Techniek: de warmteontwikkeling van uw crossmotor

Het beheersen van de warmte kan een crossmotor sneller maken maar het zorgt er ook voor dat bepaalde slijtagegevoelige motoronderdelen langer meegaan. Hitte is een bijproduct van het verbrandingsproces en wordt best zo snel en accuraat mogelijk afgevoerd.

Radiatoren werken efficiënt als de luchtstroom niet wordt afgeremd of geblokkeerd door modder, stof of vervormde lamellen. Concreet betekent dit dat de luchtstroom aan de voor- en achterkant van een radiator vrije baan moet hebben. De plastic delen rond een radiator zijn zo ontworpen om de luchtstroom te forceren naar daar waar ze het meest haar koelende werk kan doen: de radiator zelf.

In omstandigheden waarvan je mag verwachten dat de radiatoren in een snel tempo dichtslibben met aarde of slijk gebruik je best een radiator beschermnet. Deze kosten niet veel en zorgen tijdens de race voor een constante en vrije luchtstroom.

Het debiet van de koelvloeistof kan je verbeteren door een aftermarket waterpomp te monteren. Deze bevorderen de circulatie en dus ook de snelheid waarmee warmte wordt afgevoerd. Vermijdt ook scherpe bochten in de leidingen van je koelcircuit omdat je zo de circulatie dreigt te vertragen. Bij het plaatsen van een nieuwe slangenset kijk je best naar de lengte van de OEM-slangen om de nieuwe set op de juiste afmetingen te snijden.

Bespaar niet op koelvloeistof en vervang deze regelmatig. Wij gebruiken al jaren de PowerSports Waterless Coolant van Evans. Deze koelvloeistof wordt gebruikt door het HRC Honda Team en vele teams die deelnemen aan de Dakar Rally. Je motor kan niet meer overkoken onder zware belasting omdat er in tegenstelling tot traditionele koelmiddelen 0% water in zit.

Het bijplaatsen van een aftermarket oliekoeler brengt meestal soelaas om de algemene bedrijfstemperatuur van een motorblok omlaag te halen. Ze werken net als radiatoren met een luchtstroom die het oliecircuit koelt. Vele fabrieksteams maken gebruik van deze optie.

Een slecht afgestelde motor met b.v. een arm mengsel kan de temperatuur van de cilinderkop flink laten oplopen. Je benzine moet bovendien vers zijn want ‘gedegradeerde’ of oude benzine leidt tot een onregelmatige verbranding en dus hittevorming. Je motor kan de gevraagde power niet leveren vanwege de slechte benzine waardoor je extra aan het gashendel gaat hangen en nog meer vermogen vraagt en dus nog meer warmteontwikkeling veroorzaakt. Rij dus altijd met verse benzine.

Caroline Quintero

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

41 minuten ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

2 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

13 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

17 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

17 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

17 uur ago