Published On: 13 oktober 2021

Het lijkt er steeds meer op dat Maxime Renaux (Monster Energy Factory Yamaha MX2) de vierde Franse MX2 wereldkampioen wordt sinds 2010 en dat in zijn eerste jaar als fabrieksrijder in de Kemea-setup. Het 21-jarige toptalent leidt met 21 punten voorsprong en pakte acht podiumplaatsen op rij. Wat betreft zijn sportieve toekomst in 2022 is er vooralsnog geen beslissing genomen.

Renaux wordt al een tijdje in één adem genoemd met een overstap naar de MXGP. Het feit dat Yamaha Motor Europe de boot afhoudt voor de verlenging van het contract van Ben Watson, bezig aan zijn eerste seizoen voor het MXGP Yamaha fabrieksteam, geeft aan dat er mogelijk een plaats is weggelegd voor Maxime Renaux.


Al zou het wel kunnen dat de Fransman wordt afgeschrikt door het gebrek aan geduld dat Yamaha heeft getoond  met Ben Watson. Vorig jaar reed de Engelsman nog voor het Monster Energy Factory Yamaha MX2 waar Renaux nu voor rijdt. Watson moest echt overgaan naar de MXGP doordat hij de maximum leeftijd van 23 jaar had bereikt.

Zowel Jeremy Seewer als Glenn Coldenhoff liggen nog onder contract om ook volgend jaar op de YZ450FM uit te komen. De huidige WK leider bij de kwartliters benadrukt dat de titel in 2021 een essentieel onderdeel is van zijn ontwikkeling om bij een eventuele overstap naar de koningsklasse aan de top mee te draaien.

“Ik ben nu echt gefocust op de strijd om de titel. Een beslissing is dus nog steeds niet genomen,” zei hij over de speculaties. “We hebben er nog niet echt over gesproken. Eerst moeten we de MX2-titel binnenhalen en dan zien we wel verder. De 450 is zeker een motor die me bevalt. Ik wil ook zoveel mogelijk ervaring opdoen om dichter bij het winnen van de titel in MXGP te komen. Dat is ook één van mijn doelen. We moeten dit seizoen zo bijzonder mogelijk maken -en -hopelijk- afsluiten met de wereldtitel. Daarna bepalen we de richting van mijn carrière voor de komende jaren.”

De aarzeling van Renaux is begrijpelijk. Bovendien heeft Maxime al publiekelijk aangegeven nog een seizoen ervaring op te willen doen in de MX2. Aan de andere kant zal Yamaha graag een beslissing willen in het kader van hun strategie voor het einde van het WK seizoen begin november.

Tekst: Adam Wheeler, Tom Jacobs
Foto’s: Yamaha Racing