Techniek: Wat meet je met een Durometer?

Een durometer mag je rechtstreeks in verband brengen met de banden van je crossmotor. Het toestel, dat lijkt op een meetklok, doet niks anders dan de hardheid van rubber meten. Het is weinig gangbaar om dit te controleren op de rubbers van je crosser maar het verteld je veel over met welke banden je onderweg bent.

Banden worden op de markt gebracht in harde, gemiddelde of zachte varianten. Maar dit is geen vaste regel. Je mag en kan dus een band gebruiken in diverse omstandigheden want ze zijn breder inzetbaar dan je zou denken. De hardheid van rubber in een band wordt uitgedrukt in durometers. Een durometer is toestel om de hardheid van rubber en andere zachte (kunst)stoffen te meten.

Het spreekt voor zich dat de hardheid van invloed op de grip, de weerstand tegen buigen en de levensduur van de band. De hardheid van een band wordt dus gecontroleerd met een durometer, die een naaldpunt heeft die in het rubber dringt en de hardheid afleest op een wijzerplaat. Er zijn verschillende durometerschalen die gebruikt worden voor materialen met verschillende eigenschappen.

De twee meest gebruikte schalen zijn de Shore Type A schaal voor zachtere compounds en de Shore Type D schaal voor hardere kunststoffen. Motorcrossbanden worden gemeten met de Shore Type A durometer en krijgen een cijferwaarde die hun positie op een schaal van zacht naar hard weergeeft. Hoe hoger het durometer getal, hoe harder de rubbersamenstelling.

Hard rubber geeft 70 tot 80 durometers aan. Zacht rubber heeft een durometer tussen 60 en 70. Alles met minder dan 60 durometer is te zacht voor motorcrossgebruik. Om het nog wat moeilijker te maken: Intermediate banden hebben dezelfde rubberhardheid als hard terrein banden.

Dus puur technisch gezien zijn het dezelfde banden maar de rubbersamenstelling kan verschillen. Het maakt dat het gebruik van een Durometer in de motorcross weinig gebruikt wordt. In sporten zoals de F1, waar banden een crucialere rol spelen, wordt het wel gebruikt. Harde en intermediate banden hebben echter verschillende loopvlakprofielen, profielafstanden en profielhoogtes.

Rubbermengsels kunnen de bandenspanning beïnvloeden naarmate de warmte in de band toeneemt. Het klassieke voorbeeld hiervan zijn banden met een zachte rubbersamenstelling. Omdat zacht rubber meer grip heeft op de ondergrond, genereert het ook meer warmte. Hitte zorgt ervoor dat de bandenspanning toeneemt.

Foto’s: Danny Hermans, Huub Munsters en archief

Recent Posts

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

28 minuten ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

37 minuten ago

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

4 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

11 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

12 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

15 uur ago