Published On: 22 oktober 2022

Voor de test van het vlaggenschip van de Yamaha MX line-up reisden we naar  Zuid-Frankrijk. Eenmaal daar  zagen we in de hotel lobby de nieuwe YZ450F.  Behalve uiterlijke veranderingen viel ook het nieuwe motorblok op. Meer nog: behalve de omgekeerde cilinder + kop zag je weinig wat deed denken aan het voorgaande modeljaar. 

De nieuwe YZ450F is ontworpen volgends de filosofie ‘Put the rider first’.  Dat klinkt logisch zou je zeggen. Toch is die leuze in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend. Kijk maar naar het verleden van de 450 crossers. Elke fabrikant was op jacht naar meer en meer power. Totdat motoren zo krachtig werden dat slechts een enkeling hier echt alles mee kon. En dat was ook niet zonder risico.


Die insteek ‘Put the rider first’ vertaalt zich ook in de Japanse manier van werken. Er wordt een doel gezet en alle medewerkers richten zich vervolgens op het behalen van dat doel. Het belang van de groep is groter dan die van het individu. Iedereen in dienst van een hoger doel dus. In Yamaha’s optiek betekent dat: complete harmonie tussen rijder en machine creëeren. Waardoor motoren als het ware een extensie van  lichaam en geest van de rijder wordt. Met die doelstelling begon Yamaha aan de ontwikkeling van de nieuwe YZ450F. Ambitieus? En of!

Wat is er nou allemaal veranderd?

Voor 2023 heeft de motor van de YZ450F een totaal nieuw ontwerp gekregen. Daarbij werd elk onderdeel beoordeeld en geanalyseerd. Die oefening leverde de belangrijkste wijziging aan de motor op sinds de oorspronkelijke lay-out met omgekeerde cilinderkop in 2010. Dankzij een naar voren gerichte inlaat en uitlaat aan de achterzijde garandeert deze motor lay-out zorgt een hoog niveau van rijefficiëntie. De posities van de airbox, brandstoftank, uitlaat en de naar achteren hellende cilinder dragen bovendien bij aan de massacentralisatie.

De geheel nieuwe motor is lichter én sterker. Meer lineaire afgifte voor meer trekkracht en verbeterde rijeigenschappen maken de 2023 YZ450F volgens Yamaha makkelijker te rijden bij alle toerentallen.


Nieuwe zuiger, lichtgewicht cilinder en opnieuw ontworpen krukas

De motor met omgekeerde kop profiteert van een geoptimaliseerde verbrandingskamer, een nieuw ontworpen zuiger en een lichtere cilinder die het vermogen en het gedrag verbeteren. Om een ​​verhoging van het toerental van 500 tpm mogelijk te maken, is de nieuwe motor uitgerust met een zeer nauwkeurige nokkenasketting met lage wrijving. Voor een grotere efficiëntie zijn de krukas en de drijfstang opnieuw ontworpen. Een lichter glijlager vervangt het vorige naaldrolontwerp. Een nieuw enkel balansgewicht heeft een nieuwe holle balansas en dit verbeterde lichtere ontwerp vermindert trillingen.

Verhoogd luchtinlaatvolume

Voor 2023 is het zeer efficiënte, naar voren gerichte inlaatontwerp verder verbeterd door een opnieuw gevormde inlaatpoort met een rechtere doorgang naar de cilinderkop en het gebruik van 39 mm titanium inlaatkleppen met een grotere diameter die het luchtinlaatvolume met 9% verhogen bij maximale kleplift. Als aanvulling op de verbeterde lay-out van de inlaat, is de vorm van de uitlaatpoort ook herzien voor een ​​soepelere verbinding met de uitlaat.


Nieuwe luchtinlaatgeleiding met vortex-airbox

Er is een volledig nieuw luchtinlaatpad, waarbij verse lucht nu door de ruimte tussen de brandstoftank, het frame, de buddyseat en de zijpanelen wordt geleid. Deze omgeleide luchtstroom voorkomt dat water, stof en modder de airbox binnendringen en resulteert in een lichtere en slankere machine die compacter is. Dat zie je niet alleen meteen, maar je voelt het ook direct voelt va, zodra je op YZ450F stapt.

