Techniek: de nieuwe Moto Tassinari VForce 4R reedvalve

Een standaard tweetakt opkietelen met eenvoudige en betaalbare ingrepen doe je met twee dingen. Vervang de uitlaat en de reedvalve door een goed aftermarket exemplaar. Moto Tassinari is een bekend fabrikant van reedvalves en zij komen met een nieuwe versie op de markt.

De VForce 4R reedvalve is de opvolger van de VForce 3, die al meer dan 15 jaar succesvol gebruikt wordt om uw tweetakt beter te laten ademen. Met een volledig nieuw ontwerp is het oppervlak van de membraanuiteinden met 10% vergroot, en verbeterd het nog eens de prestaties en duurzaamheid van uw tweetaktmotor.

Tweetaktmotoren zuigen hun brandstof/luchtmengsel aan wanneer de zuiger omhoog komt, er ontstaat dan een vacuüm in het carter. Als de zuiger daalt, duwt hij het mengsel via de spoelpoorten omhoog naar de verbrandingskamer. De taak van de reedvalve is om die flow in één richting te laten verlopen. Het mengsel mag dus niet terugstromen in de richting van de carburator. Wanneer de aanzuigslag voorbij is sluiten de klepjes van de reedvalve en vermijden zo een stroom van het lucht/brandstofmengsel in de verkeerde richting.

In 2004 werden de KTM SX-tweetakten standaard geleverd met een VForce 3 membraanklepsysteem. KTM maakte tot 2014 gebruik van de VForce-reedvalve van Moto Tassinari, om daarna een eigen systeem te ontwerpen. Uiteindelijk bleek hun ontwerp nagenoeg identiek aan dat van Moto Tassinari.

Het Moto Tassinari VForce 4R systeem heeft een volledig nieuw spruitstuk, een nieuwe membraankooi en een nieuw luchtgeleidingssysteem. waardoor het volledig verschilt van de VForce 3. De dubbel V-vorm die zo eigen is aan het merk heeft nog altijd acht klepjes maar heeft nu een extra stopper aan elke kant. Deze wordt gebruikt om de druk op de carbon fiber bladen te beheersen door ze niet te ver open te laten gaan en per ongeluk open te laten blijven.

Het oppervlak van de reedvalve is met 10% toegenomen wat neerkomt op een grotere luchtstroom. Nieuwe voorgebogen klepjes zorgen voor een betere afdichting bij de tip, en het frontale oppervlak van de centrale vleugel is met 15 procent verkleind om ook de aerodynamica te verbeteren. Bovendien is de duurzaamheid van de membraanbladen verbeterd.

De VForce 4 zorgt voor een betere gasrespons. In vergelijking met een standaard reedvalve geeft de VForce 4R meer vermogen in het middengebied van de powerband. Als u uw VForce 4R omhoog houdt en u ziet er licht doorheen piepen, wees dan niet ongerust. Dit is met deze nieuwe versie normaal. Als er een blad papier onder kan is dat ok. Als er echter een kredietkaart tussen past is er een probleem.

Deze nieuwe VForce 4 van Moto Tassinari zijn te koop bij Outlaw Racing en kosten afhankelijk van het model tussen 185 en 200€.

KTM SX250 van 2004 – 2016

Yamaha YZ125 2005 – 2019

Nog meer honger naar techniek? Lees ons artikel over alkylaatbenzine voor de motorcross.

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

50 minuten ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

24 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago