Published On: 18 oktober 2024

De GasGas-rijder uit Mol deed in mei dit jaar een opmerkelijke move door de EMX250-competitie spoorslags te verruilen met die van de MX2. Nicolas Vennekens had er dan al enkele jaren Europees kampioenschap op zitten en leerde snel bij tussen de grote jongens.

Zo kon hij tijdens de MXGP’s van België en Zweden zijn eerste WK-punten scoren. Volgend jaar zal Vennekens een volledige WK-campagne rijden in de MX2 in een rondom hem gebouwd team: het VNT Racing KTM Team. Hoog tijd dus om de jonge motorcrosser een aantal vragen te stellen.

MXMag: Je kon dit jaar punten behalen in Lommel en Uddevalla en zette duidelijk stappen in de goede richting. Wat maakt dat je in de tweede seizoenshelft aan snelheid hebt gewonnen?

Nicolas Vennekens: Ik denk, met de overschakeling van het EK naar het WK, dat de ik de snelheid kon meepakken van de MX2-rijders. Mentaal heeft dat ook wel goed gewerkt voor mij.

MXMag: Je kondigde eerder deze week aan dat je met het VNT Racing KTM Team in 2025 een volledige WK-campagne te willen rijden. Hoe ver gaat de samenwerking met KTM in Oostenrijk?

Nicolas Vennekens: Dat is natuurlijk niet vanzelf gekomen, we hebben zelf actie moeten ondernemen om een en ander te kunnen realiseren. Het was niet gemakkelijk, ik bedoel, crossen kost een pak geld, en de deal met Oostenrijk is een hele grote stap voor mij. Om steun te krijgen van het merk is voor mij toch wel een droom die uitkomt. Ik heb altijd opgekeken naar KTM en kon met deze deal aan erg goeie condities de motoren aankopen.

MXMag: Wat wil je volgend jaar bereiken in de MX2?

Nicolas Vennekens: Ik ga in eerste instantie proberen er elk weekend te staan, alles te geven en zoveel mogelijk punten binnen te halen. Ik wil zeker tegen het einde van het seizoen toch wel eens meegedraaid hebben in de buurt van de top vijftien.

MXMag: Je gaat volgend jaar ook de overzese wedstrijden rijden zoals Argentinië, Indonesië, China en Australië? Hoe moeilijk is het om dit alles budgettair rond te krijgen?

Nicolas Vennekens: We hebben veel rondgevraagd naar hulp om dit avontuur tot een goed einde te kunnen brengen. Ik heb ook heel veel hulp van mijn ouders die alles willen geven wat ik nodig heb want zonder hen zou dit nooit lukken. Zij doen er alles voor om mijn droom te kunnen laten uitkomen en dat schept ook wel een hele speciale band tussen ons.

MXMag: Pas je je manier van trainen aan als voorbereiding op het volgend seizoen?

Nicolas Vennekens: Ik denk niet dat er grote aanpassingen gaan gebeuren naar aanloop van een nieuw seizoen. We gaan gewoon verder doen zoals we bezig waren. Ik denk dat het voor mij de beste manier is.

MXMag: In mei schakelde je over van de EMX250 naar de MX2. Hoe voelde het aan om plots tussen de WK-toppers te rijden?

Nicolas Vennekens: Het was een heel grote omschakeling voor mij. Je staat dan tussen de grote mannen en dat is toch wel indrukwekkend. Het mentale gedeelte ervan vond ik beter en rustiger dan in het Europees kampioenschap. Er heerst een ietwat andere mentaliteit dan in het EK maar die bevalt me wel.

MXMag: Rij je naast het WK MX2 volgend jaar ook nog andere wedstrijden?

Nicolas Vennekens: Als de kalender het toelaat gaan we ook wel in Nederland rijden samen met enkele ADAC-races in Duitsland. Misschien komt daar ook nog het Brits kampioenschap bij.

MXMag: De WK-kalender telt ook volgend jaar 20 wedstrijden. Vanuit de paddock komt er al eens kritiek op het grote aantal wedstrijden. Wat is jouw mening rond dit gegeven?

Nicolas Vennekens: Ik vind twintig wedstrijden niet te veel en zeker niet als je alleen een WK-campagne moet rijden. Het verre reizen is wel erg vermoeiend, zeker als je ziet dat we de laatste drie GP’s van 2025 van Turkije, naar China en Australië moeten. Die drie GP’s moeten we in één ruk doen zonder thuis te komen, maar voor mij zou dat geen probleem mogen zijn.

MXMag: Gaat de overstap van GasGas naar KTM voor jou een verschil uitmaken, ondanks dat deze merken tot dezelfde groep behoren?

Nicolas Vennekens: In principe niet. Alleen de vering gaat veranderen. We zijn aan het testen geweest en de vering werkt nu al veel beter dan vorig jaar. Het motorblok blijft identiek dus over het algemeen gaat het voor mij niet zo een grote omschakeling zijn.

MXMag: Onze redactie wenst jou erg veel succes toe met de plannen die je gemaakt hebt voor volgend jaar in de MX2.

Tekst: Danny Hermans
Foto’s:
shotbyBavo en archief MXM