Amper drie maanden na het einde van het vorige seizoen, wordt het FIM Wereldkampioenschap dit weekend alweer op gang geschoten op het spectaculaire circuit van Matterley Basin in Winchester, Engeland. Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team begint met torenhoge ambities aan het nieuwe seizoen. Het Genkse team wil, na de wereldtitel van Renaux vorig seizoen, opnieuw een gouden plaat aan de prijzenkast toevoegen.
#93 Jago Geerts.
Flash back naar 2021. Een fenomenaal seizoen voor het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team. Maxime Renaux wereldkampioen, Jago Geerts tweede in het WK, negen GP-overwinningen én de wereldtitel bij de constructeurs. Een grand cru jaar. “Een seizoen dat zo goed als onmogelijk te evenaren is”, beseft teameigenaar Hans Corvers, die in 2022 25 jaar samenwerking met Yamaha viert. “Maar ons hoofddoel blijft wel hetzelfde: de wereldtitel.”
MX2-wereldkampioen Renaux besloot om door te schuiven naar de MXGP-klasse, wat betekent dat het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team in 2022 met twee in plaats van drie rijders zal uitpakken: Jago Geerts (21) en Thibault Benistant (19). De Franse tiener zal dit weekend nog moeten passen voor Matterley Basin omdat hij nog revalideert na een operatie aan de knie. Geerts staat dan ook als enige fabrieksrijder aan de start in Engeland. De Belg heeft overigens goede herinneringen aan Matterley Basin. Op 1 maart 2020 pakte Geerts zijn allereerste GP-overwinning in Winchester.
Andere voorbereiding
“Ik heb mijn fysieke voorbereiding deze winter wat aangepast”, vertelt Geerts. “Ik heb gekozen voor een groter volume en een hogere intensiteit. Mijn fysieke conditie is beter dan ooit. Ik voel me ook comfortabel op de motor. Ik heb veel gereden. In Frankrijk, Sardinië en zelfs in de Verenigde Staten. Het was leuk om op veel verschillende soorten circuits te trainen. Vooral in de Verenigde Staten. Na twee keer op rij als tweede te zijn geëindigd, is mijn doel dit seizoen heel duidelijk: de wereldtitel pakken. Hopelijk is het derde keer, goede keer.”
Na twee seizoenen met allerlei beperkingen – als gevolg van de coronapandemie – voert het FIM Wereldkampioenschap het tweedaagse format dit jaar opnieuw in. De rijders krijgen weer zes sessies voor de wielen geschoven, waaronder een kwalificatierace op zaterdag, waardoor ze meer tijd krijgen om de afstelling van hun motor op punt te stellen.
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: @shotbybavo – Yamaha Racing