Ken Roczen gaf openheid van zaken over de hoeveelheid werk en testuren die hij steekt in het op het podium krijgen van de Suzuki, en de Duitser onthulde ook dat hij zijn training alleen doet! Hij scoorde een vijfde, een vierde en een derde plaats in de eerste drie wedstrijden en staat slechts 11 punten achter leider Eli Tomac.
Ken Roczen: “Het is extreem leuk geweest, ik denk dat ik nu meer dan ooit weet over de motor en de technische kant van de dingen. Het is erg druk voor me geweest, naast de training en het rijden en al die dingen. Ik heb het gevoel dat ik de hele tijd aan het bellen en e-mailen ben. Ik heb er echt van genoten.”
“Het is echt moeilijk om te zeggen hoeveel werk we erin gestoken hebben, maar we hebben enkele grote veranderingen doorgevoerd, veel gereden tijdens de week. Het werpt nu zijn vruchten af. We trekken allemaal aan dezelfde lijn en het gaat duidelijk de goede kant op met de resultaten. We hebben wel nog veel werk voor de boeg.”
“Ik heb niet het gevoel dat al dit werk een gedoe voor me is, ik heb het momenteel erg naar mijn zin,” gaf hij toe. “Mijn gezondheid is echt goed geweest, dus dat helpt. Ik denk dat het nodig is om de top te bereiken en ik ben er vrij zeker van dat ik het juiste doe. Ik plan al mijn trainingen zelf. Voorlopig heb ik niemand die me zegt wat ik moet doen, ik denk dat ik dat zelf het beste kan beoordelen, en dat werkt. Ik heb nooit iemand nodig gehad die me ’s morgens uit bed schopte om te gaan trainen.”
“Met alle wedstrijden die ik buiten het seizoen heb gedaan, zag ik niet echt de behoefte aan iemand die me vertelde wat ik moest doen, want ik vloog naar Australië, Californië en Engeland en het is moeilijk om een programma te volgen van iemand die niet bij me is. Het begon daarmee en ik genoot daarvan en mijn gezondheid is de laatste tijd een stuk beter, ik heb alles opgenomen en ik kon wat harder trainen. Ik heb het gevoel dat ik een beter systeem gevonden heb. Ik denk vooral met mezelf beter te voelen en het op te nemen, ik voel me fitter en sterker en ik word minder moe.”
“Ik had dringend verandering nodig en van daaruit is het balletje gaan rollen. Ik ben een vrij gemotiveerde man, ik heb niemand nodig die me uit bed schopt, ik heb een vrij goed schema. Het is een sneeuwbal, je begint ergens en je voelt dat iets werkt en ik werd beter en kreeg er meer plezier in en ik vind het ook leuk om met het team te werken en aan de motor te werken om beter te worden en om te zien dat het loont, het is gewoon een grote stimulans in het algemeen.”
Foto’s: HEP Motorsports