Vijf minuten met Danny De Baets

De Hasselaar zit al heel zijn leven in de motorcross en is nog altijd nauw verbonden met de sport en het KEMEA team van Hans Corvers. Hij baat al jaren een merkgarage uit en start binnenkort met een Yamaha agentschap. Hoog tijd om Danny De Baets enkele vragen te stellen.

Hij is nauw verbonden met Hans Corvers en zijn KEMEA team en ondersteunt deze succesvolle ploeg al jaren. Maar Danny De Baets was ook een succesvol motorcrosser en reed enkele jaren GP’s in de 125cc klasse. Wij hadden een gesprek met de sympathieke man en dat ging bijna volledig over de cross.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de motorcross?

Danny De Baets: Op 3-jarige leeftijd heb ik een Italjet gekregen van mijn ouders om thuis wat in de wei te kunnen crossen. Toen ik zes jaar werd reed ik al mijn eerste wedstrijd in Overpelt. Dat was een wedstrijd die om de twee weken werd gereden op dezelfde omloop. Dan hebben we het hele jeugdtraject afgelegd tot ik vijftien werd. Dan stapte ik over naar ‘de grote bond’ om er te rijden bij de Beloften. Op mijn 17de reed ik mijn eerste GP in Genk. In 1994 ben ik dan gestopt met de competitie om dan drie jaar later in de rangen van de VLM een tweede carrière te beginnen als motorcrosser.

Van waar komt de jarenlange connectie met het KEMEA-team van Hans Corvers?

Danny De Baets: Ik ken Hans Corvers al van jongs af aan. Zijn ouders woonde achter mijn grootouders. Ik was toen negen of tien jaar en zijn ouders gingen ook naar de cross om naar de jeugdreeksen te kijken. Daarna kwamen we elkaar terug tegen omdat de crosswereld erg klein is. Toen Hans het KEMEA team is begonnen werkte ik bij de motorhandel Van Horne in Hechtel. Het contact tussen Hans en mij werd dan alsmaar closer en zo ben ik in 2003 dan voor zijn team gaan rijden. Sinds toen zijn we heel goede vrienden geworden.

Jij was destijds een toprijder in de rangen van de VLM en de FAM. Nooit de behoefte gehad om wat hoger te mikken?

Danny De Baets: In die periode niet meer want dat hadden we al gehad. Ge moet daar van jongs af aan kunnen in doorgroeien. Ik was toen 26 of 27 jaar en dan op die leeftijd die stap terug zetten naar een hoger niveau is niet simpel. Bovendien heb je dan al een leven opgebouwd, je hebt je werk en moet je keuzes maken. Het is plezant geweest om die jaren bij de VLM te kunnen rijden. Het was ook mooi dat daar ook nog de buitenlandse trips voor de IMBA bij kwamen. Dat waren fijne weekend uitstapjes met de familie.

Hoe lang was je actief in de GP’s?

Danny De Baets: Ik heb drie seizoenen grand-prix gereden vanaf mijn zeventiende. Dat was toen met die kwalificaties. In dat eerste jaar kon ik me kwalificeren voor mijn eerste GP 125cc in Genk en daarna kon ik de helft van de wedstrijden kwalificeren en de andere helft niet. Tijdens het tweede jaar ging het al beter maar het bleef moeilijk. Er waren 120 piloten die zich aanboden om te kwalificeren terwijl er maar 40 mochten deelnemen aan de GP. In die periode had ik ook niet de beschikking over topmotoren. Het materiaal dat ik nadien in de liefhebbersbond had was eigenlijk veel beter.

Momenteel ben je bezig met de uitbouw van een Yamaha agentschap in Hasselt. Vanwaar deze stap?

