Published On: 2 oktober 2024

Na de volledig vernieuwde KX450 van het vorige modeljaar lanceert Kawasaki voor 2025 een nieuwe KX250 generatie. Nieuwer dan dit wordt het dus niet! Onder perfecte omstandigheden mocht Ryan De Beer de KX250 testen op het mooie Aufenau in Duitsland.

Wie KX250 zegt, denkt meteen aan de stoet van Pro Circuit Kawasaki vedetten die een legende maakten van de groene 250cc crossers: Ryan Villopoto, James Stewart, Ivan Tedesco, Grant Langston, Ben Townley, Christophe Pourcel, Broc Tickle, Justin Hill, Dean Wilson, Jake Weimer, Blake Baggett, Martin Davalos, Adam Cianciarulo, Austin Forkner.

In de MX2 waren de successen sporadischer voor de Japanse fabrikant. Toch ziet het er ook hier positief uit voor de groenen. Rijzende ster Mathis Valin (18) snelde als rookie naar de EMX250 titel en mag volgend jaar als Kawasaki fabrieksrijder in het WK MX2 tonen wat de KX250 in zijn mars heeft. Onder de Riley Kawasaki vlag zien we in 2025 trouwens ook Kay Karssemakers en Tom Guyon uitkomen op groen.

Van ontwerptafel tot circuit

Aan ambities geen gebrek dus bij Kawasaki. De MY25 KX250 profiteert o.a. van een nieuw in- en uitlaattraject, verbeteringen aan de cilinderkop, nieuwe airbox, lichtere krukas en drijfstang, en nieuwe zuiger. Resultaat: enerzijds meer koppel bij lage toeren, anderzijds een meer lineaire gasrespons en soepelere vermogensafgifte. Qua frame borduurt Kawa verder op de KX450 met bijzondere aandacht voor de verdeling van het gewicht en geoptimaliseerde stijfheidsbalans.

Electronica speelt ook in de cross al veel langer een hoofdrol om rijders optimaal gebruik te laten maken van het vermogen. Voor 2025 verschijnt een “mapping box” aan de linker kant van het stuur waar je via schakelaars de setting kan kiezen voor de tractiecontrole en Power Modes. Dit is ’n ergonomische oplossing waarmee de KX250 de algemene tendens volgt en de gekleurde blokken van weleer naar de prullenmand verwijst.

Via de KX Rideology app en hun smartphone kunnen rijders zelf de mapping aanpassen. In deze app kan je ook uren loggen, settings opslagen en bijhouden welke mapping het best werkt op een bepaalde baan.

Sprong voorwaarts

Toegegeven er zijn veel verschillende manieren om een nieuwe (cross)motor te beoordelen. Hoe toegankelijk/vergevingsgezind een motor is, hoeveel rijplezier hij biedt voor een grote groep rijders bijvoorbeeld, hoe het zit met de verhouding prijs/kwaliteit of hoe een machine zich verhoudt tot de concurrentie. Meestal weegt dit laatste aspect het meest door in onze competitie-gerichte aspecten.

Op dit vlak beleefden we aan de KX250 veel lol in Duitsland. Over de hele lijn is dit een meer performante crossmotor dan zijn voorganger. Dankzij het Ergo-fit kan je als rijder ongeacht jouw lengte makkelijk de juiste rijpositie vinden. Zo zijn er vier stuurposities en twee voetsteunposities. ODI lock-on handvatten en een Renthal Fatbar stuur maken het plaatje compleet. Bewegen op de motor ging dankzij het gladdere kuipwerk erg vlot, ondanks mijn lengte.

Het valt meteen op dat het frame een stuk stijver is geworden. Maar dat is relatief. Zodra je het tempo opvoert en gaat pushen krijgt het frame meer flex. De combinatie met de Showa vering – voorheen was dit KYB- pakt goed uit. Qua rijwielgedeelte reageert de motor heel voorspelbaar, vooral als je gaat doorrijden. Dan merk je echt hoe goed het frame en de vering samen werken en veel vertrouwen bieden. Als ik meer aanvallend begon te rijden, kreeg ik ook steeds meer tractie in de bochten en bij het accelereren. Ook de wendbaarheid in de lucht ging er op vooruit naarmate ik harder ik naar sprongen toe reed. De voorvork was vrij zacht naar smaak al heb ik dat gezien mijn lengte (1 m94) en gewicht (93 kg) wel vaker.

Race-ready

Onderin was er bij het vorige KX250 model veel ruimte voor verbetering. Dat hebben ze gelukkig goed opgepikt in Japan. Het vermogen is dan ook flink verbeterd. Met name qua trekkracht bleef ik vroeger op mijn honger zitten. Daar is nu niets meer van te merken.

