Published On: 14 september 2022

Zero Motorcycles verlegt de grenzen van de elektrische motorfietsen door ’s werelds eerste echt elektrische ADV-model toe te voegen aan de steeds groeiende line-up. Zero heeft nu al ’s werelds grootste aanbod van volwassen, volledig elektrische motorfietsen beschikbaar.  

Zero Motorcycles, de wereldleider in elektrische motorfietsen en aandrijflijnen, onthult de nieuwste modellen voor zijn MY23 line-up, aangevoerd door de gloednieuwe DSR/X. De DSR/X is het nieuwste model van het merk dat de categorie van de elektrische motorfietsen heeft gedefinieerd, en hij staat garant voor een overweldigende rijervaring. Het nieuwe model maakt gebruik van de toonaangevende Z-Force power packs, de fluisterstille ZF-motoren en het Cypher III+ besturingssysteem van het  Amerikaanse bedrijf om de meest opwindende adventure rijervaring ter wereld te bieden.

“Onze eigenaren en fans vragen al jaren om een full-sized ADV motorfiets van Zero”, zegt Abe Azkenazi, Zero Motorcycles CTO. “We hebben meer dan 100.000 engineering-uren geïnvesteerd in het ontwerpen van een motorfiets die voldeed aan de verwachtingen van onze klanten en Zero’s missie om de rijervaring te herdefiniëren.”

De DSR/X heeft een volledig nieuwe Z-Force 75-10X motor die een verbluffend koppel van 225 Nm produceert en een Z-Force 17,3 kWh Power Pack, die elk een nieuwe prestatienorm zetten voor Zero. De DSR/X heeft een volledig nieuw ontworpen frame en geometrie voor een grotere bodemvrijheid, instelbare voorvork met bijna 21 cm veerweg en drie geïntegreerde opbergvakken, waardoor dit een echt ADV-specifiek ontwerp is dat zowel robuust als tot alles in staat is.

“Het allereerste product van Zero Motorcycles was een off-road motorfiets. Onze roots liggen stevig in de offroad-wereld”, zegt Sam Paschel, CEO van Zero Motorcycles. “Door het combineren van baanbrekende EV-technologie met het hart van traditioneel motorfietsvakmanschap, bouwt de DSR/X voort op die erfenis door het transformeren van de ADV rijervaring.”

“De DSR/X is een motorfiets die de Europese motorfietscultuur in zijn DNA heeft. Een dual sport motorfiets die inspeelt op de eisen van de rijder in het belangrijkste motorsegment van Europa”, voegt Umberto Uccelli, Vice President & Managing Director van Zero Motorcycles EMEA, hieraan toe.

Hoewel verbonden met de oorsprong van Zero Motorcycles, vertegenwoordigt de DSR/X de volgende generatie van dual sport motorfietsen met nieuwe kenmerken. De DSR/X wordt bestuurd door ’s werelds meest geavanceerde besturingssysteem, Cypher III+, en is de eerste elektrische motorfiets ooit die profiteert van de volledige serie van Bosch Motorcycle Stability Controls met Offroad-mogelijkheden. Deze technologie is specifiek geoptimaliseerd voor de ongebruikelijke snelheid en reactiesnelheid van een Zero elektrische aandrijflijn en levert stabiliteit en tractie op elke ondergrond.

Het Bosch Offroad-systeem omvat gecombineerd remmen voor een betere dosering van de remmen en Vehicle Hold dat vertrouwen en stabiliteit biedt, zelfs op de steilste hellingen. De DSR/X is ook uitgerust met een reeks functies die alleen beschikbaar zijn voor Zero Motorcycles en die zijn gebaseerd op de 16 jaar en 165 miljoen mijl ervaring die de kern vormen van het Cypher III+ besturingssysteem. Een van deze functies is de Park Mode, een functie voor langzaam voor- en achteruit rijden, handig voor manoeuvreren in krappe of steile ruimtes. De motorfiets is uitgerust met de snelste Level 1- en Level 2-laadmogelijkheden op de markt, dankzij het oplaadsysteem van 6,6 kW. Tot slot is de DSR/X ook compatibel met de mobiele app van Zero Motorcycles. Hiermee kunnen eigenaren een bijna onbeperkt aantal rijeigenschappen regelen, van snelheid tot koppel, en zelfs batterijregeneratiefuncties. De DSR/X is uitgerust met een Cellular Connectivity Module (CCM) die meldingen kan sturen naar app-gebruikers over alles van laadinformatie, tip-over gebeurtenissen, of andere nuttige statusupdates.

De toch al ongekende aanpassingsmogelijkheden van de DSR/X worden nog aangevuld met een hele reeks onderdelen en accessoires waarmee de rijder elk avontuur aankan. Optionele accessoires die het avontuur hoog in het vaandel dragen, zijn zadeltassen, beschermplaten, windschermen, hoezen, topkoffers en zijkoffers, en nog veel meer. De DSR/X kan ook een deel van de opbergvakken aan boord inruilen voor een Power Tank om de batterijcapaciteit te verhogen tot bijna 21 kWh of een Rapid Charge Module die de minimum oplaadtijd terugbrengt tot slechts één uur.

De DSR/X is verkrijgbaar in sage green en white pearl, staat in september bij onze Benelux dealers, kost € 26.995,- in België/Nederland en € 26.105,- in Luxemburg. De gloednieuwe DSR/X is in Nederland tevens te leasen vanaf  €398,-/maand (ex.btw obv. 60 maanden en 4.000km/jr).

Naast de 2023 DSR/X werden ook de nieuwe MY23 SR/S, SR/F, en SR aangekondigd. De nieuwe topmodellen SR/S en SR/F zijn volledig uitgerust met een upgrade van de batterijcapaciteit met een standaard 17,3 kWh power pack, een upgrade van de laadsnelheid tot 6,6 kW en een Park Mode. De SR/S is verkrijgbaar in asphalt gray met cyaankleurige accenten. De SR/F is verkrijgbaar in zwart met gouden accenten. De MY23 SR blijft ’s werelds meest aanpasbare motorfiets en produceert een koppel van 165 Nm, 74 pk, kan 167 km/u halen en kan zijn standaard 14,4+ kWh power pack in ongeveer 4-5 uur opladen met de standaard 3 kW lader. De MY23 SR is verkrijgbaar in thermal black. Ga langs bij een erkende Zero Motorcycles dealer voor upgrademogelijkheden van de SR.

Al deze nieuwe modellen en de overige straat- en dual-sport modellen van Zero zijn nu verkrijgbaar. Meer informatie over het plannen van een proefrit is te vinden op zeromotorcycles.com.