MXMag bouwde de ultieme funbike: een Suzuki RM125

MXMag bouwde de ultieme funbike: een Suzuki RM125
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Jawel, uw favoriete site liet de laptop een tijdje links liggen en maakte voor het eerst de handen vuil aan een project. We verlieten ons kantoor en trokken de werkplaats in voor een flinke brok sleutelwerk. De keuze viel op een Suzuki RM125 uit 2006.

Wij bouwden nog nooit een motor maar de goesting was er al een tijdje. De Suzuki RM125 is samen met de RM250 de laatste tweetakt van het merk. De RM werd nog in 2007 en in 2008 op de markt gebracht maar buiten wat stickers is de machine dezelfde als die van 2006. De RM125 was in 2006 een degelijke crosser maar door de opkomst van de viertakten kreeg hij niet meer de updates die hij verdiende. En net daar wilden wij op inspelen met dit project. De Suzuki was erg betrouwbaar maar miste toch wat vermogen in vergelijking met de KTM SX125 van toen.

Waar wilden wij naartoe met dit project? Wel, het doel was om de kwaliteiten van deze Soes extra dik in de verf te zetten. Suzuki heeft met haar RM-serie altijd crossmotoren gebouwd die erg strak sturen in het bochtenwerk. Dat wilden we zeker behouden en nog lichtjes verbeteren. Om het vermogen wat bruikbaarder en de powerband wat breder te maken openden we de traditionele trukendoos door een aftermarket reedvalve en uitlaat te monteren maar we wilden meer, veel meer! Het was de bedoeling dat onze lezers konden zien wat er allemaal mogelijk is om een standaard crossmotor op vele vlakken te verbeteren zonder studies te moeten volgen op ingenieursniveau. Met andere woorden: we wilden de ultieme funbike bouwen zonder een doorgedreven motortuning.

De RM125 zoals hij werd aangeleverd door Outlaw Racing stond er nog erg netjes bij na al die jaren.

Elke “greasmonkey” met een gereedschapskist kan dus een gelijkaardig project in het schuurtje achteraan in de tuin volbrengen. En wij laten u zien wat er allemaal kan. Wij keken op geen cent voor dit project maar adviseren jullie om de voor u belangrijke updates eruit te pikken. Sommige zijn louter visueel en brengen dus niks bij aan de eigenschappen van de motor maar hey, het is aan jou om te beslissen wat belangrijk is. Wij wilden u alleen maar laten zien wat er allemaal mogelijk is met een motor uit 2006.

Flink ingepakt en op transport gezet naar de werkplaats van MXMag.

En zo geschiedde. De zoektocht naar een geschikte motor was kort. Na enkele bezoekjes aan potentiële kandidaten viel onze keuze om een RM125 die in de collectie zat van Outlaw Racing in Leeuwarden. U kent hen van hun fraaie webshop. We lieten de machine verzenden via een transport want door de coronaregels was het niet mogelijk om de grens te passeren. De RM125 van 2006 bleek een geweldig goed exemplaar te zijn want bij het uitpakken bleek de motor weinig geleden te hebben. Er was veel compressie, de motor startte meteen en de voetsteuntjes hingen nog netjes zonder speling in het frame. Bij een afgejakkerde crosser hangen die altijd op “half zeven” en dan weet je het wel. Visueel had de RM ook weinig geleden. Wat steenslag op de buitenste vorkpoten waren zowat de enige gebruikssporen. Dat was alvast een geweldige start van dit project.

LEES MEER  VIDEO: de laatste race van Antonio Cairoli

De crossmotor is nog niet klaar en heeft nog een paar dingetjes nodig zoals een stickerset, zadel en wat afstelwerk. Zodra hij helemaal af is hoor je weer van ons want wij delen graag alle details over dit project. Bovendien geven we de motor een namiddagje aan Nick Kouwenberg die er flink mee aan de slag zal gaan op een motorcrossbaan. We zijn erg benieuwd wat zijn oordeel zal zijn. Braaaaaaaap!

Uw reacties

Ook te lezen

  • VIDEO: Spectaculaire valpartij Romain Febre

    VIDEO: Spectaculaire valpartij Romain Febre

    MXGP vicewereldkampioen Romain Febvre deed het vandaag prima in de SX van Parijs. In de tweede SX1 race liep het echter flink mis voor Febvre die jacht maakte op leider …
  • Musquin een maatje te groot in Parijs

    Musquin een maatje te groot in Parijs

    Vandaag was er geen twijfel mogelijk over de sterkste man in Parijs. Marvin Musquin won de drie SX1 wedstrijden en daarmee is de KTM-rijder de nieuwe King of Paris. Landgenoot …
  • Kyle Peters is de Price of Paris

    Kyle Peters is de Price of Paris

    De nieuwe ‘Price of Paris” is Kyle Peters die vanmiddag in Parijs alle SX2 wedstrijden wist te winnen. De Honda-rijder won in de “Paris La Défense Arena” voor Maxime Renaux …
  • Musquin pakt de Superpole voor MXGP-sterren

    Musquin pakt de Superpole voor MXGP-sterren

    In het Paris La Défense Arena heeft Marvin Musquin de Superpole weten te winnen voor de Supercross Paris. De KTM-rijder was in zijn vliegende rondje sneller dan Antonio Cairoli en …