Published On: 8 augustus 2024

Je bent zo goed als je laatste prestatie.Ondanks zijn jeugdige leeftijd, 17, is Bradley Mesters zich maar al te zeer bewust van deze uitdrukking. Dankzijeen sterk resultaat in Lommel en z’n 4de podium in de ADAC MX Youngster Cup afgelopen weekend in Gaildorf gaat het de Kosak KTM-rijder momenteel voor de wind. We spraken Bradley net voor de 8ste EMX250 ronde in Zweden dit weekend en zijn MX2 wildcard debuut in Arnhem volgend weekend.

Weinig landen, behalve Frankrijk, hebben de afgelopen 15 jaar meer FIM senior en junior motorcross wereldtitels geproduceerd dan Nederland. Onnodig te vermelden dat zelfs een nationale jeugdtitel, waarvan Mesters er 4 won, en zijn onderscheiding als jeugdrijder van het jaar (2015) dus één en ander zeggen over zijn potentieel.

Hoewel, eens jeugdrijders zijn opgeklommen naar grote motoren start iedereen weer vanaf nul. Bradley groeide op in een motorcrossfamilie, zijn oom is meervoudig Duits kampioen en voormalig GP-rijder Marcel van Drunen. Dat-ie vertrouwd is met het wereldje is dan ook een understatement. Het maakt de nuchtere Brabander niet minder ambitieus.

Wat vind je van de Zweedse EMX250 ronde dit weekend in Uddevalla?
Bradley Mesters:
“Ik weet dat de omgeving er cool uitziet, maar de baan in Uddevalla is helemaal nieuw voor mij omdat ik er nog nooit heb geracet. Het grappige is dat dit nog steeds mijn allereerste volledige EMX250-seizoen is en dat ik maar drie EMX125-wedstrijden heb gereden, dus er zijn zeker nog meer circuits op de kalender die ik moet ontdekken.”

Het was duidelijk dat jouw P3 in de eerste manche in Lommel veel betekende voor iedereen in jouw entourage.Hoe kijk je terug op de Belgische EMX250 ronde?
Mesters:
“Het was een absoluut geweldige ervaring. Vooral met zoveel fans rond het circuit. En veel mensen die me persoonlijk kennen omdat Lommel zo dicht bij mijn woonplaats in Waalre is. Tijdens de laatste paar ronden van die eerste manche hoorde ik zelfs fans mijn naam roepen, hoewel je je concentreert op het rijden! Je voelt dat je op het punt staat iets speciaals te doen en dat creëert een beetje extra druk, maar dat is gewoon iets waar je mee om moet leren gaan. Ik wilde heel graag het eindpodium halen, dus het was een beetje teleurstellend om dat zondag net te missen, maar ik moest terugkomen na een slechte start en dat eiste zijn tol.”

Je bent het seizoen sterk begonnen met goede resultaten in de Internazionali d’Italia en een top-5 tijdens de Hawkstone Park International.Heb je jezelf verrast met die top-5 bij de eerste EMX250 ronde in Arroyomolinos?
Mesters:
“Een beetje misschien. Ik had een geweldige winter en zoals je al zei gingen de pre-season races ook erg goed. Ik voelde me sterk en mijn motor liep prima, dus in die zin was het geen verrassing. Maar die eerste EMX250 race in Spanje was lastig voor mij omdat het een erg uitdagende baan is. Daarom was het fantastisch om daar meteen top-5 te rijden. Die top-5  was mijn doel voor dit seizoen.  Niets is zo motiverend als het afvinken van je doelen! Alles liep dus lekker. Helaas ontwrichtte ik mijn schouder en liep ik een hersenschudding op tijdens de tweede ADAC MX Youngster Cup-race in Dreetz. Ik moest dus weer terugkomen van pech. Het heeft me heel veel hard werk gekost om weer op mijn beste niveau te komen! Dat maakte Lommel ook zo mooi.”

