Jago Geerts heeft voor het tweede jaar op rij de Grote Prijs van Tsjechië, in Loket, op zijn naam geschreven. Rick Elzinga eindigde twaalfde. Thibault Benistant was de grote pechvogel van het weekend. De Fransman kwam zaterdag zwaar ten val en mocht niet meer starten op zondag. Gemengde gevoelens dus in het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team.
Het FIM wereldkampioenschap streek voor ronde 12 neer in het Tsjechische Loket. Een pittoresk middeleeuws stadje dat voor twee dingen bekend staat. Eén: als filmlocatie voor de Bond-film Casino Royale in 2006. En twee: als gastheer voor het WK motorcross. In 1995 was het old school circuit – met zijn vreemde ondergrond en steile hellingen – een eerste keer het strijdtoneel van een Grote Prijs. Dit weekend waren ze in Loket al aan editie 26 toe.
Zware crash
Zaterdag steeg het kwik naar 36 graden in Loket. Het was dus puffen geblazen, maar de Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijders leken zich aanvankelijk goed te voelen bij die zware omstandigheden. Benistant was de snelste in tijdtraining, Geerts zette de vierde tijd neer en Elzinga klokte als negende af. Drie rijders in de top 10: veelbelovend. Helaas draaide het daarna helemaal anders uit. Geerts geraakte in de kwalificatierace niet in zijn normale ritme en bleef steken op een zesde plaats. Elzinga kwam dan weer niet verder dan P12. Maar de grote pechvogel was Benistant. De Fransman werd in de start aangetikt, ging hard onderuit en kreeg nog enkele rijders over zich heen. Titi moest – met pijn in de borstkas – naar het ziekenhuis afgevoerd worden. Daar werden gelukkig geen breuken of andere ernstige letsels vastgesteld. Toch kreeg Thibault op zondag geen toestemming om te starten van de FIM-dokter. Een enorme domper voor de Fransman, die op dat moment tweede stond in het WK.
Kanonstart
Nieuwe dag, nieuwe kansen, moet Geerts zondagochtend gedacht hadden. De Belg nam in de eerste reeks een kanonstart op zijn YZ250FM en dook met een motorlengte voorsprong de eerste bocht in. Jago voelde zich duidelijk een pak beter in zijn vel dan een dag eerder. De vicewereldkampioen hield een strak tempo vast, maar zag op het einde Horgmo wel naderen tot op anderhalve seconde. Maar dichter liet Jago de Noor niet komen. Goed voor zijn negende reekszege van het seizoen. Elzinga knokte de hele race lang voor een plek in de top 10. Iets wat de Nederlander ook net lukte. Geen nieuwe holeshot voor Geerts in reeks twee. De Belg schoof in de eerste ronde van P8 naar P4 op. Jago moest in ronde drie Adamo wel laten passeren, maar nam daarna de maat van McLellan en Sacha Coenen om de derde plaats te pakken. Meer dan voldoende voor GP-winst. Nummer vijf al dit seizoen, zijn 21ste in totaal. Elzinga kende een desastreuze start (19de), maar slaagde er toch nog in om naar P13 op te rukken.
Geerts knabbelde dit weekend weer zeven punten van zijn achterstand op Adamo af. Hij staat nu derde in het WK, op 40 punten van de Italiaanse WK-leider. De onfortuinlijke Benistant zakt van P2 naar P4 in de WK-stand. Elzinga blijf elfde.
#93 Jago Geerts
“GP-winst en zeven punten teruggepakt: dan kan ik niet anders dan tevreden zijn. Zeker na zaterdag. Loket is nooit mijn favoriete baan geweest. Zeker in het begin van mijn carrière niet. En zaterdag had ik weer zo’n slecht gevoel hier. We hebben dan enkele kleine aanpassingen gedaan aan de motor en dat rendeerde meteen in de eerste reeks. Ik pakte de holeshot en kon daarna vrij makkelijk controleren. De tweede reeks was weer totaal anders. Mijn start was een pak minder en dat slechte gevoel van zaterdag overviel me weer. Toen ik op de derde plek kwam en zag dat Adamo en Längenfelder te ver weg waren, heb ik die plek gewoon veiliggesteld. Ik had geen zin om hier onnodige risico’s te nemen.”
#44 Rick Elzinga
“Het was mijn eerste keer in Loket. Ik moet zeggen: dit is verdorie een speciale baan. Een harde ondergrond, met bovenop een laagje gravel waardoor je als het ware over de baan schuift. En dat was best even wennen voor mij. Over het rijden op zich ben ik best wel tevreden. Alleen mijn starts lieten me wat in de steek. En dat maak je het jezelf natuurlijk erg moeilijk op dit parcours. Passeren is hier heel moeilijk. Ik miste ook wat agressiviteit bij mijn passeermaneuvers. Toch heb ik weer een stapje vooruitgezet. Daar moet ik op verder borduren. Nu komen er wat zandraces aan. Ik ben zeker geen specialist, maar alles beter dan deze Tsjechische ondergrond.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: ShotbyBavo