Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijder Jago Geerts kende een perfect weekend in ronde zes van het FIM Wereldkampioenschap in Kegums, Letland. De Balenaar domineerde beide reeksen en heroverde de rode plaat. Teammaat Thibault Benistant finishte vijfde.
Vanaf 2005, toen Kegums voor het eerst een Grote Prijs MX3 organiseerde, groeide het Zelta Zirgs circuit uit tot een vaste waarde in het FIM wereldkampioenschap. Het Letse parcours was voor dit weekend 14 keer het strijdtoneel van een GP en ontving in 2014 ook de Motorcross der Naties. Twee keer stond Jago Geerts er op de hoogste trede, beide keren in 2020. De zanderige baan is dan ook één van de favoriete circuits van de Belg. Geerts, die afgelopen donderdag 22 werd, toonde zaterdag meteen zijn rijvaardigheidskunsten in de kwalificatierace, die hij van begin tot einde domineerde. Teammaat Thibault Benistant bolde als elfde over de meet.
Vliegende start
Het weer sloeg zondag helemaal om in Letland. Geen zonnetje meer. Wel regen en slechts negen graden. Maar dat kon de Monster Energy Yamaha Factory rijders niet deren. Ze namen allebei een vliegende start, met Geerts vlak achter Längenfelder op de tweede plaats en Benistant in vijfde positie. Jago koos er wijselijk voor om in het begin niet te hard te keer te gaan omdat de baan er glad en verraderlijk bijlag. Maar in de zesde ronde spande hij zijn spieren op en knalde hij voorbij Längenfelder naar de leiding, van dichtbij gevolgd door een sterke Horgmo. De Noor probeerde Jago onder druk te zetten, maar de Balenaar ging heel volwassen om met die dreiging en reed autoritair naar de reekzege.
In de tussentijd liet ook Benistant zich van zijn beste kant zien. Thibault schoof al vroeg op naar plek vier, na een val van Vialle. De WK-leider wilde zijn wagonnetje weer aankoppelen, maar Benistant was gewoon te snel. Op vier ronden van het einde maakte de Franse tiener nog jacht op de derde plek van Längenfelder. Met succes.
Gelijke stand
Geerts schoot opnieuw goed weg in de tweede reeks (derde in de eerste bocht), terwijl Benistant diep in het peloton (18de plek) verscholen zat. De voormalige Europese kampioen schoof snel op naar de 12de plaats, maar bleef daar toen iets te lang hangen. Op het einde kon de Franse tiener nog twee posities opschuiven en als tiende finishen, goed voor een mooie vijfde plaats in de eindstand.
Vooraan werd Geerts aanvankelijk serieus opgehouden door Guadagnini. Toen hij de Italiaan in de derde ronde te grazen nam, had leider Horgmo al een gat van zes seconden geslagen. Geerts bleef rustig en verkleinde stelselmatig de kloof. Vijf seconden, vier seconden,… In ronde 11 hijgde hij al in de nek van Horgmo. Het was niet de vraag of Geerts de Noor zou passeren, maar wel wanneer? Het antwoord: in ronde 12. Jago wipte voorbij Horgmo, sloeg meteen een kloofje en kwam op geen enkel moment meer in de problemen. Een perfecte dag voor de Balenaar, die eerder in de week 22 werd. Zijn 12 GP-zege al, nummer 20 voor het team ook. Geerts heroverde bovendien de WK-leiding. Hij staat nu samen met Vialle helemaal bovenaan (allebei tellen ze 244 punten), maar mag de rode plaat op zijn motor schroeven omdat hij meer reekszeges telt (zes versus vier voor Vialle).
#93 Jago Geerts
“Een perfect weekend. Winst in de kwalificatierace, gevolgd door een dubbele reekszege. Door de regen lag de omloop er zondag wel erg verraderlijk bij. Daarom heb ik in het begin van de reeks, wanneer de baan erg schoof, bewust risico’s vermeden. Dat bleek een goede tactiek. Ik wou dit weekend ook absoluut wat punten terugpakken op Vialle. Dat draaide ook goed uit. Ik pakte zelfde de rode plaat terug. Niet dat dat nu belangrijk is. De weg is nog heel lang, maar het is altijd leuk om die rode plaat op mijn motor te zien.”
#198 Thibault Benistant
“Derde in de eerste reeks, vijfde in de Grote Prijs. Helemaal niet slecht gezien mijn povere startpositie (elfde). Ik groei stilaan terug naar mijn beste vorm toe. Ik heb gewoon nog wat extra wedstrijden nodig om het juiste ritme te vinden en om pure snelheid bij te kweken. Vergeet niet dat dit nog maar mijn derde GP is na mijn knieblessure, die me heel lang van de motor heeft gehouden. Ik blijf keihard werken om mijn oude niveau te halen, want ik wel snel weer voor het podium meestrijden. Die noeste arbeid zal ooit beloond worden.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha