Techniek: de warmteontwikkeling van uw crossmotor

Het beheersen van de warmte kan een crossmotor sneller maken maar het zorgt er ook voor dat bepaalde slijtagegevoelige motoronderdelen langer meegaan. Hitte is een bijproduct van het verbrandingsproces en wordt best zo snel en accuraat mogelijk afgevoerd.

Radiatoren werken efficiënt als de luchtstroom niet wordt afgeremd of geblokkeerd door modder, stof of vervormde lamellen. Concreet betekent dit dat de luchtstroom aan de voor- en achterkant van een radiator vrije baan moet hebben. De plastic delen rond een radiator zijn zo ontworpen om de luchtstroom te forceren naar daar waar ze het meest haar koelende werk kan doen: de radiator zelf.

In omstandigheden waarvan je mag verwachten dat de radiatoren in een snel tempo dichtslibben met aarde of slijk gebruik je best een radiator beschermnet. Deze kosten niet veel en zorgen tijdens de race voor een constante en vrije luchtstroom.

Het debiet van de koelvloeistof kan je verbeteren door een aftermarket waterpomp te monteren. Deze bevorderen de circulatie en dus ook de snelheid waarmee warmte wordt afgevoerd. Vermijdt ook scherpe bochten in de leidingen van je koelcircuit omdat je zo de circulatie dreigt te vertragen. Bij het plaatsen van een nieuwe slangenset kijk je best naar de lengte van de OEM-slangen om de nieuwe set op de juiste afmetingen te snijden.

Bespaar niet op koelvloeistof en vervang deze regelmatig. Wij gebruiken al jaren de PowerSports Waterless Coolant van Evans. Deze koelvloeistof wordt gebruikt door het HRC Honda Team en vele teams die deelnemen aan de Dakar Rally. Je motor kan niet meer overkoken onder zware belasting omdat er in tegenstelling tot traditionele koelmiddelen 0% water in zit.

Het bijplaatsen van een aftermarket oliekoeler brengt meestal soelaas om de algemene bedrijfstemperatuur van een motorblok omlaag te halen. Ze werken net als radiatoren met een luchtstroom die het oliecircuit koelt. Vele fabrieksteams maken gebruik van deze optie.

Een slecht afgestelde motor met b.v. een arm mengsel kan de temperatuur van de cilinderkop flink laten oplopen. Je benzine moet bovendien vers zijn want ‘gedegradeerde’ of oude benzine leidt tot een onregelmatige verbranding en dus hittevorming. Je motor kan de gevraagde power niet leveren vanwege de slechte benzine waardoor je extra aan het gashendel gaat hangen en nog meer vermogen vraagt en dus nog meer warmteontwikkeling veroorzaakt. Rij dus altijd met verse benzine.

Recent Posts

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

4 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

5 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

8 uur ago

Reacties van bronzen Team NL!

Na een 6de plek in de kwalificatieraces op zaterdag reed TeamNL onder leiding van een…

1 dag ago

Karlis Reisulis wint de Ricky Carmichael Award

Tijdens de Monster Energy Motocross of Nations 2024 heeft Karlis Reisulis de Ricky Carmichael Award…

1 dag ago

Keith wint gevecht met Townley, De Baere vierde!

In een prachtige wedstrijd heeft Jamie Keith de Yamaha bLU cRU YZ125 Superfinale gewonnen. De…

1 dag ago