Vandaag werd er een moment georganiseerd door Liam Everts om de pers te woord te staan na zijn hels avontuur in China. Everts was gisteren teruggekeerd uit Shanghai nadat hij op maandag met succes is geopereerd door een gespecialiseerde chirurg. De verzamelde pers was uitgenodigd bij Foodmaker in Hasselt om het verhaal van de onfortuinlijke motorcrosser te registreren.
Everts kwam afgelopen zondag ten val tijdens een duel met Lucas Coenen en brak hierbij een nekwervel. Hij lag even onder de motor en had geen gevoel meer in de ledematen maar gelukkig was dat maar een kort moment en kon hij snel weer alles bewegen. Bij een scan in een ziekenhuis kwam een breuk aan de C5-wervel aan het licht en die breuk werd een dag later gestabiliseerd met een plaatje en vier titanium bouten.
Liam Everts is redelijk vermoeid teruggekomen vanuit China en dus werd het persmoment niet te lang. Eerst kon de geschreven pers vragen stellen en nadien waren het de tv-stations die een video opnamen.
Herinner je je nog iets van de valpartij?
Liam Everts: Het was niet perse een zware val maar helaas een heel ongelukkige. Het is een val die in elke wedstrijd kan voorkomen. Ik ben heel ongelukkig met mijn hoofd op de grond terecht gekomen en ik herinner mij eigenlijk nog alles. Het is niet dat ik even knock-out was want ik had dadelijk het besef dat ik nergens nog gevoel had. Ik lag dan ook nog eens onder de motor wat geen voordeel is maar ik was altijd bij bewustzijn.
Wat gaat er op zo een moment door je heen? Je ligt daar en hebt geen gevoel meer en je vreest dan toch meteen voor het ergste?
Liam Everts: Ja, natuurlijk. Je begint dan over alles na te denken en je denkt: wat nu? Is dit het einde van mijn carrière en van die dingen flitsen er dan door je hoofd. Je denkt aan het ergste scenario maar gelukkig kwam na enkele minuten mijn gevoel stilaan terug. Ik bleef vanaf dat moment heel voorzichtig om er voor te zorgen dat ik dat gevoel niet weer zou verliezen.
Een revalidatie in fases
Hoelang gaat de revalidatie duren volgens de dokters?
Liam Everts: Die zal in fases verlopen waarbij ik de eerste twee weken echt niks ga doen. Dat wordt dus rusten en stil liggen zodat mijn lichaam goed kan herstellen van de breuk. Het is nu een breuk gelijk elke andere en in die fase zit ik nu dus al en dat is positief voor mij. Daarna kijk ik wel weer verder en volgt een fysieke revalidatie. Alles weer los maken denk ik dat de volgende stap is. Maar nu dus eerst twee à drie weken rusten en ik zal die tijd wellicht ook nodig hebben om alles wat te verwerken. De fase dat ik zonder gevoel zat is toch wat anders dan een gewone breuk.
Volgen er nog operaties?
Liam Everts: Van zover we nu weten is de operatie goed gelukt en is ook heel goed uitgevoerd want de Chinese dokter stond in contact met de dokter uit Salzburg van Wings for Life en met dokter Claes van Herentals. Ik ga begin volgende week op controle in Herentals en dan zie ik wel verder.
De meeste mensen hebben al vrees om naar een ziekenhuis te gaan in België maar daar lag het lot in handen van een Chinese chirurg. Hoe moeilijk was dat voor jou?
Liam Everts: Er was in eerste instantie grote paniek. De eerste vijf uren waren verschrikkelijk. Ik ben gevallen en dan komt er wat volk naar me toe. De dokter was er snel bij en die wou direct mijn helm afdoen maar ik ben dan beginnen te roepen: stop, stop, laat me even liggen. Ik begon daarna stilaan mijn gevoel weer terug te krijgen. Ik had het geluk dat papa en mijn teammanager snel bij mij waren. Zij hebben snel duidelijk kunnen maken dat iedereen van mij af moest blijven. Dan zijn we naar het eerste ziekenhuis gegaan en waar ik vijf uren lang op een brancard heb gelegen. Dan hebben ze me naar een ander ziekenhuis getransporteerd wat er op het eerste zicht ook niet echt top uitzag.
