Beta stelt hun tweetaktcrossmotor voor: De RX 300

De Italiaanse fabrikant komt voor het eerst sinds het begin van de jaren 1980 met een regelrechte crossmotor: De Beta RX300 2T. Drie jaar geleden maakte Beta zijn debuut in het wereldkampioenschap motorcross en nu kan je een volbloed crosser kopen van het merk.

We hebben het over de Beta RX 300 2T, de nieuwe grens van Rideability in de wereld van MX. Wat betekent Rideability voor Beta? Het betekent dat elke rijder van een Beta motorfiets tegelijkertijd een makkelijk te berijden en toch high-performance motor heeft, een top-level performer, maar toch vriendelijk, leuk en nooit te veeleisend. Vandaag brengt Beta dit concept voor het eerst naar de moderne motorcross.

De 300 RX is volledig nieuw voor de Europese markt, maar velen kennen hem al, althans bij merkpuristen, die hem al gezien zullen hebben op enkele foto’s van de Amerikaanse markt. De RX 300 2T is een motorfiets die in 2021 werd gelanceerd als exclusieve crossmotor voor de Amerikaanse markt. Het succes van dit project, geholpen door de steeds groeiende ervaring die is opgedaan in het MXGP Wereldkampioenschap met de 450 4T, hebben het Toscaanse merk ertoe aangezet om de gashendel open te draaien voor de evolutie van de motorfiets die vandaag de dag is geconfigureerd als een volwaardige crossmotor.

Dit gelimiteerde productiemodel zal voor het eerst buiten de VS geproduceerd worden, waardoor de RX 300 2T een unieke kans biedt om de eerste Europese versie van deze motorfiets aan je garage toe te voegen. Het is een model dat voor Beta de terugkeer naar de motorcrossmarkt markeert en dat de weg vrijmaakt voor een nieuwe reeks totaal nieuwe voertuigen die binnenkort op de markt komen. De RX 300 2T is een unieke motorfiets in zijn genre, de perfecte combinatie van kracht en controle.

De Beta RX 300 2T is geboren met een racegeest omdat hij speciaal voor het racecircuit is gemaakt. Hij beschikt over het gebruiksgemak kenmerkend voor de Betamotor familie, echter volledig gericht op plezier zonder compromissen. De gloednieuwe RX 300 is ontworpen voor de motorrijder die op zoek is naar de stijl en prestaties die alleen van Beta of Italy kunnen komen. Het “fabrieksmotorgeluid” dat uit de uitlaat komt, onderscheidt dit model van de rest van de merken op het circuit.

De motor van de RX 300 biedt een hoog prestatieniveau, vooral in het middenbereik en aan de bovenkant van het toerengebied. Hij levert een uitstekend koppel en biedt zo een plezierig progressief rijgedrag dat altijd onder controle is, met de nadruk op volgzaamheid in alle situaties.

De belangrijkste karakteristieke details van de RX 300 2-takt zijn als volgt:

  • Cilinder: Boring en x Slag van 72,0 x 72,0 mm.
  • Zuiger: ontwerp met dubbele ring en perfect afgestemd op de RX-cilinderpoort.
  • Carburateur: Keihin PWK 38 mm.
  • Speciale bougie: NGK BR8ECM.
  • Krukas: dit onderdeel is lichter gemaakt en heeft een kleinere diameter, in combinatie met de die exclusief is voor de RX, voor een snellere acceleratie bij hogere toerentallen.
  • Uitlaatklep: een verstelbare klep die de vermogensafgifte drastisch wijzigt, voor rijders van elk niveau.
  • Korte demper: voor betere prestaties bij middelhoge toerentallen.
  • Hydraulische koppeling met diafragmaveer: zorgt voor een soepele werking, gemakkelijke trekkracht en is bestand tegen oververhitting. De veervoorspanning van de koppeling kan in drie standen worden ingesteld door een speciale ring in het koppelingsdeksel te verstellen.
  • Koelleidingen: hoogwaardige modellen in blauwe silicone.
  • MAP-schakelaar: twee standen die de rijder twee verschillende motorvermogens bieden. Dit systeem is onafhankelijk van de verstelbare vermogensklep, waardoor de rijder over een verbazingwekkende hoeveelheid aanpasbaarheid van het motorvermogen.
  • Uitlaat: speciaal geplateerde uitlaat voor een mooie uitstraling en weinig onderhoud na elke motorrit.

Wat het frame betreft:

Voorvork en schokdemper: zijn Kayaba (KYB). Dit ophangingspakket is exclusief voor het RX-model. Beta ingenieurs hebben nauw samengewerkt met Kayaba om de perfecte instellingen te ontwikkelen op basis van de geometrie van het RX-model. Het doel was om een pakket te maken dat stijf genoeg was voor de grote klappen, maar toch soepel en zacht over de knippen die op veel motorcrossbanen ontstaan.

  • De wielen zijn 21″ voor en 19″ achter, met 80/100-21 en 120/80-19 Michelin Starcross 6 banden.
  • Het remsysteem is van Nissin met zwevende remklauwen en een schijf van 260 mm voor en 240 mm achter.
  • Elektrische start: komt tot leven met één druk op de knop, gekoppeld aan het lichte gewicht van een lithiumbatterij.

Tot slot de specificaties van het model:

  • De elektrische componenten, inclusief de hoofdkabelboom, zijn tot een minimum beperkt om gewicht te besparen.
  • Start en noodstopschakelaars zijn op het stuur gemonteerd.
  • Kettingspanners in rood Ergal legering.
  • Blauw geanodiseerde Excel-velgen.
  • Rode kettinggeleider.
  • Rood geanodiseerd tandwiel van dubbel materiaal.
  • Zwarte Ergal legering voetsteunen met stalen pennen.
  • Handbeschermers.

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

11 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

15 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

17 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

17 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

20 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago