Published On: 5 november 2023

De motorcrosswereld zit dezer dagen niet om groot nieuws verlegen. Na Triumph stapt nu ook Ducati in de sport met noppenbanden. Ducati is sinds 2012 onderdeel van de Audi-groep en is momenteel erg succesvol in de MotoGP. Na de aankondiging dat ze een motor ontwikkelen voor de motorcross volgde al snel het nieuws dat Antonio Cairoli en Alessandro Lupino aangetrokken werden voor de ontwikkeling van de crossmotor uit Bologna.

Ducati wordt ook wel eens de Ferrari van de motorfietswereld genoemd en dat betekent dat ze zich geen gezichtsverlies kunnen permitteren. Het is dan ook gissen over de gebruikte techniek die de Italianen willen implementeren in hun motorcrossplannen. Eén onterecht gerucht willen we alvast de wereld uithelpen: Net als bij Triumph wordt het geen KTM-kloon want er is geen enkele band met de fabrikant uit Oostenrijk.

Ducati maakt hun motorblok en frame dus zelf, de vraag is welk motorblok als basis wordt gebruikt voor de nieuwe viertaktcrosser. De Italianen hebben nog geen komma vrijgegeven over het hoe en wat maar wijn gokken op de Superquadro Mono, recent gelanceerd als de krachtigste ééncilinder ter wereld.

 

Het is een gloednieuwe 659 cc korte-slag ééncilindermotor met desmodromische klepbediening. Hij erft het racekarakter van de Superquadro en het desmodromische klepsysteem waardoor hij hoger in toeren kan draaien dan alle andere motoren en zich kan uitdrukken in een sensationele acceleratie. De begrenzer is ingesteld op 10.250 tpm, er is geen andere ééncilindermotor die dit toerental kan halen. Het vermogen is het hoogste in zijn segment: 77,5 pk bij 9.750 tpm, oplopend tot 85 pk met het race-uitlaatsysteem. Ook verkrijgbaar als een A2-uitvoering.

De prestaties zijn recordbrekend en de onderhoudsintervallen zijn nooit gezien: bij elke 15.000 km olie verversen en bij elke 30.000 km de klepspeling controleren. De naam Superquadro is afgeleid van de extreme boring/slagverhouding waarmee hoge toerentallen kunnen worden bereikt.

De zuiger van de Superquadro Mono is van het racetype met een diameter van 116 mm. Deze boring vertegenwoordigt een recordwaarde voor een productie-ééncilinder en is gekoppeld aan een ultrakorte slag van 62,4 mm, wat resulteert in een extreme boring/slagverhouding van 1,86. De extreme boring/slagverhouding van 1,86 maakt hoge toerentallen mogelijk voor eindeloos rijplezier.

Ducati kondigt dit motorblok als volgt aan: “De Superquadro Mono, een game-changer onder de ééncilindermotoren, staat op het punt om het kloppend hart van een nieuwe Ducati te worden: een nieuwe motorfiets, een ongekende mix van plezier en prestaties, ontworpen om de lat van je emoties op het circuit en op de weg hoger te leggen.”

Even na het motorblok werd dan de Ducati Hypermotard 698 Mono aangekondigd. Deze fiets heeft een soort van Supermotard uiterlijk en krijgt het bovenstaand blok in het vooronder. De vraag die ons bezig houdt is of deze machine als basis kan dienen voor de Ducati crosser die in 2024 zou deelnemen in de Italiaanse competitie. Volgens de Italianen zou dan in 2025 een deelname volgen aan het wereldkampioenschap MXGP.

Het zijn spannende tijden voor onze geliefde sport en deze Italiaanse fabrikant maakt de motorcross weer wat kleurrijker door deze toch wel gedurfde beslissing.

Foto’s: Ducati
Tekst: Danny Hermans