Published On: 19 oktober 2021

U begrijpt dat de geometrie van het frame van een crossmotor erg belangrijk is voor de rijeigenschappen. Een onderdeel van de geometrie is de stand van uw voorvork. Vandaag hebben we het over de offset.

Het woord offset wordt als eens verkeerdelijk gebruikt om de balhoofdhoek aan te duiden maar dat is niet correct. Offset is niks minder dan de afstand tussen de voorvorkpoten t.o.v. de as door het balhoofd. Die meet je van middelpunt tot middelpunt. Door een andere offset te gebruiken maak je de lengte (wielbasis) van de motor korter of langer. Dat heeft rechtstreeks invloed op het stuurgedrag.

Een ander woord voor offset is “vorksprong”. Een crossmotor waarvan de offset kleiner wordt gemaakt (door vervanging van de kroonplaten) stuurt iets minder scherp en nauwkeurig in de bochten maar wint stabiliteit op hoge snelheid. Met ons recent RM125 project wijzigde we de offset van 22,5 mm naar 22 mm door kroonplaten (triple clamps) van Ride Engineering te gebruiken. Met de standaard triple clamps gooi je de Suzuki om rond een stuk van 2 euro. Met deze standaard setup verlies je enigszins wat stabiliteit op de lange rechte stukken en daarom kozen we dus voor een offset van 22 mm.

Het wijzigen van de offset heeft geen echte invloed op de balans van de motor. Ook is de wielbasis niet zodanig gewijzigd dat het een grote invloed zou hebben op het rijgedrag. De meeste grand-prix teams bepalen de offset van de vork tijdens testwerk in het voorjaar en laten deze ongewijzigd tijdens het seizoen.

Foto: Ride Engineering, archief