Het 2023-model is ook uitgerust met een zeer efficiënt airbox-ontwerp dat een vortex creëert zodat stof door centrifugale krachten van de binnenkomende lucht wordt gescheiden voordat het het nieuwe ronde driedimensionale filter binnengaat. Qua geluid ervaar je op de motor zelf minder decibels wat zeker een verbetering is ten opzichte van het vorige model.

Nieuw ontworpen transmissie en lichtgewicht koppeling

Om de 5% toename van het totale vermogen op te vangen, opteerde Yamaha voor een nieuw ontwerp van de transmissie. De afstand tussen de aandrijfassen is vergroot en de diameter van elk tandwiel is vergroot om het gewicht te verminderen en de kracht van de 5-versnellingsbak te vergroten.

De tweedelige stalen/aluminium koppeling van het vorige model is vervangen door een duurzaam en lichtgewicht stalen ontwerp uit één stuk met schijfveren in plaats van conventionele schroefveren. Deze nieuwe koppeling is aanzienlijk lichter en slanker, weegt 0,75 kg minder en voelt directer aan en trekt lichter aan de hendel.  Helaas heeft de hydraulische koppeling zijn intrede nog niet gedaan. Die is echter wel te verkrijgen als onderdeel in Yamaha’s GYTR catalogus.

Voor meer duurzaamheid over het grotere toerentalbereik van de krachtigere motor, is de nieuwe YZ450F-motor uitgerust met een geüpdatet koelsysteem en een nieuw dry-sump-smeersysteem. Daarnaast zijn ook de distributieketting, spanrol en drijfstang nieuw.

Opnieuw ontworpen aluminium bilateraal balkframe

In functie van de ‘Rider first’ benadering van Yamaha besteedden de Japanners veel aandacht aan het frame. Dit resulteerde in een aluminium bilateraal balkframe dat een ​​lichter gevoel, grotere wendbaarheid en verbeterde stabiliteit biedt.

Om tot het gewenste karakter en gedrag van het nieuwe chassis te komen, ging het merk met de gekruiste stemvorken niet over één nacht ijs. Van de geometrie, de specifieke stijfheidsbalans van elk afzonderlijk onderdeel tot de manier waarop de componenten met elkaar omgaan, alles is op elkaar afgestemd. Een belangrijke verandering voor 2023 is de verplaatsing van de verbinding tussen de tankrails en de balhoofdbuis, die nu 15 mm lager is dan voorheen – en de verbinding tussen de framebuizen die de tankrails met de onderbuis verbindt, is evenveel verlaagd .

Andere belangrijke veranderingen zijn onder meer het vergroten van de stijfheid van de onderbuis en het scharniergebied van de dwarsbuis en de achterbrug – en het nieuwe frame heeft nu een 4 mm dikke stalen motorsteun vooraan met drie doorgaande bouten – in tegenstelling tot een 8 mm dikke aluminium motorsteun met één door bout.


Compacte en slanke carrosserie van de volgende generatie

De YZ450F is uitgerust met een volledig nieuwe ‘Horizontal Movement’ plastic die de 2023 YZ450F een strakke en strakke nieuwe look geeft. Elk afzonderlijk buitenpaneel is opnieuw ontworpen. Het resultaat is een slanker en compacter geheel met een naadloze en afgeronde afwerking voor meer wendbaarheid en meer bewegingsvrijheid op de motor.

Een nieuwe toevoerroute voor verse lucht naar de inlaat maakt het mogelijk om de voorste luchtkanalen te elimineren. Dit heeft de montage van veel compactere radiatorkappen met een kleinere breedte van 50mm mogelijk gemaakt, evenals een smallere nieuwe brandstoftank – wat een veel slanker

Het compacte voorspatbord wordt gecombineerd met een nieuw korter achterspatbord.  Samen met het nieuwe zadel, luchtfilterdeksel en brandstoftank heeft de YZ450F een vlakker horizontaal profiel en qua plastic een veel kortere lengte van voor naar achter. Nieuwe zijpanelen en vorkbeschermers completeren de dynamische nieuwe look.

