Published On: 31 mei 2022

Om de haverklap passeren er berichten in de media over premature elektrisch aangedreven crossers en die lokken heel wat reacties uit. Die zijn zelfs erg divers, meedogenloos hard, realistisch en soms van de pot gerukt.

Sommige maken gewag van de ondergang van de sport terwijl andere de elektrificatie zien als een noodzakelijk kwaad. Een kleine groep motorsportliefhebbers ziet er zelfs de voordelen van in en zijn helemaal mee met de fabrikanten die de stap gezet hebben.

Sur-Ron elektrisch off-roadmodel

Telkens we hier een artikel postten over een nieuwe elektrische crosser zijn de commentaren op social media niet van de poes. “Elektrisch rijden doe je op de kermis” of “afbranden die stofzuigers” zijn opmerkingen van mensen die niks zien in elektrisch rijden en zweren bij verbrandingsmotoren die een geluid produceren, benzine drinken en een geur verspreiden. Die mensen hebben wel een punt.

Elektrisch rijden verloopt erg stil. Meer dan een zoemend geluid en het klapperen van de ketting hoor je niet. De sensaties zijn dus een pak minder. Toegegeven, 40 conventionele crossmotoren die wegspurten vanaf een starthek is bepaald indrukwekkend.

“We staan aan de vooravond van de grootste technologische evolutie in motorcrossland”

Je kan er niet omheen. De auto-industrie heeft haar weg reeds gekozen en de motorfietssector zal vertraagd het zelfde pad volgen. Alle zichzelf respecterende motorfabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling met elektrische motoren voor op de weg maar ook voor off-roadgebruik. De vraag is niet of er elektrische motorcross komt maar wanneer.

KTM, Husqvarna, GasGas, Kawasaki, Honda, Yamaha en enkele nieuwe fabrikanten zoals EMX Powertrain en Stark Future zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische crossmotor. Deze laatste lijkt al een flink stuk van de weg te hebben afgelegd en komt midden volgend jaar met hun Stark Varg op de proppen. Binnenkort publiceren we een eerste test met de Spaanse Zweed op batterijen.

Zoals gezegd volgt de motorbranche met vertraging de autosector. Zo is het altijd geweest en ook nu zie je het uitgestelde kopieergedrag. Het is erg straf dat Tesla het in tien jaar tijd geschopt heeft van een nobel onbekend automerk tot een fabrikant van elektrische voertuigen die ondanks de prijs erg goed in de markt ligt. De wagens zijn geen uitzondering in het straatbeeld en dat is toch een erg mooie prestatie van Elon Musk.

Het lijkt erop dat Anton Wass, de CEO van Stark Future, in de voetsporen van Musk wil treden en een zelfde businessmodel hanteert voor zijn bedrijf. Exacte aantallen zijn niet bekend maar we weten vrij zeker dat hij al een pak bestelbonnen heeft ontvangen voor de Stark Varg. Iedereen in de sport is zich aan het voorbereiden op de grootste omwenteling die ooit heeft plaats gevonden.

“Alle crossmotoren aan het stopcontact”

Rijden met verbrandingsmotoren zal – tot spijt van wie het benijdt – gedegradeerd worden tot folklore. Ergens tussen 2030 en 2035 zal de transitie plaatsvinden en daar valt niks tegen te beginnen. De nadelen zijn onmiskenbaar maar de voordelen zijn dat ook. Motorcross is nooit een grote sport geweest alhoewel wij Belgen dat anders zien met zoveel motorcrosskampioenen in de tabellen.

Helaas zal die tijd nooit meer terugkomen. De circuits die verdwenen zijn zullen ook nooit meer terugkomen. Het zou al fraai zijn als we met elektrisch crossen de circuits die er nu nog zijn konden behouden. Alle begrip voor de motorcrossliefhebbers die zweren bij benzine, lawaai en de geur van ricinusolie. Jullie hebben een punt maar een nieuwe generatie staat klaar. Dat is de zogenaamde “generatie Alpha” geboren vanaf pakweg 2010. Zij zullen opgroeien met elektrische machines en de oude benzinemotoren verwijzen naar het museum.

Elektrisch crossen heeft ook zo zijn voordelen. Er is minder onderhoud nodig, een circuit kan bij wijze van spreken midden in een stad liggen, indoorcrossen krijgt plots een andere dimensie en de rijsensaties zijn aantrekkelijk door het grote koppel. De traditionele motorcrossliefhebber zou zich nog kunnen optrekken aan de wil van enkele fabrikanten om motoren te ontwikkelen die lopen op waterstof. Helaas lijkt dit geen geschikt aandrijfsysteem voor een crossmotor. Een conventionele verbrandingsmotor kan lopen op waterstof maar er zal nog steeds een ontploffing plaatsvinden in de verbrandingskamer en dus wordt er geluid geproduceerd en dat zal de sport niet echt vooruit helpen.

Waterstof als brandstof voor een mini-brandstofcel (om elektriciteit op te wekken) is ook al geen optie wegens te duur en het gebrek aan plaats. Jullie toekomstige crossmotor gaat dus aan het stopcontact, het is niet anders. En de stelling dat het rennerspark dan vol zal staan met stroomgeneratoren met vervuilende verbrandingsmotoren zal niet opgaan want de transitie zal er ook zijn voor de circuits. Laadpunten, zonnepanelen, verwisselbare batterijen ….. hou u maar klaar want de toekomst is zonet begonnen. Generatie Alpha wijst u wel de weg.

Tekst: Danny Hermans