Fantic Motor heeft het langverwachte XE 300 tweetakt productiemodel met brandstofinspuiting aangekondigd. Dat is redelijk spectaculair nieuws als je weet dat de motor volledig nieuw werd ontwikkeld door Minarelli en voldoet aan de Euro 5-norm. De brandstof ingespoten 300cc tweetaktmotor met startmotor is recent gepresenteerd op de EICMA in Milaan. Vorig jaar nog liet Minarelli al een blok zien op de beurs met brandstofinjectie.
De Fantic Enduro teams reden al twee jaar met een carburatorversie maar intussen werd de brandstof ingespoten motor ontwikkeld in samenwerking met ISDE-winnaar en Italiaans kampioen Davide Guarneri. De langverwachte XE300 2T Minarelli motor voldoet aan Euro5, heeft brandstofinjectie, een elektrische starter en zal eind 2023 op de markt komen. Een motorfiets die volgens Fantic staat voor “compromisloze prestaties dankzij de best presterende 300cc motor op de markt en een revolutionair koelsysteem”.
Fantic zegt dat hun doel altijd is geweest om een “extreem goed presterende motor te ontwikkelen, die garant staat voor veel vermogen, maar een regelmatige en volle koppelkromme bij alle snelheden” en met “een revolutionair koelsysteem”. Veel ontwikkelingstijd ging op aan het Dell’Orto elektronische en dubbele injectorsysteem om een motor te creëren die het sterke vermogen heeft dat je wilt en verwacht van een 300, maar waarbij rijeigenschappen een belangrijk doel zijn.
Fantic zegt dat de motor “meegaand vermogen” produceert, maar de Euro5-normen handhaaft met de elektronische powervalve die helpt een consistente koppelkromme te produceren bij elke snelheid en in elke versnelling – hoewel het de vijfversnellingsbak blijft zoals bij de originele uitrusting van Yamaha.
De elektrische starter is ook in Italië ontworpen door Minarelli en de nieuwe motorfiets heeft ook een hydraulische koppeling. Natuurlijk is de rest van de motorfiets hetzelfde als alle Fantic modellen, en dus uitgerust met het Yamaha aluminium frame, Kayaba vering, Nissin remmen en Arrow uitlaatsysteem.
De olie- en benzinevuldoppen zitten samen boven op de tank voor gemakkelijke toegang en passen bij het ergonomische ontwerp van de slanke Fantic kunststoffen. Fantic zegt dat de achteras opnieuw is ontworpen in vergelijking met hun andere offroad-tweetaktmodellen, zonder de totale afmetingen te veranderen. Ja, je leest het goed: Er is een olievuldop aanwezig voor tweetaktolie. De machine heeft dus een intern mengsmeersysteem, zo hoef je niet meer na te denken en gewoon benzine tanken aan het tankstation.
“Diepgaande studie” werd ook gereserveerd voor de schakelaars en knoppen op het stuur, om de functie en bruikbaarheid te verbeteren met een minimaal ontwerp. LED’s, tractiecontrole op meerdere niveaus en een dubbele mapschakelaar zijn aan de linkerkant geplaatst, met alleen de klassieke noodstopschakelaar aan de rechterkant.
Foto’s: Fantic
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…