Het zat er al langer aan te komen. Elektrisch crossen wordt dit jaar een feit. De komst van de Stark Varg, de prestaties van het elektrisch prototype van Honda en de erg populaire Surron’s en Talaria’s van deze wereld hebben vele mensen uit de motorcrosswereld wakker geschud.
Recent won Jack Brunell op een Stark Varg de populaire Arenacross in het VK en afgelopen weekend maakte Infront Moto Racing bekend dat er een wereldkampioenschap komt voor elektrische motoren. Dit jaar heeft de Vlaamse Motorcross Federatie (VMCF) besloten elektrische machines toe te staan, wat vraagt om enige toelichting.
De VMCF heeft deze nieuwe techniek slim bekeken en onderverdeeld in twee groepen. Enerzijds zijn er de equivalenten van de Surron’s en Talaria. Die krijgen hun eigen reeksen in een heus BK dat zal worden gehouden op de zaterdagen dat de oldtimers hun competitie rijden (op VMCF-wedstrijden). De competitie loopt over maar liefst 10 wedstrijden. Anderzijds zijn er de zwaardere en competitievere machines zoals de Stark Varg. Zij rijden mee op zondag en worden geklasseerd als een MX1-machine.
Piloten die met een Stark-motor of equivalent willen deelnemen zullen wel enkele extra veiligheidsvoorschriften moeten in acht nemen. Elke piloot moet in bezit zijn van een brandblusser type F500 in zijn voertuig en deze ook meenemen tijdens de technische controle zodat dit kan gecontroleerd worden. Dit type van blusser is geschikt om lithium-ion accu’s te blussen. De blusser mag de rest van de dag gewoon in het voertuig blijven. De federatie zelf zorgt dat er enkele brandblussers F500 aanwezig zijn aan het circuit.
BK E-bike (Surron-Talaria etc.)
- 20 april Rummen
- 28 april Mons (apart circuit)
- 5 mei Gierle
- 19 mei Moresnet
- 16 juni Genk
- 27 juli Warsage
- 10 augustus Koningshooikt
- 17 augustus Attenhoven
- 7 september Nismes
- 21 september Wambeek
Foto’s: Stark Future en Surron