Je had de afgelopen seizoenen met veel blessures af te rekenen.
Mesters:
“Vorig jaar reed ik mijn allereerste EMX250 wedstrijd in Sardinië waar ik 7de werd in één manche. Dat was erg bemoedigend, maar daarna raakte ik geblesseerd aan mijn rug en stond ik het grootste deel van het jaar aan de kant. Ik moest echt weer vanaf nul beginnen. Iedereen vergeet je snel als je er niet bent. Zo is het nu eenmaal. Mensen laten zien waartoe ik in staat ben, dat ik het wèl kan, is mijn grootste motivatie geweest voor 2024.”

Het lijkt erop dat er 15, 16 rijders in de EMX250 zijn die allemaal voor een top-5 en met een beetje geluk het podium kunnen halen, dat maakt het racen spannend, maar erg onvoorspelbaar. Ben je het daarmee eens?
Mesters:
“Ja, dat kun je wel zeggen. De ene manche kan een rijder 1ste of 2de worden en diezelfde rijder wordt dan in de andere manche 10de! Misschien heeft dat ook te maken met het format van één manche per dag, met één ’s middags en één in de namiddag. En dan hebben we het natuurlijk over jonge en temperamentvolle rijders die snel fouten maken.”

Heb je een voorkeur voor racen eerder op de dag of liever in de namiddag?
Mesters:
“Over het algemeen heb ik het gevoel dat ik beter presteer in de tweede manche. Ik weet niet precies waarom… Oké, in Lommel was dat uitzonderlijk anders. Eigenlijk heb ik liever beide manches op dezelfde dag, zoals in de GP’s. Ik heb ook het gevoel dat de algemene resultaten in de EMX250 iets anders zouden zijn als we hetzelfde race format zouden hebben als in de GP.”

Je bent nog jong voor EMX250. Je hebt eigenlijk dezelfde leeftijd als de koplopers in EMX125. En er is geen betere manier om je naamsbekendheid te vergroten dan het winnen van een titel.Heb je ooit overwogen om een stapje terug te doen en de 125cc-titel te pakken?
Mesters:
“Ik was pas 13 toen ik begon met 125cc en door problemen met het team en mijn familie ben ik een jaar later overgestapt naar 250cc. Toegegeven, ik was veel te jong om op een 250 te racen, maar we hebben die overstap gemaakt en een overstap naar een lagere klasse is nooit in beeld geweest. Dit seizoen heb ik al laten zien dat ik top-5 snelheid heb in de EMX250-klasse en ik kijk liever vooruit.”

Over tien dagen rijd je de GP van Nederland in Arnhem. Hoe kijk je aan tegen je MX2-debuut?
Mesters:
“Voor mij gaat het gewoon om een leuke ervaring met veel steun van de fans. Mijn eerste Grand Prix rijden op mijn 17de is een cool idee en de kans is er. We hebben dat weekend geen EMX250-ronde dus waarom niet wat ervaring opdoen op het hoogste niveau? Ik heb een aantal doelen voor ogen, maar er is geen druk van het team of mensen om me heen. De doelen die ik heb zijn puur voor mezelf.”

Sommige EMX250 wildcard rijders hebben echt de aandacht getrokken in hun eerste GP, vooral in eigen land. Het lijkt erop dat je de verwachtingen wil af houden, zelfs als het circuit je goed ligt. Ben je het daarmee eens?
Mesters:
“Natuurlijk gaat het voor mij wat makkelijker op een zandbaan, want daar ben ik mee opgegroeid. Maar ik denk inderdaad dat ik de situatie zo goed mogelijk wil beheersen. Als ik mijn vooropgestelde doel niet haal, zal er eerder teleurstelling zijn. Dus ja, ik ga er 100% voor en dan zullen we wel zien waar dat me brengt.”

Veel van de toonaangevende EMX250-rijders rijden in fabrieksteams met motoren die vergelijkbaar zijn met die in de MX2.Is het in dat opzicht een nadeel om bij een privéteam te rijden?
Mesters:
“Nee, dat denk ik niet. We kiezen ervoor om een deel van de preparatie zelf te doen, zoals de vering en het afstellen van de motor. Op deze manier zijn we er direct bij betrokken en dat werkt prima. Ik ben erg blij met zowel de vering als het vermogen van de motor. Ik denk niet dat mijn motor minder is dan die van mijn concurrenten. Het is cool van mijn team om me die vrijheid te gunnen, Kosak KTM steunt me dan ook op alle mogelijke manieren.”

