Published On: 12 juli 2023

Ex-motorcrosser en circuitbouwer Freddy Verherstraeten is de man die binnenkort de lay-out van de omloop in Lommel gaat wijzigen. Voor een nieuwe aflevering van “Vijf minuten met” kregen wij hem even aan de lijn terwijl hij aan het werk was in Loket voor de komende MXGP van Tsjechië dit weekend.

Freddy Verherstraeten en zijn collega Gabriel Vilada.

Op 29 juni overleed je vader Reiner Verherstraeten, toch een gekend figuur in de motorcross. Vanwege de ganse redactie van MXMag moeten wij onze condoleances overmaken aan jou en je familie.

Naar aanleiding van de MXGP van Lommel wordt het circuit helemaal hertekent. Welke doelstellingen willen jullie hiermee bereiken?
Freddy Verherstraeten: “Wel, al heel veel jaren staan de pitlane en de skybox in het midden van het plein. Johan Boonen, de organisator van de MXGP of Flanders, had al twee jaar geleden gezegd of dit niet te wijzigen viel. Het idee was om de startstrook en de pitlane meer aan de buitenkant te leggen zodat er meer overzicht gecreëerd wordt voor het publiek. De start komt dus op een andere plek te liggen en de rest van het circuit wordt dan aangepast navenant de mogelijkheden.”

Moet er bij de opbouw van het circuit ook rekening gehouden worden met de deelname van reeksen zoals EMX125 en EMX Open?
Verherstraeten: “
In principe bouwen we een circuit voor MXGP en MX2 maar we denken ook altijd aan de veiligheid van de piloten uit de nevenreeksen. In Lommel komt de EMX125 erbij en in Tsjechië ook de 65cc en 85cc reeksen en dus houden wij daar rekening mee. De veiligheid is belangrijk qua sprongen en dat is een item waar we overal rekening mee houden.”

Doen jullie de aanleg van alle Europese circuits voor de MXGP-wedstrijden van Infront Moto Racing?
Verherstraeten: “Wij doen inderdaad alle MXGP-races en dus ook de overzeese. Sinds een jaar of drie doe ikzelf de overzeese wedstrijden niet meer. Met twintig wedstrijden op de kalender die moeten worden aangelegd werd het wat veel. Ik doe dan ook nog voorbezoeken en we zijn telkens al de week voordien op de locaties en dat werd op de duur te veel. We hebben nu dus een overeenkomst dat iemand anders de overzeese wedstrijden doet.”

Terug naar Lommel dan. Is de nieuwe startpiste, die wordt aangelegd door jou, even lang en breed als de vorige?
Verherstraeten: “De breedte sowieso want we moeten rekening houden met de regels hieromtrent. Met 40 piloten aan het hek moeten we een bepaalde breedte aanhouden. De skybox is dan 45 meter breed en dat is ook de breedte van de startpiste. De lengte moet altijd vallen tussen de 80 en 120 meter. In Lommel zal dat 90 meter zijn.”

Wordt de nieuwe lay-out ook behouden voor de gewone trainingen in Lommel?
Verherstraeten: “Inderdaad. We hebben in Lommel al een paar keer de lay-out gewijzigd en dat wordt dan altijd behouden voor de trainingen of wedstrijden voor de VLM of andere wedstrijden. Dit jaar gaan we echter wel een kleine aanpassing doen voor de MXGP zodat de mensen aan de buitenkant van het circuit heel gemakkelijk tot aan het middenplein kunnen geraken. Na de MXGP gaan we dan een kleine wijziging doorvoeren zodat de mensen gemakkelijk van de paddock naar het middenplein geraken. We moeten daarvoor hier en daar een bocht verleggen.”

Heb je mooie herinneringen aan je vader die je met onze lezers wil delen?
Verherstraeten: “Natuurlijk, mijn vader was tevens mijn beste vriend. Hij is nu spijtig genoeg overleden na een ziekte. Hij was ook een man uit de motorcrosswereld, hij was organisator, hij was manager van verschillende rijders en iedereen in deze wereld kent hem dus. Ik heb alleen maar goede herinneringen aan hem. Hij leefde voor de motorsport en dankzij hem ben ik zelf motorcrosser geweest en ben ik nu een circuitbouwer.”

Foto’s: Freddy Verherstraeten
Tekst: Danny Hermans