Danny De Baets: De motoren hebben er bij mij altijd ingezeten en ik ben nog altijd fel betrokken bij KEMEA. Iets meer dan twee jaar geleden kregen we dan de mogelijkheid om een stuk grond te kopen naast de bestaande garage. Dan dachten we na over hoe we deze plek konden invullen. Ik vroeg me af hoe de toekomst van de auto’s er ging uitzien en of we dat konden uitbreiden naar de motorbranche. Zo is de bal aan het rollen gegaan en kunnen we binnenkort een Yamaha agentschap openen. De opening is voorzien op 16 en 17 april, zeg maar het paasweekend. Dan is iedereen natuurlijk welkom.

Gaan jullie ook cross- en enduromodellen verdelen?

Danny De Baets: Ja, we gaan het volledige gamma van Yamaha verdelen. Het volledig segment voor op de baan zit er in van de scooters tot de zwaardere motoren. In het segment off-road doen we de cross, enduro en ook de quads. Yamaha komt uit met elektrische fietsen en ook die gaan we doen. Dat is hier in Hasselt belangrijk om de veranderende mobiliteit te kunnen invullen.

Wie wordt dit jaar wereldkampioen MX2?

Danny De Baets: Jago Geerts natuurlijk (glimlacht). We moeten achter onze man staan.

Volg je ook de MXGP en de Supercross?

Danny De Baets: Ja, dat volg ik ook op de voet. Supercross volg ik wat minder alhoewel ik wel door de uitslagen blader.

Een nieuw gebouw en een nieuw Yamaha avontuur start in het paasweekend in Hasselt.

Jeffrey Herlings kon door een blessure zijn vijfde wereldtitel niet verdedigen. Hoe zie jij de toekomst van The Bullet?

Danny De Baets: Herlings zal heel voorzichtig moeten zijn en spaarzaam omgaan met zijn lichaam. De jaren tikken ongenadig voorbij en hij heeft al verschillende wereldtitels links laten liggen. Hij gaat zuinig moeten zijn op zijn lichaam als hij nog wat jaren wil mee gaan.

Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander?

Danny De Baets: Tijdens mijn jeugdjaren en in de eerste jaren bij de BMB was dat Danny Theybers. Nadien bij de VLM was dat zeker Bengt Laeremans.

Heb je een favoriete motorcross omloop?

Danny De Baets: Ik heb er zitten over te denken maar Namen hoort er zeker bij. Ik heb daar mijn eerste cross bij de Inters gereden en de sfeer is daar toch echt apart. Zet ook maar het Stadsbroek in Borgloon op het lijstje. Jammer dat dit soort van circuits allemaal verdwenen zijn.

Welke crossmotor liet op jou een grote indruk na tijdens uw loopbaan als motorcrosser?

Danny De Baets: Ik had niet echte een favoriete motor maar degene die me het meest bij blijft is mijn eerste Suzuki RM250 van 1993 en ik voelde me ook super op een Kawasaki KX250. Daarna beleefde ik veel plezier op de 250 viertakt van Yamaha.

Tweetakt of viertakt?

Danny De Baets: Geef mij vandaag toch maar 250cc viertakt. Op een tweetakt moet je harder werken terwijl een viertakt iets meer vergevingsgezind is.

Welke overwinning was de strafste uit uw carrière?

Danny De Baets: Een nevenreeks op De Citadel in Namen! Mijn eerste race voor de grote bond in 1992. Dat was heel mooi om mee te maken.

Hebben elektrische crossmotoren volgens jou een toekomst?

Danny De Baets: Zeker wel. Of je dat nu wil of niet, het is niet meer tegen te houden. Het gaat gewoon komen en het is een kwestie van wanneer. Ik geloof er dus wel in ja.

Ondersteunen jullie nog andere teams of piloten?

Danny De Baets: Vandaag met de garage ondersteunen we alleen het team van Hans Corvers maar we zijn wel van plan om via de nieuwe Yamaha motorwinkel piloten te gaan ondersteunen. Voor dit jaar is dat niet meer haalbaar maar voor 2023 willen we dat zeker doen.

Foto’s: FB Danny De Baets en archief

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

5 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

20 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

20 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

21 uur ago