Herziene rijderdriehoek

De relatieve posities van de drie elementen van de rijdersdriehoek – namelijk het zadel, het stuur en de voetsteunen – zijn gewijzigd om een ​​ideale rijpositie te bereiken voor verschillende types van lichaamsbouw. De zithoogte is met 5 mm verhoogd en heeft een veel vlakker oppervlak.
Hier door kan je makkelijk bewegen bij het insturen van bochten en ook in de lucht heb je minder belemmeringen om jezelf te bewegen. Een andere verbetering is het meer afgeronde profiel van de linker- en rechterkant van het zadel, waardoor zijdelingse bewegingen van het lichaam gemakkelijker en comfortabeler zijn.

De voetsteunen zijn nu 5 mm lager geplaatst, waardoor de beenruimte in totaal 10 mm is toegenomen voor grotere rijders. Bovendien is het stuur in vier standen verstelbaar voor een natuurlijkere rijpositie terwijl de rubberen stuurbevestigingen voor rijcomfort zorgen. Maar nog steeds wel gevoelig zijn voor een scheef stuur zoals mijn valpartij in sessie 2 bevestigde. Al is dit wel snel verholpen door het stuur tegen de uitslag te zetten en een flinke duw te geven. 


Bijgewerkte KYB voor- en achterveringsvalves

Nieuwe ophangingskleppen verbeteren de schokabsorptie en verhogen de tractie.  Om het afstellen te vergemakkelijken, zijn de KYB-vorken uitgerust met een met de hand verstelbare compressie dempingsafsteller. Voorheen zat die afstellingsschroef onder je stuur. Knap vervelend want daardoor beschadigde je altijd de schroef en ook soms het stuur. Gelukig is dit euvel nu dus verholpen.

Voor wie niet veel ervaring heeft met het afstellen van de vering is er nu toegang tot duidelijke informatie en aanbevelingen over de instellingen van de vering via de Power Tuner-app. Die bekende Yamaha applicatie, te downloaden op je smartphone, ondersteunt je om giswerk uit afstellingen te halen. Top!

Verbeterd gevoel achterrem 

De achterrem speelt een sleutelrol bij het veranderen van richting en het effectief ingaan van bochten. Die feedback die je als rijder krijgt, is cruciaal om de controle te behouden. Daarom is het nieuwe model uitgerust met een nieuwe achterste remslang met verminderde stijfheid die de balans van de reminvoer verbetert en de rijder een nauwkeurigere controle geeft.  Zeker voor de aflopende bochten voelde ik nu dat de rem beter te doseren was. Omdat die achterrem bij de vorige generatie Yamaha’s nog wel eens sponsig aanvoelde, kreeg je al snel een alles-of-niets verhouding met de achterrem. Ook op dit vlak een prima stap vooruit dus.

Nieuw instelbaar tractiecontrolesysteem

Het gebruik van een nieuw tractiecontrolesysteem is een ander voorbeeld van hoe Yamaha rijders het beste uit zichzelf helpt te halen. Dit elektronische regelsysteem biedt twee ondersteuningsniveaus en een UIT-functie. Door te voorkomen dat de machine de grip volledig verliest, kan de rijder zich volledig concentreren op de baan die voor hem ligt. Persoonlijk rij ik liever op gevoel in deze omstandigheden maar dat is natuurlijk ook een kwestie van wat je gewend bent. Het is zeker ook een systeem waarmee je als rijder moet experimenteren om te achterhalen wat het beste werkt!

Vernieuwd Launch Control-systeem

Het Launch Control-systeem heeft een nieuwe ‘Rev limit’-functie die kan worden ingesteld met een maximum toerental tussen 6.000 en 11.000 tpm in stappen van 500 tpm. Hierdoor kan je vol gas van het hek komen en je concentreren op de kopstart. Als het Launch Control-systeem herkent dat de start is voltooid, wordt de Rev limit-functie automatisch uitgeschakeld. Als de 3de versnelling wordt bereikt, wordt het Launch Control-systeem gedeactiveerd. Ik heb zelf de launch control op verschillende standen uitgeprobeerd. Door te starten met 8.000 toeren: wat voelde als stationair wegrijden. Daarna ben ik naar 9.000 toeren gegaan, wat een verbetering was, maar voor mij zat de perfecte “launch” op 10.500 tpm. Uiteraard is dit  afhankelijk van jouw gewicht, de ondergrond en vanaf waar achter het hek je start. Voor de test konden we, net zoals de GP rijders, starten vanaf een rooster.

