijders al enkele jaren laten optekenen in de MX of Nations kunnen hun enduro-collega’s voorlopig alleen maar dromen maar het gaat in dit geval ook over een selectie zonder professionals.

Verkenning te voet

De voorbije dagen stonden voor de rijders in het teken van het verkennen van de chronoproeven. Er zijn in totaal 9 chronoproeven van gemiddeld 5 km en de langste is net geen 10 km. Deze worden allemaal meermaals gestapt, omdat dat nu eenmaal de enige toegelaten manier is. Qua afstappen van het parcours is er uiteraard een reuzengroot verschil met de 1,5 km van de gemiddelde crossbaan.

“Dat verkennen alleen al is een zware fysieke en mentale opdracht,” legt Wim Vanderheyden uit. “Het is soms kiezen tussen nog een keer extra lopen en de proef écht goed kunnen of net iets frisser aan de start staan van de wedstrijdweek. Geen simpele keuze dus.

Monteurskwaliteiten vereist!

Tijdens een endurowedstrijd staan de piloten in voor het onderhoud en herstel van hun motor. Assistentie is alleen toegelaten voor het tanken en bijvullen van andere vloeistoffen. Banden wisselen, filters, ketting en andere herstellingen. Het is allemaal de taak van de piloot en binnen een opgelegde tijd. Na iedere wedstrijddag krijgt de rijder 15 minuten om dat allemaal klaar te spelen, daarna gaat de motor naar het gesloten park.

De meesten piloten nemen op de route een heuptas mee waarin ze gereedschap, koppeling- en remhendel, schakelpook, rempedaal, kettingslot, kneedpasta, ijzerdraad, zip-ties, propere handschoenen, papieren én een telefoon mee hebben. De eerste drie dagen loopt de route van 195 km over dezelfde paden met afwisselende proeven. De vierde en vijfde dag is er een andere route van ongeveer dezelfde afstand. Op dag 6 is er een afsluitende MX wedstrijd. Zowel Damiaens als Willems stonden al op het podium in de EMX300 en zullen dus zeker uitkijken naar zaterdag. Alvorens het zo ver is, mogen de rijders zich opmaken voor nog heel wat lastige kilometers!

Foto’s: