Eind deze maand mogen we naar alle waarschijnlijkheid de eerste kalender voor het 2022 FIM WK motorcross verwachten. Daarmee keren we ook terug naar het oude wedstrijdschema voor een GP met trainingen en een kwalificatieheat op zaterdag. Wat vinden de de rijders daar van?
Sinds het uitbreken van de pandemie moest het WK zich aanpassen aan een nieuw schema over één dag. Vorig jaar staken ook voor het eerst opeenvolgende GP’s op dezelfde locaties de kop op. De terugkeer naar het traditionele ritme heeft in ieder geval de meningen verdeeld.
De redenen voor de terugkeer van de vrije trainingen en kwalificatieraces voor MXGP en MX2 zijn eenvoudig. Meer tijd op de baan voor de toppers waardoor het publiek ze vaker kan zien en waardoor de GP organisatoren dus meer waar voor hun geld krijgen. Zij verkopen dan immers makkelijker tickets voor beide dagen. Ondertussen zijn we echter al gewoon aan ’n tijdschema met EMX en support klassen op zaterdag.
Geen toegevoegde waarde
Sommige rijders geven de voorkeur aan de intensiteit van een eendaagse routine. “We zouden het gewoon op één dag moeten houden. Minder reizen, minder risico’s en goedkoper voor de industrie,” meent MXGP WK leider Jeffrey Herlings. “Ik zie er het nut niet van in om terug te keren naar tweedaagse wedstrijden. Ik denk trouwens dat je een langere carrière kunt hebben met eendaags evenementen.”
“Ik denk er net zo over”, zegt Red Bull KTM-teamgenoot Jorge Prado. “Ik denk dat we al genoeg rijden met eendaagse wedstrijden. We racen al zo veel. Dus om er nog een dag en meer tijd op de baan aan toe te voegen, heeft geen zin.”
Huidig wereldkampioen Tim Gajser ziet het daarentegen anders. Meer sessies geven meer mogelijkheden om tot de juiste afstelling te komen. Dit zou overigens ook de KTM rijders in 2022 ten goede kunnen komen aangezien ze gloednieuwe 450 en 250 SX-F-modellen moeten ontwikkelen). “Ik kan niet wachten om terug te gaan naar twee dagen want een WK wedstrijd moet twee dagen duren”, aldus de Sloveen. “Kijk maar naar MotoGP of F1. Daar rijden ze al op vrijdag. Ik denk dat het goed is voor de sport en het zou ook goed zijn om meer tijd op de baan te krijgen.”
Herlings VS Gajser, Verschillende meningen
Het onderwerp over het ideale wedstrijdschema leidde tijdens de persconferentie na de Spaanse GP vorig weekend tot ’n interessant gesprek tussen titelrivalen Herlings en Gajser. Allebei waren ze het er over eens dat de inspanningen tijdens ’n kwalificatierace en een kwalificatiezege meer zouden moeten opleveren dan alleen een gode plaats achter het starthek. “Als je in Arco [di Trento] de pole position pakt dan is dat eigenlijk voor niets. Je kunt vanaf de 20ste plek net zo goed een sterk starten”, zei Herlings. “Als je dan toch een kwalificatiereeks wil, doe het dan zoals in de F1 of MotoGP waar het echt iets oplevert. Anders zijn het twintig extra races, twintig keer een extra risico en mogelijk meer blessures. Ik zie het nut er niet van in… maar ik ben maar een rijder!”
Gajser was het er mee eens, maar wilde niet zo ver gaan om een beroep te doen op getrapte start zoals in de wegrace of andere motorsporten. “Overal heeft de Polman een voordeel… maar als we op deze manier zouden starten dan is het geen motorcross meer.”
“Dan zou de start er zoals in Lacapelle Marival moeten bij liggen waar je een schuine start hebt en de pole een duidelijk voordeel oplevert voor de krappe eerste linkerbocht,” antwoordde The Bullet. “Als je een GP over twee dagen houdt, zorg dan dat er ten minste een voordeel aan vast hangt.”
Volgens de geruchten mikt de nieuwe MXGP kalender volgend jaar op 20 evenementen. Ook de overzeese GP’s zouden hun rentree maken. Die WK kalender van februari tot september zou afgesloten worden met de 75ste Motocross of Nations in Red Bud in de VS.
Tekst: Adam Wheeler & Tom Jacobs
Foto’s: Ray Archer