Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team blijft schitteren in het FIM wereldkampioenschap. Jago Geerts ging in de duinen van Riola Sardo – net als twee weken geleden in Argentinië – met de winst aan de haal. Thibault Benistant nestelde zich opnieuw als nummer drie op het podium. Enige domper: Rick Elzinga die ziek moest opgeven.
Jago Geerts begon sterk aan zijn weekendje Sardinië. De WK-leider voelde zich als een vis in het water in het duinzand en reed zaterdag in de kwalificatierace – op de eerste 100 meter na – van start tot finish aan de leiding. Goed voor zijn tweede pole-position op rij én tien WK-punten. Teammaats Benistant en Elzinga eindigden op een respectievelijke vierde en tiende plaats.
Foutjes
Geerts verzilverde zijn poleposition zondag meteen door in de eerste reeks met de holeshot aan de haal te gaan. De 22-jarige Belg sloeg meteen een mooi kloofje op Längenfelder en de Wolf, maar ging dan onderuit in de tweede ronde. Hij viel terug naar plek drie en moest dus beginnen jagen. In amper vijf ronden tijd reed Jago een gat van zes seconden dicht en wipte hij knap over Längenfelder en de Wolf naar de eerste plaats. Maar opnieuw was de pret voor korte duur. Een halve ronde later remde de Belg zijn motor stil. Opnieuw viel hij terug naar plek drie, opnieuw moest hij een kloof van zes seconden dicht rijden. Moeilijk, maar niet onmogelijk. Vijf ronden later nam hij Längenfelder te grazen. Nog eentje te gaan: de Wolf. Jago geraakte nog wel tot in het achterwiel van de Nederlander, maar slaagde er ondanks enkele aanvalspogingen niet meer in om de reekszege te pakken. Benistant, die als zevende weg kwam, deelde zijn race goed in en nam zijn tijd om op te schuiven. Oriol, Adamo, Everts waren zijn slachtoffers. Goed voor een de vierde plaats. Elzinga verging het helaas minder. De Nederlander moest – ziek en uitgeput – na vier ronden de strijd staken.
Geprikkeld
Geen Elzinga meer aan de start van de tweede reeks. De Europese kampioen EMX250 was te ziek om nog voort te doen. Geerts en Benistant namen opnieuw een goede start en doken respectievelijk als derde en vierde het veld in. Jago, duidelijk geprikkeld na die twee foutjes in de eerste reeks, liet er geen gras over groeien. Hij ging mooi buitenom bij de Wolf en sprong daarna een stuk verder dan Oriol om de koppositie te nemen. De Wolf pikte snel zijn wagonnetje aan, waarna de twee van de rest wegreden. De Nederlander bleef aanklampen en kwam in de slotfase zelfs tot op een seconde van Geerts, maar de WK-leider liet zich op geen enkel foutje meer betrappen: reeks- en GP-zege. Nummer 18 al voor de Belg. Net als in Argentinië kreeg Geerts op het podium het gezelschap van teammaat Benistant. De Fransman finishte derde in de tweede reeks na een pittig duel met Lucas Coenen, die van begin tot het einde in zijn nek hijgde. In de WK-tussenstand blijft Geerts uiteraard leider. Hij telt nu 30 punten voorsprong op eerste achtervolger de Wolf en 31 op Benistant.
#93 Jago Geerts
“Opnieuw een GP-zege, een goede dag dus. Al ben ik wel een beetje boos op mezelf voor die twee foutjes in de eerste reeks. Eerst een val, daarna remde ik de motor nog een stil. Ik kwam nog wel terug tot plek twee en dat kostte me toch wel wat energie. Die foutjes moeten er in de toekomst sowieso uit. Gelukkig kon ik het nog rechtzetten in de tweede reeks. De Wolf bleef wel tot het einde pushen. Ik heb er dus hard voor moeten werken.”
#198 Thibault Benistant
“Net als twee weken geleden in Argentinië derde. Het WK beginnen met twee podiumplaatsen op rij is niet slecht. In de eerste reeks was mijn start niet geweldig, plek vier was al bij al dus oké. In de tweede reeks had ik een betere start. Ik zat meteen achter Geert en de Wolf. Ik probeerde met hen mee te gaan, maar ze waren net iets te snel voor me. Daarna bleef Coenen me heel lang onder druk zetten, maar ik kraakte niet.”
#44 Rick Elzinga
“Ik voelde dat er iets niet klopte na de tijdtraining. Het bleek een klein gezondheidsprobleem te zijn waardoor ik geen vocht kon vasthouden. Na de kwalificatierace was ik helemaal uitgedroogd. In de eerste reeks kwam daar ook nog verkramping, duizeligheid en hoofdpijn bij. Op een circuit als Riola Sardo is het dan onverantwoord om verder te rijden. Ik wou geen risico’s nemen met het oog op Zwitserland.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha-Racing