Techniek: de warmteontwikkeling van uw crossmotor

Het beheersen van de warmte kan een crossmotor sneller maken maar het zorgt er ook voor dat bepaalde slijtagegevoelige motoronderdelen langer meegaan. Hitte is een bijproduct van het verbrandingsproces en wordt best zo snel en accuraat mogelijk afgevoerd.

Radiatoren werken efficiënt als de luchtstroom niet wordt afgeremd of geblokkeerd door modder, stof of vervormde lamellen. Concreet betekent dit dat de luchtstroom aan de voor- en achterkant van een radiator vrije baan moet hebben. De plastic delen rond een radiator zijn zo ontworpen om de luchtstroom te forceren naar daar waar ze het meest haar koelende werk kan doen: de radiator zelf.

In omstandigheden waarvan je mag verwachten dat de radiatoren in een snel tempo dichtslibben met aarde of slijk gebruik je best een radiator beschermnet. Deze kosten niet veel en zorgen tijdens de race voor een constante en vrije luchtstroom.

Het debiet van de koelvloeistof kan je verbeteren door een aftermarket waterpomp te monteren. Deze bevorderen de circulatie en dus ook de snelheid waarmee warmte wordt afgevoerd. Vermijdt ook scherpe bochten in de leidingen van je koelcircuit omdat je zo de circulatie dreigt te vertragen. Bij het plaatsen van een nieuwe slangenset kijk je best naar de lengte van de OEM-slangen om de nieuwe set op de juiste afmetingen te snijden.

Bespaar niet op koelvloeistof en vervang deze regelmatig. Wij gebruiken al jaren de PowerSports Waterless Coolant van Evans. Deze koelvloeistof wordt gebruikt door het HRC Honda Team en vele teams die deelnemen aan de Dakar Rally. Je motor kan niet meer overkoken onder zware belasting omdat er in tegenstelling tot traditionele koelmiddelen 0% water in zit.

Het bijplaatsen van een aftermarket oliekoeler brengt meestal soelaas om de algemene bedrijfstemperatuur van een motorblok omlaag te halen. Ze werken net als radiatoren met een luchtstroom die het oliecircuit koelt. Vele fabrieksteams maken gebruik van deze optie.

Een slecht afgestelde motor met b.v. een arm mengsel kan de temperatuur van de cilinderkop flink laten oplopen. Je benzine moet bovendien vers zijn want ‘gedegradeerde’ of oude benzine leidt tot een onregelmatige verbranding en dus hittevorming. Je motor kan de gevraagde power niet leveren vanwege de slechte benzine waardoor je extra aan het gashendel gaat hangen en nog meer vermogen vraagt en dus nog meer warmteontwikkeling veroorzaakt. Rij dus altijd met verse benzine.

Caroline Quintero

Recent Posts

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

2 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

20 uur ago

Mattia Guadagnini completeert Ducati Corse MXGP

Na de aankondiging van Jeremy Seewer (30) half september heeft Ducati nu ook de komst…

21 uur ago

VIDEO: Graham Jarvis tijdens de finale van het WK Hard Enduro

De laatste wedstrijd van het wereldkampioenschap Hard Enduro werd gereden in Spanje. De oude rot…

21 uur ago

Lotte van Drunen loopt enkelbreuk op in de VS

Regerend wereldkampioene WMX Lotte van Drunen heeft gisteren haar rechter enkel gebroken tijdens een training…

24 uur ago

Vijf minuten met Ander Valentin

Amerikanen en Fransen maken al jarenlang de dienst uit in de supercross. Zo was het…

1 dag ago