Vering afstellen? Gebruik voortaan Motoklik

In eerdere publicaties over het Motoklik systeem lieten we al zien wat oprichter Jens Köpke in zijn mars had. Nu is het toestel klaar en kan het besteld worden.

Elke motorcrosser weet dat de vering afstellen van een crossmotor iets is dat je op gevoel doet. Ok, er zijn wel een aantal parameters die je kan instellen zoals o.a. de statische sag en de rijders-sag. Echter, op het circuit is het vooral een kwestie van gevoel en dat verschilt van rijder tot rijder. Niet iedereen kan een vering lezen en daarom is er nu het eenvoudig te gebruiken systeem van Motoklik.

Wat doet Motoklik voor u?

Het gaat met een aantal kleine toestelletjes op de motor de beweging van de voor- en achtervering meten. Een centrale unit stuurt alle data naar een app op uw smartphone alwaar je rechtstreeks kan zien wat de invloed is van je setup.

Hoe werkt het?

Het systeem bestaat uit vier onderdelen:

  1. Een Central Control Unit (CCU) dat een plekje krijgt tussen de kroonplaten en het voorste nummerbord.
  2. Een Satelliet positie antenne voor op het stuur.
  3. Een meetinstrument dat op het linker vorkbeen komt.
  4. Een meetinstrument dat op de achterbrug komt tussen het frame en de hoofdremcilinder.

De gegevens die door het Motoklik-apparaat worden geregistreerd, worden via Bluetooth naar de Motoklik mobiele app gedownload. De app heeft 6 basisfuncties:

  • Ronde Timing analyse berekend uit de satelliet positiegegevens.
  • Sectie Timing analyse berekend op basis van de satelliet positiegegevens.
  • Voor en achter ophanging positie data.
  • Bottoming identificatie om te bepalen waar op de baan de ophanging het meest gebruik maakt van de beschikbare verplaatsing.
  • Bottoming analyse om te bepalen of het een probleem is met de voor- of achterzijde van de ophanging, en met welke snelheid de ophanging beweegt.
  • Live ophanging Sag geeft de gebruiker de mogelijkheid om de voor- en achter ophangingspositie in real time te controleren.

 

Wat is het voordeel?

U ziet wat u doet met Motoklik. Rondetijden liegen niet. Een motorcrosscircuit kan naar believen opgedeeld worden in sectoren om een meer accuraat beeld te krijgen van de vering op een specifieke plek. Daarom is er dus de connectie met GPS-satellieten.

De app voor rijders, het dasboard voor techniekers

De sensoren van Motoklik leveren erg veel bruikbare data op. Die krijg je in een vereenvoudigde weergave te zien in de mobiele app. Er is echter ook een platform voor technici en veringtuners. Zij loggen in op het Motoklik dashboard en kunnen veel dieper graven in al de data van Motoklik.

Voor wie is er Motoklik?

Voor iedereen die het maximum uit de motor wil halen en zijn vering wil afstellen met bruikbare data die niet liegen. De app verteld u wat u moet doen met de klikkers van uw vering en vergelijkt de rondetijden van voor en na de wijziging. Een goed afgestelde vering is er ook voor de veiligheid. Uw motor zal stabieler zijn op hogere snelheden.

Voor welke motoren is er Motoklik?

Het Motoklik TW1.0 product is momenteel ontworpen voor gebruik met de nieuwste modellen 4-takt crossmotoren van GasGas, Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, en Yamaha. De kits zijn ontworpen voor gebruik met standaardvering en kitvering, zoals de WP Cone Valve 48 & Trax Shock, WP XACT PRO en Öhlins kits. Systemen voor KTM enduro modellen zijn in ontwikkeling en zullen binnenkort beschikbaar zijn. Ook zullen tweetakten in de toekomst kunnen worden uitgerust met Motoklik.

MXMag gaat binnenkort een uitvoerige test doen met het Motoklik systeem. Je kan het apparaat bestellen via deze link.

Alle info vindt je op Motoklik.com

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

16 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

20 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

22 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

22 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago