Published On: 6 januari 2024

Door het vertrek van Jett Lawrence lijkt de titelstrijd voor het komende seizoen in het Monster Energy AMA Supercross Championship 250SX West Coast op te zijn. Lukt het Jo Shimoda om de titel bij Honda te houden of komt Star Racing-Yamaha terug aan de macht nadat Christian Craig deze titel in 2022 wist te winnen. Voor de laatste titel van Team Pro Circuit-Kawasaki-Monster Energy moeten wij terug naar 2017 toen Justin Hill de kampioen werd. Wij kijken vooruit op het kampioenschap dat dit weekend begint in Anaheim.

Yamaha:
Er was afgelopen seizoen niets te beginnen tegen Jett Lawrence waardoor Monster Energy-Star Racing-Yamaha de titel verloor. hebben ze een titel te verdedigen. Slechts twee van de vele rijders worden ingezet aan de West Coast, Jordon Smith en Nate Thrasher gaan proberen de titel terug te veroveren. Na een moeizaam seizoen in 2023 is Garrett Marchbanks terug en hij zal opnieuw uitkomen voor Team Club MX, zijn teamgenoot in dit kampioenschap zal Phillip Nicoletti zijn. Hij zal tijdens de East Coast wedstrijden op een YZ450F gaan starten.

Honda:
Door de overstap van Lawrence naar de zwaarste klasse was het voor Honda belangrijk om zwaar geschut in te zetten om de titel te verdedigen. Dat is gelukt want na drie seizoenen met Pro Circuit-Kawasaki keert Jo Shimoda terug bij Honda. De 21-jarige crosser won vorig jaar de Prince of Paris titel in de Franse hoofdstad en maakt direct indruk op de CR250F. De Japanner is zonder twijfel een kanshebber voor de titel, kan hij geschiedenis gaan schrijven in 2024? Naast deze HRC-rijder heeft Honda ook nog Carson Mumford en Mitchell Oldenburg achter het starthek maar dan in de kleuren van Team SmartTop-MotoConcepts-Honda.

Kawasaki:
Het team van Mitch Payton grossiert in titels maar de laatste jaren valt de oogst keer op keer tegen voor het Team Pro Circuit-Kawasaki-Monster Energy. Na drie moeilijke seizoenen bij KTM heeft Maximus Vohland de overstap gemaakt maar Kawasaki. De Amerikaan is zeer talentvol maar de verwachtingen waren hoger dan de prestaties, hopelijk kan hij dit seizoen definitief doorbreken. Levi Kitchen is ook nieuw bij het team, hij kan zonder twijfel mee doen voor overwinningen maar is hij constant genoeg om ook een titelkandidaat te zijn? Cameron McAdoo zou ook in de West Coast gaan rijden maar een blessure heeft ervoor gezorgd dat hij in de East Coast actief zal zijn net als Austin Forkner.

GasGas-Husqvarna-KTM:
Geen nieuw contract voor Michael Mosiman bij GasGas, sterker nog de Amerikaan heeft nog altijd geen werkgever voor het komende seizoen. Ryder DiFrancesco komt over van Kawasaki en hij zal gaan uitkomen voor Team TLD. De samenwerking met RJ Hampshire en Husqvarna is opnieuw verlengd, de 27-jarige geldt volgens ons zeker als een favoriet voor de titel samen met Shimoda, Kitchen en Smith. De druk op Hampshire neemt echter wel toe om te presteren gezien zijn leeftijd, dit wordt zijn tiende seizoen als professioneel. Vohland is bij KTM vervangen door Julien Beaumer, een Amerikaan met Franse ouders die vorig jaar hoge ogen wist te gooien bij ‘SX Futures’! Talon Hawkins heeft plaats moeten maken bij Husqvarna, hij komt nu uit voor AEO Powersports KTM Racing samen met rookie Lux Turner.

Suzuki:
Het leek erop dat Suzuki zou verdwijnen uit de motocross maar dankzij Ken Roczen leeft het merk weer op. Voor Toyota Redlands Bar X Suzuki zullen de Fransman Anthony Bourdon en Amerikaan Max Miller in actie komen. De overige rijders zien wij later dit jaar achter het starthek verschijnen.

Kalender:
De kalender zal bestaan uit zeventien wedstrijden de West Coast komt negen keer in actie, inclusief twee keer een East-West Shoot Out. De East Coast begint volgende maand.

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Merken