Published On: 15 oktober 2021

Je kan er dit jaar niet naast kijken, Romain Febvre is aan een erg sterk seizoen bezig in de MXGP. Hij staat momenteel tweede gerangschikt in het wereldkampioenschap op zes luttele punten van Jeffrey Herlings. Schenkt de Fransman half november eindelijk nog eens een wereldtitel aan Kawasaki?

Kawasaki is één van de kleinere spelers in de motorcross maar daarom niet minder ambitieus. Hun laatste wereldtitel dateert alweer van 2006 toen Christophe Pourcel het WK MX2 won op de groene machine. Zo won het merk nog nooit een titel in de MXGP-klasse.

Christophe Pourcel

De wanhoop nabij

Sinds 2003 probeerden ze met Kenneth Gundersen, Andrew McFarlane, Tanel Leok, Sébastien Pourcel, Gareth Swanepoel, David Vuillemin, Xavier Boog, Jonathan Barragan, Gautier Paulin, Tommy Searle, Jeremy Van Horebeek, Steven Frossard, Tyla Rattray en Clément Desalle voor het allerhoogste te gaan in de zwaarste klasse.

Het mocht echter niet baten. Hun verhaal in de hoogste klasse lijkt bijna pure wanhoop maar nu schijnt er licht aan de duisternis. Sinds 2020 werd Romain Febvre aangeworven om het onmogelijke waar te maken. Vorig jaar miste hij nog de twee eerste GP’s wegens een blessure en reed dan een vrij regelmatig seizoen met een uitschieter in Mantova alwaar hij de wedstrijd won.

Febvre 2.0

Dit jaar presteert Romain Febvre echter “on a next level”. Hij is erg regelmatig, staat bijna elke GP op het podium en won verrassend de GP van België in het zware zand van Lommel. Dit jaar is het WK MXGP zo spannend dat niemand durft te voorspellen wie met de titel aan de haal gaat. Feit is dat de concurrenten geen fouten mogen maken want Febvre is telkens in de buurt om deze genadeloos af te straffen.

Met nog zes GP’s te gaan en nog 300 punten die kunnen gewonnen worden is het nagelbijtend kijken naar de afloop van dit wereldkampioenschap. Te beginnen met nu zondag want dan is er de volgende wedstrijd met de GP van Spanje in intu Xanadú – Arroyomolinos. Romain Febvre weet hoe hij wereldkampioen moet worden want hij deed het al eens in 2015, toen nog op een Yamaha.

Bovendien is Febvre’s alliantie met Kawasaki zo sterk dat hij ermee instemde om nog twee seizoenen ‘in het groen’ te blijven, ondanks de verschuiving van de activiteiten van KRT naar het IceOne-team voor 2022. “Het is moeilijk te zeggen,” merkte hij op toen hem werd gevraagd of de KX450F het meest formidabele pakket was dat hij in de MXGP en zeven seizoenen in deze klasse heeft gereden. “Toen ik bij Yamaha was, was hun motor ook goed.

Ik denk dat mijn niveau en de fysieke paraatheid is toegenomen en daar moesten we de motor aan aanpassen”, bood hij als verklaring voor zijn vorm aan. “Deze week hebben we een aantal veranderingen doorgevoerd die heel goed voor me werkten [in Lacapelle]. Ik ben echt blij met de motor en dat is ook de reden waarom ik weer voor twee jaar bij Kawasaki heb getekend.

Febvre weerlegde de druk over zijn verwachtingen voor 2021 en het feit dat hij Kawasaki’s eerste wereldkampioen kan worden sinds 2006 en pas de tweede in het viertakt tijdperk. “De rode plaat betekent op dit moment niets omdat we allemaal zo dichtbij elkaar staan“, verklaarde hij. “Het is leuk dat we er met z’n drieën zijn. Elk weekend kan één van ons de rode plaat hebben! Hopelijk houdt het stand tot de laatste race en weten we dat we in de laatste rondes iets extra uit de kast moeten halen.

Wereldtitels Kawasaki

  1. 1995 Stefan Everts  250cc
  2. 1996 Sébastien Tortelli  125cc
  3. 1998 Sébastien Tortelli  250cc
  4. 2002 Michaël Maschio  125cc
  5. 2006  Christophe Pourcel MX2

Tussenstand MXGP

  1. Jeffrey Herlings  460 p
  2. Romain Febvre  454 p
  3. Tim Gajser  450 p
  4. Jorge Prado  398 p
  5. Antonio Cairoli  387 p