Published On: 23 november 2022

De term “A-Kit” valt vaak in de motorcross wereld. Als gewone sterveling kom je nooit dichter bij een fabrieksvering dan met een Kit-vering. Je gaat wel flink mogen dokken en is het een meerwaarde voor een vrijetijdsrijder? Dat verdient een woordje uitleg.

Niet iedereen heeft een set van deze dure onderdelen in de schuur liggen en dat heeft alles te maken met de prijs. Wil je persé een A-kit vering dan probeer je best even uit of de sop de kool waard is. Een flink gevuld spaarvarken plunderen om je rondetijden niet zien te dalen is niet echt een optie tenzij je Elon Musk zou heten en onbeperkt in de portemonnee kan graaien.

Wat is een A-kit vering?

Fabrieksrijders rijden immer en altijd met een prototype vering. Een A-kit vering is niks minder dan de vorige versie van een fabrieksvering. Bij een standaardvering is de prijs doorslaggevend, bij een kit-vering primeert de kwaliteit. WP, Showa en KYB en andere veringspecialisten bieden hun A-Kit vering aan voor alle merken motorfietsen. Voor u naar de lokale motorcrossboer snelt: een A-kit voorvork van b.v. Showa kost al snel 5.500 euro, voor een schokbreker achteraan hoest je best 2.500 euro op. Slik!

Als je denkt dat een A-kit je leven gemakkelijker maakt dan heb je het mis. Een vering afstellen blijft met deze dure veringen even tijdrovend als ingewikkeld. Bij een A-kit voorvork van KYB worden de buitenste vorkpoten geleverd met een harde “Kashima”-coating waarvan de binnenpoten zijn uitgevoerd met een DLC-coating. De kit-vering van Showa wordt geleverd met buitenpoten met een Black Kashima-coating. De binnenpoten zijn behandeld met een laag Emerald-coat. Deze laag geeft die typische blauwe kleur.

Wat is Kashima coating?

Kashima coating is een vorm van hard anodiseren waarbij ook een smerende behandeling plaatsvindt. Dit vermindert niet alleen de wrijving aanzienlijk, maar verhoogt ook de hardheid van het oppervlak van het onderdeel, waardoor het tot drie keer duurzamer is dan verchromen.  Het proces verhoogt ook de corrosiebestendigheid 4-5x ten opzichte van normaal anodiseren.   Kashima coating is een proces dat slechts door één bedrijf ter wereld wordt uitgevoerd, dat is Miyaki in Japan.  KYB verscheept haar onderdelen naar Miyaki om ze daar telaten behandelen.

Veelal is een A-kit vering ook wat lichter dan een standaard vering. De demping verloopt op dezelfde manier maar hou er rekening mee dat zulke veringen steviger aanvoelen dan een standaardvering. Ze zijn dan ook ontworpen om er harder mee tekeer te gaan. Het comfort zal wat minder zijn dan een standaardvering maar je kan gewoon wat harder met een A-kit, comfort is dan van ondergeschikt belang.

Bestel je een A-kit vering, dan wordt er gevraagd naar je niveau, je gewicht en je voorkeuren. Deze kits veren gewoon een stuk beter omdat ze minder frictie hebben, gemaakt worden met de juiste en dus nauwere toleranties en ze hebben een speciale coating die duurzamer is en o.a. frictie tegengaat. De A-kit biedt meer stabiliteit en daar ga je gewoon een stuk harder mee.

 

Moet ik de vering van mijn crossmotor upgraden?

Uiteindelijk zal je portemonnee de doorslag geven, want dit is geen goedkope investering. Deze sets zijn duur en niet iedereen zal er baat bij hebben. De meeste vrijetijdsrijders zullen hun prestaties met een goed afgestelde standaardvering nooit overtreffen. Als je optimaal wil presteren en het extra geld hebt kan een A-kit vering je meer vertrouwen in het rijden schenken waardoor je net iets harder kan gaan op de moeilijke delen van een circuit.

Foto’s: KYB, Showa, archief