Published On: 15 april 2022

Het was al even een publiek geheim maar nu sijpelt er druppelsgewijs meer informatie binnen over de komende tweetakten van KTM, Husqvarna en GasGas. Het lijkt er steeds sterker op dat de tweetaktcrossers van het modeljaar 2023 uitgerust gaan worden met brandstofinjectie. Maar gooien de ingenieurs de bekende TPI-technologie van hun tweetakt-enduro’s overboord?

Enkele jaren geleden kwam KTM met het revolutionaire TPI-systeem op hun enduro machines. TPI staat voor Transfer Port Injection. Twee injectoren vernevelen benzine in de twee spoelpoorten en de olie word geïnjecteerd in de carterruimte waar de krukas draait. Een apart oliereservoir zorgde ervoor dat je gewoon benzine kon tanken, je moest dus geen pré-mix voorzien voor deze modellen.

KTM gaat sowieso een flinke update uitbrengen op hun crossers van 2023 . Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komen de nieuwe tweetakten uit Oostenrijk met injectie op al hun modellen. En het lijkt er op dat ze het TPI-systeem overboord hebben gekieperd voor de nieuwe crossers. Spionagefoto’s laten zien dat de twee injectoren aan de zijkanten van de cilinders zijn verdwenen en dat er geen apart oliereservoir meer zit in het frame.

Op de gefotografeerde prototypes lijkt er een injector in het gasklephuis te zitten. Dat zou betekenen dat deze nieuwe tweetaktcrossers net als vanouds pré-mix moeten tanken. Bij de enduro-modellen met TPI werd de verhouding tussen benzine en toegevoegde olie constant gewijzigd door de ECU van de machine.

De foto’s die je ziet zijn van de Husqvarna TC125 van de Oostenrijker Maximilian Ernecker die meedoet in het Europees kampioenschap EMX125. De machine is uitgerust met een elektrische starter gezien het feit dat er een startknop op de rechter stuurhelft staat gemonteerd. Aan de linkse kant staat er de bekende map-switch. Het gashendel is net als bij de viertakten uitgerust met een dubbele gaskabel.

We zijn dus erg benieuwd naar welk nieuws KTM, Husqvarna en GasGas binnenkort gaan uitbrengen. Injectie op een tweetakt crossmotor zou een ware revolutie zijn in de motorcrosswereld. Als dit alles bewaarheid wordt nemen ze in Mattighofen weer een flinke voorsprong op hun concurrenten.

Foto’s: JP Acevedo