Gereduceerd gewicht

Yamaha’s ontwerpers hebben elk belangrijk en klein onderdeel geanalyseerd in hun missie om van de nieuwe YZ450F één van de lichtste MX1 machines te maken. Lees: ‘nat’ gemeten, mét een volle brandstoftank.

Een nieuwe brandstofpomp, airbox en kettinggeleider dragen aanzienlijk bij aan het lagere gewicht en helpen de massa te centraliseren voor een grotere wendbaarheid van het chassis. Zelfs de kleinste onderdelen – inclusief de gaskabel, stuurschakelaars en waterpomp propeller – zijn opnieuw ontworpen om het gewicht te verminderen tot slechts 109 kg met volle tank – een reductie van 2,3 kg. Dit ‘dieet’ was zeker nodig voor Yamaha’s 450 crosser. Niet alleen op het logge gevoel kwijt te raken maar ook om de brede voorkant aan te pakken. Toch een punt waar veel rijders zich aan stoorden. Ikzelf vond het -in vergelijking met meer getailleerde motoren- vaak een belemmering bij het insturen in de echte korte bochten.

Vernieuwde Power Tuner-app

Voor 2023 is de Power Tuner-app geüpgraded en beschikt deze over een intuïtieve ‘Quick Tuning’-functie. Een prima ontwikkeling want nu is het veel makkelijker en sneller  om de gewenste motorkenmerken te selecteren. Een schuifbalk verschuiven van ‘Smooth’ naar ‘Agressief’, zo simpel is het. Hierdoor heb je feitelijk 8 mappings waaruit je kan kiezen. De nieuwe app bevat extra functies, waaronder een rondetimer, toerental, brandstofverbruik, snelheid en andere gegevens. Zoals eerder vermeld is  erook een pagina met veelgestelde vragen over de vering.  Deze pagina maakt je nog geen veringspecialist maar hij kan je al wel een eind op weg helpen. Zowel om ’n beter inzicht te krijgen in hoe je de vering kan afstellen of om een veringspecialist te briefen over wat jij wil.

Eindconclusie

Yamaha heeft met de nieuwe YZ450F écht de bakens verzet qua rijgedrag, power en rijderpositie. Ze heben daarnaast ook goed geluisterd en veel oude puntjes van kritiek aangepakt zoals het afslanken van de forse radiateurkappen en het luchtfilterhuis. Door die aanpassingen klinkt de motor nu ook een stuk stiller. Daarnaast hebben ze ook goed gekeken naar de thermische problemen die de Yamaha’s nog al eens hadden door de olie compleet gescheiden te houden van de waterpomp. In de vorige generatie Yamaha’s was dit zeker een issue voor mensen die gretig de koppeling gebruikten.   

De brede keuze aan mappings die al standaard in de power tuner app geprogrammeerd staan bieden voor iedere wat wils. Ik heb zelf alle maps uitgeprobeerd maar kwam toch steeds terug bij de op één na smoothste map. Puur omdat de motor dan een ideaal vermogensafgifte gaf. MC des Costières was ’n typische, harde Franse baan. We zijn dus benieuwd wat het prettigst werkt op een zanderig circuit in Nederland of België.

Het stuurgedrag ging er flink op vooruit doordat de motor zoveel slanker is. Ik merkte hoe je de motor makkelijker in een diep spoor kan navigeren en zo beter de controle kon houden in het spoor.  In de lucht is het nu ook veel makkelijker om te bewegen op de motor omdat het echt als één geheel aanvoelt.


Minpuntjes

  • Rubbers in de kroonplaat, klein valpartijtje en je stuur staat snel scheef.
  • Handvatten, na 20 jaar nog steeds dezelfde handvatten. Makkelijk te verhelpen met een setje lock-ons bijvoorbeeld
  • Hydraulische koppeling als standaard i.p.v. als GYTR accessoire

Tekst: Ricardo Loos
Foto’s:
Yamaha