Op 18 en 19 november viert de Supercross van Parijs zijn 40e editie in de magische Paris-La-Défense Arena. Terwijl de line-up van topcrossers van week tot week wordt uitgebreid, hebben de organisatoren ook het parcours voor deze jubileumeditie onthuld.
Om een Supercross tot een succes te maken, met intensiteit, inhaalacties, bochtenwerk en spektakel, heb je een circuit nodig dat is opgewassen tegen het evenement. In Frankrijk hebben we het geluk te kunnen rekenen op de vaardigheden van het JLFO team. Voor deze veertigste editie moesten we natuurlijk flink uitpakken en met een modern, selectief circuit komen dat de rijders een maximum aan mogelijkheden biedt.
Het circuit is ontworpen met dit in gedachten, zoals Cédric Lucas bevestigde: “Het doel is om het publiek zoveel mogelijk spektakel te bieden, en natuurlijk een circuit waarop alle rijders zich zo goed mogelijk kunnen uitleven. Dit jaar hebben we een lange startlijn met een bocht naar links. Je moet heel precies insturen aan de binnenkant om de twee golven van de brede lijn direct aan te vallen. We hebben ook twee technische sequenties bedacht aan beide uiteinden om de lengtes optimaal te benutten. Wat de grote sprongen betreft, hebben we een driedubbele en de bult die FMX-rijders gebruiken als landingsplaats. Er is ook een geweldige serie whoops met een 180°-bocht aan het einde, een sectie die geweldig is voor blockpasses.
Voor Jean-Luc Fouchet lijdt het geen twijfel dat de analyse hetzelfde is: “Met zes linkse bochten zou dit het inhalen moeten aanmoedigen. De rijders kunnen het remmen zo lang mogelijk uitstellen, waarbij de laars aan de remkant op de voetsteun blijft zitten. We hebben ook vijf rechte stukken van 180° die veel ruimte bieden voor aanvallen. Met de grote bocht bij de landing van de FMX-jump moeten er ook genoeg sporen zijn voor de whoops. Zoals Cédric al zei, kruisen twee lange rijen de hal aan weerszijden, voor het publiek. Het zandgedeelte belooft ook interessant te worden, afhankelijk van een succesvolle passage over de drie voorgaande bulten. Met al onze teams zullen we ook het hele weekend het circuit onderhouden met eggen en gecontroleerd besproeien om de bodemkwaliteit twee dagen lang zo goed mogelijk te houden.