Published On: 26 juli 2024

Gebaseerd op ongevallenstatistieken zijn ruggenmergblessures een grote zorg voor de MX scene. Na drie jaar R&D lanceren Shot Race Gear en In&motion met trots de SRG airbag. De bewezen In&motion ‘connected technologie’ van de SRG betekent een historische doorbraak in de bescherming van motorcrossrijders!

Hoewel goed ingeburgerd in andere segmenten van de motorsport, zoals MotoGP, Dakar en touring, is een effectief airbagsysteem voor motorcross veel moeilijker gebleken. Daarom hebben Shot Race Gear en In&motion hun krachten gebundeld om te innoveren met ’s werelds eerste motorcross specifieke airbag. Beide merken brachten hun eigen specifieke ervaring voor de creatie van de SRG, kort voor Shot Air Guard. Het resultaat is de meest beschermende motorcrossprotectie ooit.

 

In&Motion: airbag specialist voor actiesporten

Sinds 2014 loopt In&motion voorop op het gebied van airbagtechnologie voor een grote groep gebruikers, van motorrijders over skiërs tot ruiters. Op dit moment verminderen de 85 medewerkers van In&motion al de impact van botsingen en de ernst van verwondingen voor meer dan 80.000 gebruikers. Gemiddeld beschermt In&motion 15 valpartijen per dag. Tot nu toe werd meer dan 1,5 miljoen kilometer offroad vastgelegd.

“Ik gebruik de SRG nu al een tijdje in de training en tijdens wedstrijden,” zegt voormalig MX1-wereldkampioen David Philippaerts. “Het gewicht voelt goed uitgebalanceerd en de constructie zorgt ervoor dat je zonder beperkingen kan bewegen. Daardoor is het heel makkelijk om eraan te wennen. Het dragen van de SRG geeft me de zekerheid dat ik onder alle omstandigheden goed beschermd ben. Door goed voor mijn lichaam te zorgen was ik succesvol als professioneel piloot en kan ik blijven rijden zoals ik nu doe. De SRG gebruiken om blessures te voorkomen is een no-brainer voor mij en mijn familie.”


Inflatie in 0,030 seconde!Het ontwerp van de SRG richtte zich op twee principes: detectie en bescherming. Het hart van de vest wordt gevormd door de In&box van In&motion. Dit hightech brein, ter grootte van een mobiele telefoon, aan de achterkant van de SRG meet 1.000 keer per seconde de positie van de rijder via de ingebouwde accelerometers. De realtime gegevens worden verwerkt door algoritmes die anticiperen op een crash door de airbag op te blazen. Het opblazen zelf gebeurt letterlijk twee keer sneller dan het knipperen met de ogen, namelijk 30 milliseconden of 0,030 van een seconde.Het loggen van motorcross rijdersdata is cruciaal om de technologie van In&motion te gebruiken voor de specifieke eisen van de SRG. Alle Shot Race Gear rijders, waaronder die van de Fantic Factory motorcross teams, het GSM HBI Dafy Michelin World Supercross team en een line-up van 200 amateurrijders hebben allemaal bijgedragen aan het finetunen van de algoritmes. Bovendien zorgen het verbonden karakter van de SRG, uniek op de markt van elektronische airbags, en de toename van AI-mogelijkheden voor voortdurende updates en verdere verbeteringen van de voorspellende formule die de inflatie aanstuurt.

“Onze missie is om airbagtechnologie beschikbaar te maken voor een zo groot mogelijke groep rijders door in te spelen op hun behoeften. We willen alle MX-rijders beschermen, van de elite tot supercrossers tot amateurs,” zegt In&Motion medeoprichter Pierre-François Tissot. “Deze samenwerking met Shot Race Gear is het hoogtepunt van drie jaar werk. Door onze samenwerking met vele Shot atleten konden we de specifieke vereisten voor motorcross begrijpen, evenals de omstandigheden en de impact van crashes.”
Ongeëvenaard niveau van bescherming

Naast de geïntegreerde airbagzak bevat de SRG een D3O protector vooraan en een D3O protector achteraan. Deze passieve protectoren, respectievelijk niveau 2 gecertificeerd voor de rug en niveau 1 gecertificeerd voor de borst (borst niveau 2 is ook beschikbaar), staan garant voor de beste bescherming die momenteel beschikbaar is. Dankzij de CE-gecertificeerde airbag bereikt SRG een ongeëvenaard niveau van bescherming voor vitale delen van het bovenlichaam, waaronder de rug, nek, buik en borstkas.

“Deze fantastische beschermende technologie verpakken in het meest effectieve ontwerp voor motorcross was het uitgangspunt voor alles,” legt Shot Race Gear ontwikkelaar Axel Le Nagard uit. “De SRG is licht van gewicht, uitstekend geventileerd en we hebben veel tijd besteed om de pasvorm en de balans precies goed te krijgen. Dit alles, in combinatie met de D3O bescherming geeft je het vertrouwen op de motor om te pushen en ervoor te gaan. Dit is een game changer voor onze sport.”

Een revolutie qua veiligheid

Nadat belangrijke spelers binnen de motorcross zoals de FIM, Infront, veel nationale federaties, artsen, verzekeraars en teammanagers de SRG te zien kregen, waren de reacties overweldigend positief. “Een van de belangrijkste conclusies uit onze gesprekken is dat dit dé toekomst is van bescherming van het bovenlichaam. De mate van blessurepreventie is gewoon van een hoger niveau dan wat dan ook. Net zoals de airbagtechnologie een revolutie teweeg heeft gebracht op het gebied van veiligheid in de rallyraid en MotoGP zijn wij ervan overtuigd dat de SRG hetzelfde kan doen in de motorcross,” concludeert Shot Race Gear CEO Ghislain Huot.

De SRG airbagvest is vanaf september verkrijgbaar voor € 399,99. Consumenten kunnen dan kiezen tussen het kopen van de In&box voor € 400 (waardoor het volledige pakket € 799,99 kost) of het leasen van de In&box voor € 120 per jaar of € 12 per maand om te profiteren van de levenslange garantie van In&box en een eersteklas klantenservice. Updates zijn sowieso inbegrepen, ongeacht de gekozen formule.

Klik hier voor meer informatie.