Published On: 10 mei 2022

Zelf omschrijven ze het bij KTM -ietwat laconiek- dat er niets is veranderd. Dan hebben ze het echter over de steile ambities en de dominantie die de fabrikant uit Mattighofen de laatste tien jaar tentoon heeft gespreid in Europa en de VS. Eén ding is zeker het 2023 SX en SX-F gamma zit vol belangrijke wijzigingen.

Acht FIM MXGP-wereldkampioenschappen in de hoogste klasse in 12 jaar. Meer dan 300 MXGP en MX2 overwinningen sinds 2004. 5 van de laatste 8 AMA 450SX Supercross titels. Grote kampioenen als Cairoli, Dungey, Herlings, Musquin, Prado, Webb, Vialle en Roczen. Allemaal hebben geschiedenis geschreven op een oranje crossmotor. Bovendien zegt de breedte van KTM’s gamma alles over hoe serieus de fabrikant motorcross wel neemt. Check hieronder KTM’s eigen voorstelling van de 2023 crossers.

Hoe kun je beter domineren? 

Net als elke racer zoeken we in elke bocht naar winst, naar prestaties en naar perfectie. De 2023 KTM SX modellen zullen de markt en de verwachtingen van de rijders opnieuw vormgeven. We hebben onze aanpak voor regelrechte uitmuntendheid niet veranderd, dus dat betekent dat we voor 2023 heel wat hebben veranderd.

We hebben nog steeds 12 modellen, variërend van elektrische leermotoren tot tweetakt-minis (50, 65, 85 cc) tot grotere tweetakten met een cilinderinhoud van 125, 250 en 300 cc. De KTM SX-F’s bestaan uit 250, 350 en 450 viertakten. Een potentiële AMA 450SX-winnaar of MXGP-wereldkampioen kan vanaf zijn of haar eerste meters in het zand tot en met die laatste paar bochten groeien in oranje als een winnaar op het allerhoogste niveau. Dus, we hebben de motoren, maar waarom in de familie springen? Waarom het KTM DNA omarmen? Nou, de KTM SX modellen zijn de krachtigste in elke klasse en hebben de beste onderdelen. Ze zijn het meest racegericht.


Racen leert ons je kracht te geven. De 2023 KTM SX modellen zijn slanker, beter controleerbaar, de meest begeerlijke. Ze zijn onze beste expressie van de ultieme motorcross ‘race’, dus we zijn klaar voor wanneer je echt serieus aan de gang wilt.

Behind the gate: Voorbereiding en uitrusting 

We zijn marktleider met het gebruik van baanbrekende ideeën en technologie in ons hele motorfietsengamma en de 2023 KTM SX modellen zijn er klaar voor. Samenwerkingsverbanden met bedrijven als KEIHIN, PANKL en Brembo betekenen dat de prestatiemogelijkheden zijn uitgebreid. De 2023 KTM SX-reeks zal rekenen op 2 mappings (een standaard, zachter en lineair vermogen en een andere voor een agressievere respons), launch control*, tractiecontrole*, een ‘roll-over’-sensor voor grote crashes, standaard een urenteller met elektronische brandstofinjectiestatus en een brandstofindicator via het Keihin-motormanagementsysteem.
Andere voorbereidende stappen komen door de gereedschapsloze afstellingen die nu mogelijk zijn met de nieuwste spec WP Suspension engineering. De nieuwe 7,2l polytheen brandstoftanks kunnen worden gevuld (en worden gevoed door de beschermde brandstofpomp en filter uit één stuk) en een snelle draai aan de Excel lichtmetalen velgen is sneller en eenvoudiger te controleren dankzij het nieuwe spaak ‘nippel’ ontwerp. Jij bent READY TO RACE.

Starten met gemak

Met de elektrische starter (op alle modellen) denderen de KTM SXen over het rechte stuk, door de bochten en over de sprongen. Onze motorpakketten zijn compacter, duurzamer, onderhoudsvriendelijker en bieden over de hele linie de beste vermogen-gewichtsverhouding.

Nieuwe cilinderkoppen vertalen zich in prestatiewinst, maar achterwaartse rotatie van de motoren met 2 graden heeft gezorgd voor een betere centralisatie en een diepgaander effect voor het chassisconcept. Gloednieuwe PANKL Racing Systems transmissies met 5 versnellingen en een extra sensor voor de viertakten zorgen ervoor dat het opschakelen (vanaf de 2e versnelling) vlotter verloopt dankzij de Quickshifter functie. De Quickshifter kan worden uitgeschakeld met een schakelaar op het stuur, maar een voor het gewicht geoptimaliseerde schakelas in de transmissie zelf betekent dat de bedieningskracht van het schakelen nu minder en dus gemakkelijker is. Een hydraulische Brembo-koppeling zorgt voor betrouwbaarheid van topklasse, ongeacht de omstandigheden.

Bij onze 2-takten geldt: minder carburateurs = meer vermogen. We hebben onze KTM SXen verrijkt met een nieuwe elektronische brandstofinspuiting om eenvoud, plezier en uniciteit te garanderen. Daarom krijgen de SXen een nieuw gasklephuis van 39 mm met injectoren die zo zijn geplaatst dat ze haarscherp reageren. Een ‘remix to the premix’ rekent op een TPS-sensor voor een beter gedrag bij stationair toerental en voor het brandstof-luchtmengsel (en niet te vergeten het koude-startmechanisme, dat hetzelfde is als dat van de KTM SX-Fen). Het effect is ‘meer’: meer vermogen, meer respons, meer zekerheid, meer gemak, meer plezier.