Hoe ziet jouw dagelijks leven eruit, studeer je of ben je fulltime met sport bezig?
Mesters:
“Ik heb de middelbare school afgerond op een LOOT-school, dat zijn scholen met een speciale licentie om jonge topsporters te begeleiden. Het geeft me echt rust om me alleen op motorcross te richten. Voor en na school trainen, reizen naar internationale wedstrijden en trainingskampen, dat is allemaal echt moeilijk te combineren met een opleiding. Ik heb me ook voorgenomen om me 100% in te zetten om de best mogelijke rijder te worden, want die kans krijg je maar één keer in je leven.”

Je staat momenteel tweede in de ADAC MX Youngster Cup, het Duitse MX2 kampioenschap, achter Nico Greutmann.Het is een zeer internationaal kampioenschap en je hebt er al veel gereden. In 2020 won je trouwens de Duitse 85cc-titel voor F&H Racing. Hoe verhoudt de ADAC zich tot EMX250?
Mesters:
“Er zijn zeker snelle rijders in Duitsland. Jongens die uitblinken op die typische, harde old school banen. Rijders die eigenlijk niet zo bekend zijn en die niet helemaal tot hun recht komen in de EMX250. Ik heb het gevoel dat ik in beide kampioenschappen competitief ben, maar soms is het een beetje moeilijk om te zien wie er voor me rijdt in Duitsland! Maar ik denk dat dat ligt aan de aard van de banen. Sommige zijn puur hard pack en niet zo technisch of breed als wat we in EMX250 rijden. Dat maakt het moeilijker om het verschil te maken. Toch heb ik dit seizoen ook veel vooruitgang geboekt op harde banen.”

Bij F&H Racing werkte je als coach samen met Marc de Reuver, hoe was dat?
Mesters:
“Het was heel waardevol om met Marc te werken omdat hij zoveel ervaring heeft met motorcross op topniveau. Ik heb veel kleine dingen van hem geleerd, op en naast de motor, die hij kon doorgeven precies omdat hij het allemaal al heeft meegemaakt, terwijl andere coaches die ik voor hem had niet dezelfde ervaring hadden op het hoogste niveau. Het is moeilijk om precies één ding aan te wijzen, maar gewoon om met dat soort toppers om te gaan is geweldig belangrijk geweest. Toen ik bij F&H Racing reed, stonden jongens als Roan Van De Moosdijk en Mathys Boisrame regelmatig op het podium in de MX2. Dus zelfs als ze op training zoveel sneller waren dan ik pik je hier en daar wat op.”


Je hebt veel met Van De Moosdijk samen getraind, ook na jouw tijd bij F&H racing.
Mesters:
“Klopt, het is heel nuttig als je met iemand als hij samen mag rijden. Hij is ook een goede vriend, daarom ben ik ook blij dat hij bij Kosak KTM terecht is gekomen. Deze winter heb ik veel samen getraind met Glenn Coldenhoff en Kevin Strijbos. Er zijn altijd nieuwe dingen te ontdekken. En zolang iemand anders sneller is dan jij, valt er iets te leren! Momenteel werk ik met Davy Pootjes die ook een pak ervaring heeft. Davy heeft heel veel meegemaakt. Daarom is het top om hem erbij  te hebben. Hij weet precies wat werkt en wat niet.”

Kun je al iets zeggen over jouw plannen voor 2025?
Mesters:
“Ik blijf zeker in de EMX250. Zoals ik al eerder zei, heb ik eerder voortijdig wat sprongen in klassen gemaakt. Dit jaar heb ik laten zien dat top-5 realistisch is en ik denk dat dat ook mogelijk was als algemeen resultaat zonder de rondes die ik miste door blessureleed. Voor volgend jaar wil ik strijden voor de titel in EMX250 en doorgroeien naar MX2 in 2026.”

Veel succes voor het einde van dit seizoen.
Mesters:
“Bedankt, tot ziens!”

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s:
Steve Bauerschmidt, Fullspectrum Media