Techniek: Doe jij al alkylaatbenzine in je tank?

Techniek: Doe jij al alkylaatbenzine in je tank?
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Gewone ongelode benzine van het tankstation is een mengsel van een 350-tal verschillende brandstofmoleculen. De bekendste zijn benzeen, tolueen, aromaten, olefinen en zwavel. Deze stoffen zijn een last voor het milieu en de gebruiker. Ze zijn kankerverwekkend en veroorzaken aandoeningen aan het zenuwstelsel.

Door een synthetisch proces (alkyleren) wordt een zuivere benzine bekomen die uit amper 10 brandstofmoleculen bestaat. Schadelijke stoffen zijn amper aanwezig. Dit is een zeer duur proces, wat voor een deel al de duurdere kostprijs rechtvaardigt. Alkylaatbenzines geven een schonere verbranding, met minder rookvorming en minder roetvorming in de verbrandingskamer tot gevolg. Dit komt de levensduur van de machine ten goede.

Hoe wordt alkylaatbenzine gemaakt?

In de gekende kraakinstallaties van olieraffinaderijen worden de overtollige gassen die bij het raffineren vrij komen gebruikt om te alkyleren. Dat betekent dat het onder druk wordt gezet om moleculen samen te voegen. Door het samenvoegen van gasvormige butaanmoleculen wordt een zeer zuivere vloeistof gemaakt. Alkylaat is één van de schoonste aardolieproducten die kunnen worden geproduceerd. Alkylaatbenzine bestaat uit maximaal tien verschillende componenten terwijl gewone benzine uit wel 350 verschillende componenten kan bestaan. Er zijn maar een paar raffinaderijen ter wereld in staat om alkylaatbenzine te produceren.

De voordelen

Buiten de veel minder schadelijke uitstoot levert het gebruik van alkylaatbenzine een enorm schone verbranding op. De zuiger van een tweetakt- of viertaktmotor blijft aan de bovenkant spectaculair schoon en vertoont geen koolstofafzetting. Met andere woorden: de binnenkant van de motor blijft letterlijk “brandschoon”. Een ander belangrijk voordeel is dat deze benzine jarenlang kan bewaard worden zonder dat deze aftakelt. Benzine van de pomp bevat bio-ethanol met als negatieve eigenschap dat deze toevoeging vocht uit de omgevingslucht trekt en zo de brandstof bezoedelt met water. Dit vocht laat in de carburator een sediment achter waardoor de motor na een lange winter niet meer zal starten. Alkylaatbenzine geeft uw motor een kleine verhoging van het maximale vermogen, een betere trekkracht onderin, meer power bovenin en geen detonatie in midden- en hoge toeren.

LEES MEER  Tim Gajser: in de race om de titel telt elk punt

Aspen, Motomix en Ecomaxx

De bekendste merken zijn ongetwijfeld Aspen en Motomix. Deze brandstoffen koopt u in uw tuincentrum en ze dienen voor uw benzineslurpende tuintoestellen zoals grasmaaiers, bosmaaiers en dergelijke. Ze ontwikkelen minder rook en dat is belangrijk voor de gebruiker die met de machines moet werken. Ook in de motorcrosswereld is er al een tijdje een alkylaatbenzine. Deze wordt op de markt gebracht onder de naam Ecomaxx. Het goedje is te koop als kant en klare 2-takt brandstof met een mengverhouding van 1 op 30.

Ook viertaktrijders kunnen genieten van de kwaliteiten van alkylaatbenzine want er is ook een 4-takt variant met exact dezelfde voordelen. Motorcrossers hoeven bij gebruik van deze benzine niet meer prémixen en niet meer na te denken. En uw motor blijft binnenin echt nagelnieuw. Denkt u bijvoorbeeld maar eens aan de powervalve bij een tweetakt. Die blijft in alle omstandigheden perfect werken en heeft geen demontage meer nodig om de boel schoon te maken. Ook kan je viertakt en tweetakt overwinteren zonder dat je de tank en carburator hoeft af te tappen. Dit type van benzine heeft een andere geur dan die van uw tankstation om de hoek maar is minder indringend. Mors je bijvoorbeeld alkylaatbenzine op je broek dan zal de geur na een kwartiertje compleet verdwenen zijn.

De nadelen

Alkylaatbenzine is niet goedkoop maar als je de voordelen laat opwegen verdiend dit type van benzine zijn plek in jouw garage. Je motor start sowieso een stuk vlotter, er is minder onderhoud nodig en de tweetaktcrossers moeten bij hun “pompbenzine” nog olie toevoegen. En sommigen zullen ook nog additieven zoals octaanbooster bijmengen waardoor het prijsverschil een stuk kleiner wordt. Ook motorcrossers worden steeds meer milieubewuster waardoor de keuze plots een stuk makkelijker lijkt. Verder heeft de brandstof niks dan voordelen. In de komende maanden gaat MXMag dit type brandstof testen in hun eerste projectmotor. Daarom gaan we later graag dieper in op dit item.

LEES MEER  Conijn en Van den Essenburg schrijven te laat in

Foto’s: archief, Ecomaxx en Aspen

Uw reacties

Ook te lezen

  • Maxime Renaux telt al 71 punten voorsprong

    Maxime Renaux telt al 71 punten voorsprong

    Maxime Renaux – die weer heel regelmatig en slim voor de dag kwam – vergrootte zijn voorsprong opnieuw in Riola Sardo. De Fransman, die tweede eindigde in het diepe Sardijnse …
  • Tim Gajser: in de race om de titel telt elk punt

    Tim Gajser: in de race om de titel telt elk punt

    De Sloveen had nog een comfortabele marge van 28 punten toen hij afreisde naar Riola Sardo maar moest lijdzaam toezien hoe die voorsprong in rook opging. Het was een moeilijk …
  • Jenairo Beerens tevreden met optreden

    Jenairo Beerens tevreden met optreden

    De EMX65 finale van Jenairo Beerens is goed verlopen. De Limburger werd vijfde op het zandcircuit van Riola Sardo! De KTM-rijder werd vijfde en zevende tijdens de manches. De overwinning …
  • Van der Mierden pakt zijn derde op een rij

    Van der Mierden pakt zijn derde op een rij

    Zonder twijfel is Sven van der Mierden de man in vorm. Na Eersel en Harfsen heeft de GasGas-rijder ook de wedstrijd in Reusel gewonnen. De Brabander wist beide manches te …