We willen het nog net niet laten klinken als een donderslag bij heldere hemel maar na zovele jaren verbonden te zijn geweest aan KTM was de overstap naar een ander merk toch als een verrassing binnengekomen. Het DVS Junior Racing Team maakt dus de overstap naar TM en zal in 2024 aanwezig zijn in de EMX65/85 en EMX125.
Teammanager Dirk Vansummeren trok naar Montevarchi in Italië om de TM-machines te testen en kwam terug met een getekend contract met de Italiaanse fabrikant. Hij was nog maar net thuis toen we hem enkele vragen onder de neus schoven.
MXMag: DVS Junior Racing was jarenlang verbonden met de motoren van de KTM-groep. Wat was de aanleiding tot de overstap naar TM?
Dirk Vansummeren: Het was tijd voor een nieuwe uitdaging! Ik ben 40 jaar lang trouw gebleven aan KTM en heb al die tijd dingen helpen mee oplossen die verkeerd liepen. Het respect en de ondersteuning die ik daarvoor terugkreeg was pover. Er werken heel veel nieuwe mensen in de fabriek en dat zijn vooral bureaumensen met weinig field ervaring.
MXMag: Hoe zijn de testen met de TM-machines verlopen?
Dirk Vansummeren: Die waren heel positief of zelfs superpositief. Er was een afspraak gemaakt met de fieldmanager van TM om met een fabrieksmotor te testen. Nu is er wat misgelopen met de communicatie waardoor we aan testen waren met een standaardmachine. Die machine liep een stuk beter dan de wedstrijdmotoren waar we dit jaar mee gereden hebben. Dat ging dan niet alleen over het vermogen maar ook over de stuureigenschappen en de vering. De jongens kwamen na de sessie enthousiast van het circuit gereden en zeiden “waaaw, wat is dit?”
MXMag: Welke sportieve doelstellingen hebben jullie voor ogen?
Dirk Vansummeren: Kijk, we gaan werken in de EMX65/85 met een jonge gast uit Indonesië en een talent uit België (n.v.d.r. Thibo Vleugels uit Vorselaar). Hij heeft nog niet de ervaring maar ik hoop uit de grond van mijn hart, omdat hij echt wel talent heeft, dat hij snel bijleert in het EK. Op de 85cc komt er waarschijnlijk nog iemand bij, die besprekingen zijn bezig. Dan kunnen we onze doelstellingen verleggen. In de 125cc hoop ik ook nog iemand te kunnen bijzetten.
MXMag: Is er ook een lange termijnplanning voorzien in de samenwerking met TM?
Dirk Vansummeren: Wij hebben nu sowieso een jaarcontract met een optie voor een extra jaar. Ik denk wel dat het een langere samenwerking gaat worden want TM kan profiteren van de technische bagage bij DVS. Ik ben technisch redelijk onderlegd en ik kan ook hun helpen om dingen te testen in het zand en die resultaten door te sturen naar Italië.
MXMag: Met hoeveel rijders willen jullie naar het Europees kampioenschap trekken?
Dirk Vansummeren: De bedoeling is om drie rijders te hebben in de EMX65/85 en drie rijders in de EMX125. Dat is het uiteindelijke doel omdat we vorig seizoen gezien hebben dat de gekwetsten er lange tijd kunnen uitliggen. Tussendoor waren er ook nog visumproblemen. Het is de bedoeling dat we een gans jaar actief kunnen blijven.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: TM racing
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…