Via KTM hebben we dan een goede vertaler kunnen regelen en zo zijn we op een internationale afdeling geraakt waar ik in hele goede handen ben terecht gekomen. Ik ben dan behandeld door een van de beste nek/rug chirurgen van China en ook op wereldvlak. Ik denk dat daar wel mijn geluk in zat.
Stefan, jij hebt heel veel meegemaakt in je carrière maar als je er live bij aanwezig bent als je zoon crasht moet er toch wat door je hoofd gaan?
Stefan Everts: Ik heb alles van vrij dichtbij zien gebeuren. De val was op het eerste zicht redelijk onschuldig maar Liam bewoog niet meer en lag onder zijn motor. Ik zat wat te vloeken en dacht: sta op en rij verder. Maar dan kreeg ik in de gaten dat het heel serieus was. Ik ben dan beginnen lopen en was er als een van de eerste bij. Er waren baancommissarissen die hem in eerste instantie onder de motor gehaald hebben. Ik zat meteen te denken aan brandwonden want als je onder de uitlaat ligt is er gevaar en zo bleek ook want hij heeft brandwonden opgelopen aan zijn rechter bovenarm. Dan zei Liam dadelijk dat hij geen gevoel meer had. Vanaf dat moment was het eventjes chaos en paniek.
Omdat Liam aangaf dat ze hem moesten laten liggen hebben we dat duidelijk proberen te maken aan de dokter. Helaas kon die alleen maar in het Engels zeggen dat hij een dokter was maar voor de rest verstond hij totaal niks. Ik vind dat de FIM een serieuze fout heeft gemaakt door geen rode vlag te geven. Het was dus paniek maar desondanks ben ik heel alert gebleven tijdens de eerste minuten en tot hij in een ziekenwagen terecht is gekomen. Daarna was het nog een lange weg geweest tot dat we uiteindelijk in het ziekenhuis zijn terecht gekomen alwaar ze hem hebben geopereerd.
Liam, je had aangegeven dat je zaterdag of zondag naar huis mocht maar je voorkeur ging uit naar vrijdag. Uiteindelijk kreeg je het nog gefikst om op donderdag over te vliegen naar België. Hoe opgelucht was je toen je weer landde op Belgische bodem?
Liam Everts: Ja, ik was heel opgelucht. Ik bedoel, je zit in een land waar je niks kent en je wilt gewoon naar huis en in je vertrouwde omgeving zijn. Ik was naar de x-ray geweest om daar mijn vrijstelling te verkrijgen om naar huis te mogen keren. Ik kwam terug en was erg moe en ben in slaap gevallen. Toen ik wakker werd vertelden ze me dat dat er een nieuwe tyfoon opkomst was waardoor ik eerder kon vertrekken. Dat is een beetje mijn geluk geweest.
Race-incident of niet?
Verwijt je Lucas Coenen iets? Was het een race-incident?
Liam Everts: Ik wil mijn mening niet geven over het feit of dit al dan niet een race-incident was maar mijn mening is wel dat alles wat Lucas in de weg stond, opzij moest gaan. Ik heb hem pas gezien op het moment dat ik al in mijn lijn zat en kon dan niks meer doen. Ik hoop dat hij wel beseft dat hij hier even met mijn leven heeft gespeeld en dat hij dat nu ook voor altijd heeft veranderd. Ok, ik ben er nu nog goed van af gekomen maar voor hetzelfde geld zat ik hier nu niet. Ik denk dat hij daar redelijk licht overheen gaat. Misschien dat hij ooit zelf in zo een situatie gaat komen en er dan wel anders gaat denken.
Heb je al iets gehoord van Lucas Coenen?
Liam Everts: Ja, ik heb hem kort gehoord via sms. Ik bedoel, ik weet dat hij dit niet met opzet doet maar met opzet of niet, het maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Het resultaat blijft hetzelfde. Het is jammer dat die risico’s met onze sport zijn verbonden maar ik denk wel dat dit voorkomen had kunnen worden.
Je vader suggereerde eerder dat de FIM harder moet gaan optreden. Er zijn dit jaar nog incidenten geweest.