De flow vinden en het circuit aanvallen

De eisen van competitie, conditie en het circuit zetten de toon voor elke motorrace. Het is in de diepte van deze harde, fysieke fase van een race dat de band en het gevoel met een motorfiets het verschil kunnen maken en de opwinding en voldoening volledig kunnen benutten. We hebben onze ontwerpbeginselen voor chassis en frame tot de kern teruggebracht en gestreefd naar een betere dynamiek, stabiliteit en sterkte. Longitudinale stijfheid’ is een sleutelwoord en het geaccentueerde rijdersgevoel komt door een ‘anti-squat’ filosofie. Dit is bereikt door een nieuw frame en bevestigingspunten, subframe, achterbrug, herpositionering van de motor, ergonomie en WP Suspension-technologie.

Het frame is hydrogevormd, lasergesneden en robotgelast. De wanddikte is geoptimaliseerd om een verbeterde specifieke stijfheid te bereiken op zwaar belaste plaatsen zoals het balhoofd en de volledig nieuwe schokdemperbevestigingen. De KTM SX-tweetakten hebben nieuwe, parallelle framebevestigingen. Het ontwerp is sportiever met het oog op extra wendbaarheid; een voorbeeld daarvan zijn de nieuwe, naar binnen verplaatste voetsteunen, voor nog meer speling in spoorvorming en om de motorfiets plat te laten vallen voor jump scrubs. De nieuwe voetsteunen hebben een nog groter oppervlak, ook al zijn ze door het spuitgieten lichter dan voorheen. De stijfheid is verbeterd met lichtere holle gegoten achterbruggen (nieuwe gietprocedés maken nog meer gewichtsbesparing mogelijk) en een nieuwe achteras.

De WP Suspension XACT schokdemper is korter en lichter. De interne vloeistofstroom is gelijkmatiger, betrouwbaarder en resistenter, en de kleinere afmetingen van de schokdemper verkleinen de kans op het binnendringen van verontreinigingen en vuil. De vorm maakt een grotere bodemvrijheid met de hefinrichting mogelijk en de geavanceerde demping betekent betere tractie als de motorfiets de hobbels neemt met de nieuwe geometrie-instelling. Bij het ingaan van bochten of het landen van sprongen kan elke KTM SX optimaal profiteren van de WP XACT-voorvork met AER-air-technologie, voorzien van een nieuwe hydrostop voor effectievere prestaties en meer ‘bottoming’-weerstand.

De KTM SX’s van 2023 zijn smaller en strakker, maar we zijn erin geslaagd om het contactoppervlak te vergroten, zodat er nog meer invloed op het rijgedrag van de motorfiets kan worden uitgeoefend. Het vlakke oranje zadel – dat uitstekende grip biedt en een houding die de nadruk legt op meer controle – en het vernieuwde voorspatbord zijn andere herkenbare kenmerken. De ‘mud flaps’ van het spatbord voorkomen dat er in bijzonder natte omstandigheden overmatig vuil in de richting van de rijder en de radiateur wordt geslingerd.

Eindig de manche sterk

Je bent sneller en langer gegaan dan ooit, maar elke Pro-racer zal je vertellen dat de laatste twee-drie ronden van elke manche het belangrijkst zijn. Dit is waar de veelzijdigheid en bruikbaarheid van de nieuwe KTM SXen nog meer troeven in handen hebben. De energieabsorptie is hoog dankzij het vergevingsgezinde rijwielgedeelte en andere componenten, zoals de nieuwe CNC-gefreesde drievoudige klemmen met geoptimaliseerde stuurbevestigingen en een breder gripoppervlak. Dit leidt tot minder ‘verdraaiing’ van het stuur. Het geheel wordt beschermd door een nieuw nummerplaatontwerp. Het subframe is nu een fraai vormgegeven hybride dankzij polyamideversterkt aluminium, dat kracht uitoefent in het onderste deel van het frame en de flexibiliteit vergroot voor controle en comfort in de bovenste delen. Het subframe is ontworpen met geavanceerde eindige-elementenanalyse en weegt minder dan twee kilo.

Reken op de laatste centimeters tractie en prestaties van de Dunlop GEOMAX MX33-banden, die na een zorgvuldig test- en selectieproces zijn gekozen voor de SX-lijn van de KTM voor 2023.

Eenmaal over de finish is het tijd om te herstellen, te resetten en na te denken over het volgende uitstapje. Op dit punt zullen rijders een aantal ‘upgrades’ overwegen en dit is het moment waarop de bijbehorende KTM PowerParts en KTM PowerWear je van dienst zullen zijn. Er zijn rijduitrustingen, bescherming en extra onderdelen en nog veel meer te vinden die speciaal zijn gemaakt voor onze 2023 KTM SX-incarnaties.

Welkom in de toekomst. Maar geloof ons niet alleen op ons woord. Op de digitale kanalen van KTM verschijnt een zeer speciale en exclusieve videoserie waarin het SX-gamma van de KTM voor 2023 nader wordt toegelicht.

2023 KTM SX Collectie highlights

  • Nieuwe, innovatieve en zeer geavanceerde generatie KTM SX-motoren met ongeëvenaard gevoel en prestaties in 12 verschillende modellen en de meest complete collectie van kids tot Pro ass-kickers
  • Gloednieuw anti squat frame concept met vernieuwde en gerevitaliseerde chassis setting en architectuur. Nogmeercentralisatie.
  • Ergonomie die de rijder in nauwer contact brengt met de motorfiets om de stabiliteit, de wendbaarheid en het gevoel te bevorderen
  • Lichtere, krachtigere motoren en kenmerkende tweetaktmotoren met brandstofinjectie
  • Grotere gebruiksvriendelijkheid om de motorcrosservaring gemakkelijker en intuïtiever te maken dan ooit tevoren