Middengebied en top geven een gelijkaardig gevoel. Bovenin maakte de KX250 sowieso indruk maar deze motor doet het allemaal met sprekend gemak. De MY25 KX250 blijft met brio doorgaan bij hoge toerentallen. Hierdoor krijg je een heel solide indruk van een blok dat presteert zonder grote tekortkomingen.

Bij de eerste rijsessie was de motorrem mij opgevallen en wilde ik graag wat meer pit in het middengebied. Met behulp van de KX Rideology app was dit zo verholpen. Voorontsteking sterker gemaakt waardoor ik meer vermogen van middengebied naar top kreeg wat ook de tractie verbeterde. Na deze kleine aanpassing aan de mapping was ook de motorrem een heel stuk minder.

Stopping power

De topprioriteit van Kawasaki was een prestatiegerichte machine voor serieuze wedstrijdrijders. En daar zijn ze met vlag en wimpel in geslaagd. Zonder grote aanpassingen kan je met de KX250 meteen achter het starthek plaatsnemen.

Wie graag hoog in de toeren rijdt, vindt in de KX250 een perfecte match. Rijders die eerder ‘lui’ in derde versnelling blijven, zullen op dat vlak eerder hun gading vinden in een KTM/Husqvarna/GasGas.

De combinatie van bruikbaar vermogen, wendbaarheid en een prima uitrusting laten de nieuwe KX250 duidelijk opschuiven in de MX2 categorie. Ook troeven zoals de zijkap die zonder gereedschap te verwijderen is -handig om de luchtfilter te checken of te vervangen- en de uitstekende Nissin remmen geven ‘m nog net iets extra. Qua stopping power en feedback is “remmerij” op de KX250 echt super.


Waar-ie minder scoorde waren voor mij op deze testomloop de voetsteunen die in sporen makkelijk vol kwamen met aarde en daardoor omhoog bleven staan. De grote demper vind ik esthetisch minder. Al is dat grote formaat wel voor de goede zaak aangezien het geluidsniveau daalde van 112dB naar 109dB. Wel opletten dat je er niet op gaat zitten, want da’s best warm!

Slotconclusie

Deze eerste kennismaking smaakte duidelijk naar meer. Ik ben benieuwd hoe deze KX250 het er vanaf brengt op een typisch zware zandbaan in de lage landen. Al moet ik zeggen dat ik daar met vertrouwen naar uit zie gezien de verbeteringen. Ook qua prijs zit het tegenover de concurrentie wel snor.

De aanwezigheid van de fraaie Kawasaki Racing Team hospitality tijdens de perslancering, het feit dat Kawa voor het eerst in lange tijd met een fabrieksmotor zal verschijnen in de GP’s, het zijn allemaal gunstige tekens. Het is Kawasaki menens om in de 250cc viertakt motorcross markt zieltjes te winnen. De ingrediënten zijn er in ieder geval!

Prijs KX250: € 9.899
Meer info op https://www.kawasaki.nl/nl/products/Motocross/2025/KX250/overview?Uid=08EAXlhaCg1cWlwKDV1YXFtfDQpZCQ0LCgxeXg0JUV1fWVA

TECHNISCHE GEGEVENS KX250

KRACHTBRON

VERSNELLINGSBAK: 5 versnellingen
STARTER: Elektrische starter
SLAG: 52.2 mm
BORING: 78 mm
COMPRESSIEVERHOUDING: 14.0:1
KOPPELING: Natte multi-plaatkoppeling
CILINDERINHOUD: 249.4cc
INJECTIE: PGM FI benzine-injectie
ONTSTEKING: Digital CDI
MOTORTYPE: Vloeistofgekoelde viertakt DOHC eencilinder

CHASSIS

AFMETINGEN (L x B x H): 2,185  x 820 x 1.260mm
RIJKLAAR GEWICHT: 105 kg
TANKINHOUD: Ca. 6,2 l
BOUWWIJZE FRAME: Perimeter aluminium
VOORVERING: Showa 49 mm USD voorvork met spiraalveren
BODEMVRIJHEID: 330 mm
ACHTERVERING: Uni-Trak dual range
ZITHOOGTE: 950 mm
BALHOOFDHOEK: 28.24 °
VEERWEG VOOR: 305 mm
VEERWEG ACHTER: 307 mm
WIALBASIS: 1.485 mm

WIELEN

VELGEN VOOR: 21 x 1.60, Aluminium spaakvelgen
VELGEN ACHTER: 19 x 2,15 Aluminium spaakvelgen
BANDEN VOOR: 80/100-21 Dunlop MX34 Midsoft
BANDEN ACHTER: 110/90-19 Dunlop MX34 Midsoft

REMMEN

DIAMETER REMSCHIJF VOOR: 270 mm, tweezuigerklauw
DIAMETER REMSCHIJF ACHTER: 240 mm, enkelzuigerklauw

Tekst: Ryan De Beer

Foto’s: Kawasaki