Liam Everts: Ja, natuurlijk. waar trek je de lijn? Wat is een race-incident en wat is geen race-incident? Als je het incident met Kay de Wolf en Simon Laengenfelder ziet in Turkije, dat was helemaal over de lijn. Dat was klaar en duidelijk voor mij. Het feit is dat daar niemand serieus gekwetst raakte. Mijn crash was in dit geval niet over de lijn maar er zit wel een heel zwaar gevolg aan. In beide gevallen werden er geen penalty’s of rode en gele kaarten getrokken, er is geen gevolg aan gegeven.
Heb je nog veel pijn of valt dat mee?
Liam Everts: Pijn is een groot woord. Ik heb gewoon een gevoel van stijfheid in mijn schouders en de rug. Alles zit redelijk vast wat denk ik wel normaal is.
Denk jij al aan wanneer je terug kan komen of schuif je de motorcross even aan de kant om de focus op je herstel te zetten?
Liam Everts: Ja, ik denk wel dat het zo moet om mentaal weer in orde te geraken. Het was een lang seizoen. Ik heb ook nog een duimblessure gehad. Ik denk dat het wel tijd is nu om alles even aan de kant te schuiven en tijd te maken voor andere dingen.
Je hebt in de afgelopen dagen ook contact gehad met Joël Roelants die destijds verlamd is geraakt (n.v.d.r.: in 2014 tijdens de trainingen van de MXGP van Italië in Maggiora). Hij gaf aan dat deze breuk goed komt maar dat het vooral mentaal is waar je moet zien overheen te geraken.
Liam Everts: Momenteel ben ik daar heel positief in. Ik verwacht misschien nog wel dat ik mezelf ga tegenkomen maar nu zie ik het positief in. Ik wil weer crossen en wil weer doen wat ik graag doe.
Linkin Park
Heb je veel reacties gekregen van je collega’s?
Liam Everts: Waar ik het meest van was verschoten was de reactie van mijn eigen ploegmaat Andrea (Adamo). Die wou voor mij wou stoppen omdat hij meteen door had dat het er slecht uitzag. Omdat ik meteen hulp kreeg is hij dan doorgereden. Ik had niet gedacht dat iemand dat voor mij zou doen, dat was wel mooi van hem. Voor de rest heb ik heel veel reacties gekregen, ik had niet gedacht dat er zoveel steun zou zijn.
Stefan, jij hebt vroeger zelf veel meegemaakt. Maar als je je eigen zoon daar ziet liggen, wat doet dat met u?
Stefan Everts: In eerste instantie ben ik heel cool gebleven om hem zo veilig mogelijk in de ambulance te krijgen en in het ziekenhuis. Nadien begon ik over van alles na te denken. De eerste nacht is ontzettend moeilijk voor mezelf geweest. We zijn heel dicht erbij geweest, het is een blessure die we kennen en die kan gebeuren. We weten dat deze sport heel risicovol is. Ik zei gisteren nog tegen Liam dat hij al een hele serie blessures gehad heeft maar eigenlijk nog maar één keer zelf in de fout ging. Dat was met zijn duimbreuk in het begin van het seizoen. Al de andere blessures waren nooit zijn eigen fout. Hij is qua rijden iemand die altijd heel veilig rijdt en bijna geen risico’s neemt. Liam is ook heel sportief op de baan. Ik heb nooit echte grote angst als ik hem zie rijden maar in de duels heb ik wel wat meer schrik omdat je dan met twee bent. Ik heb het moeilijk gehad toen hij terug kwam van de operatie. Toen heb ik toch wel een traantje moeten wegpinken. Het was voor mij een heel zwaar moment om hem daar zien te liggen. Gelukkig zijn we al bij al in goede handen terecht gekomen daar in China en zitten we hier vandaag.
Liam, we hadden het nu over je blessure en je bent heel positief maar zou je nu tijd kunnen maken om wat meer concerten te gaan bezoeken?
Liam Everts (lacht): Ja, ik moet nu andere dingen zoeken om me bezig te kunnen houden. Dat is heel moeilijk voor mij omdat ik heel actief ben en ik graag wil sporten. Ik wil de komende weken rustige dingen doen. Linkin Park heeft een nieuwe plaat uit en ze hebben een nieuwe zangeres. Dus dat spreekt me zeker aan om eens te gaan.
Foto’s en tekst: Danny Hermans
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…