Techniek: Wat meet je met een Durometer?

Een durometer mag je rechtstreeks in verband brengen met de banden van je crossmotor. Het toestel, dat lijkt op een meetklok, doet niks anders dan de hardheid van rubber meten. Het is weinig gangbaar om dit te controleren op de rubbers van je crosser maar het verteld je veel over met welke banden je onderweg bent.

Banden worden op de markt gebracht in harde, gemiddelde of zachte varianten. Maar dit is geen vaste regel. Je mag en kan dus een band gebruiken in diverse omstandigheden want ze zijn breder inzetbaar dan je zou denken. De hardheid van rubber in een band wordt uitgedrukt in durometers. Een durometer is toestel om de hardheid van rubber en andere zachte (kunst)stoffen te meten.

Het spreekt voor zich dat de hardheid van invloed op de grip, de weerstand tegen buigen en de levensduur van de band. De hardheid van een band wordt dus gecontroleerd met een durometer, die een naaldpunt heeft die in het rubber dringt en de hardheid afleest op een wijzerplaat. Er zijn verschillende durometerschalen die gebruikt worden voor materialen met verschillende eigenschappen.

De twee meest gebruikte schalen zijn de Shore Type A schaal voor zachtere compounds en de Shore Type D schaal voor hardere kunststoffen. Motorcrossbanden worden gemeten met de Shore Type A durometer en krijgen een cijferwaarde die hun positie op een schaal van zacht naar hard weergeeft. Hoe hoger het durometer getal, hoe harder de rubbersamenstelling.

Hard rubber geeft 70 tot 80 durometers aan. Zacht rubber heeft een durometer tussen 60 en 70. Alles met minder dan 60 durometer is te zacht voor motorcrossgebruik. Om het nog wat moeilijker te maken: Intermediate banden hebben dezelfde rubberhardheid als hard terrein banden.

Dus puur technisch gezien zijn het dezelfde banden maar de rubbersamenstelling kan verschillen. Het maakt dat het gebruik van een Durometer in de motorcross weinig gebruikt wordt. In sporten zoals de F1, waar banden een crucialere rol spelen, wordt het wel gebruikt. Harde en intermediate banden hebben echter verschillende loopvlakprofielen, profielafstanden en profielhoogtes.

Rubbermengsels kunnen de bandenspanning beïnvloeden naarmate de warmte in de band toeneemt. Het klassieke voorbeeld hiervan zijn banden met een zachte rubbersamenstelling. Omdat zacht rubber meer grip heeft op de ondergrond, genereert het ook meer warmte. Hitte zorgt ervoor dat de bandenspanning toeneemt.

Foto’s: Danny Hermans, Huub Munsters en archief

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

2 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

4 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

21 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago