Monster Energy Yamaha’s Ben Watson (24) is momenteel de enige Britse fabrieksrijder in de MXGP. Hoe de toekomst van de individuele MX of Nations MXGP winnaar er uitziet is echter onduidelijk aangezienYamaha Motor Europe het contract van Watson nog niet heeft verlengd voor 2022.
Vorig jaar verzamelde het Yamaha MXGP fabrieksteam heel wat podiums en pakte Jeremy Seewer de vice wereldtitel. Dit jaar oogt de balans mager. Glenn Coldenhoff moet zich -na vijf jaar op Oostenrijkse motoren- nog steeds aanpassen aan de YZ450FM. Teamgenoot Seewer zou naar verluidt met het Epstein-Barr-virus kampen.
Hierdoor worden de resultaten van Watson nog meer tegen het licht gehouden. De MXGP rookie wisselde top-tien tempo en potentiële top-5 wedstrijden af met wedstrijden waarin het om mysterieuze redenen n op harde banen vierkant draait. Op circuits als Orlyonok (Rusland) en Afyon (Turkije) kwam Ben niet verder dan 20-21, 20-19 scores. In Teutschenthal eindigde de jongste van de Watson broers gisteren 11de maar in de MXGP van Sardinië werd hij dan weer zesde.
De opdracht van de tweevoudige MX2 GP winnaar ws dit jaar eenvoudig: bij leren en zo goed mogelijk aanpassen aan een klasse met minstens 15 andere GP winnaars. Door zijn positie als derde rijder had Watson in principe de ideale positie om kennis te maken met de MXGP. Voor resultaten zou immers vooral naar Coldenhoff en Seewer worden gekeken. Yamaha heeft de optie voor een tweede jaar als MXGP fabrieksrijder echter nog niet opgenomen. Als mogelijke vervanger valt geregeld de naam van MX2-kampioenschapsleider Maxime Renaux.
Dat Watson vrij zou komen, heeft dan weer de aandacht getrokken van ten minste twee andere GP teams. De topprestatie van Ben Watson tijdens de MX of Nations in Mantova kwam dan ook precies op het juiste moment om iedereen te overtuigen van zijn kunnen.
Tekst: Adam Wheeler, Tom Jacobs
Foto’s: Gino Maes