Published On: 31 oktober 2024

Je kan massa’s geld uitgeven om je crossmotor sneller te maken maar al die extra power moet ook tot stilstand worden gebracht. Goede remkracht is dus essentieel om, daar waar het nodig is, flink in de ankers te gaan. Het is een rare vaststelling maar goede remmen maakt dat je snellere rondjes kan rijden. Wij verdiepen ons vandaag in de remblokken van je crosser.

Goede remmen, ja, het klinkt contradictorisch, maken je sneller. Je verbetert je rondetijden door de tijd dat je remt te verkorten. Met andere woorden: de afstand of het aantal meters die je gebruikt om te remmen wordt korter. Dat kan alleen als je remsysteem in topconditie is.

Wanneer je het remhendel of het rempedaal bedient gaan de remblokken drukken op de schijf. Deze druk wordt door het remhendel verplaatst via de remolie naar de cilinders die druk uitoefenen op de remblokken. Door de wrijving op de remschijven zal je motor vertragen.

Gebruik nooit DOT 5

De kans is groot dat jouw crossmotor standaard wordt uitgerust met DOT 3 remolie. Deze is compatibel met DOT 4 en DOT 5.1 maar zeker niet met DOT 5. DOT 5 is een olie die een hoger kookpunt heeft dan de andere olie maar ze is niet geschikt om met de andere drie te mixen. Ook kunnen de rubberen onderdelen aangetast worden. Je kan DOT 5 herkennen aan zijn paarse kleur. Niet gebruiken dus. Alleen DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn geschikt voor jouw crosser.

Remolie verversen doe je best door de volledige inhoud te vervangen. Een beetje bijgieten zorgt ervoor dat je nieuwe remolie degradeert door te mixen met oude remolie. Spoel dus het hele systeem.

De blokjes

Om het maximale uit je schijfremmen te halen, moet je eerst de interne werking van het systeem begrijpen. Van groot belang is het kleine remblokje dat tegen de remschijf drukt.

Gesinterde remblokken

“Sinteren” beschrijft het proces van het samensmelten van metaaldeeltjes tot één massa door de toepassing van druk en hitte. Gesinterde remblokken bieden ongeëvenaarde prestaties op natte ondergrond. De wrijving van metalen deeltjes tegen een metalen schijf zorgt voor hoge slijtage. Daarom worden kleine koperdeeltjes toegevoegd om de slijtage van de rotor te verminderen.

Wanneer remblokjes vervangen?

De meeste motoren hebben een metalen lipje dat over de schijf schraapt wanneer de slijtagegrens van het remblokje is bereikt. Dit is meestal het geval als er nog maar 2 mm materiaal op het remblok zit. Onthoud dat dit een absolute servicelimiet is en dat je remblokken moet vervangen voordat ze zoveel slijtage vertonen.

Versleten remblokken remmen minder goed af dan nieuwe remblokken. Ook wordt de warmte minder goed afgevoerd. Door die warmteontwikkeling degradeert ook meteen je remolie omdat die vervuild wordt met waterdamp. Dan krijg je vage remmen met weinig gevoel, de zogenaamde remfading.

Remblokken vervang je dus best voor ze versleten zijn. Een dunner remblokje heeft minder materiaal om warmte te absorberen en af te voeren. Een setje extra remblokken meenemen op de wedstrijden is een goed idee omdat er omstandigheden kunnen opduiken die de blokjes snel kunnen doen slijten of degraderen. Denk bijvoorbeeld aan zwaar modderige circuits. Ook een plastic afspanlint kan je remblokjes naar de haaien helpen. Het plastic smelt in het frictiemateriaal van je blokjes en zorgt voor remmen die nauwelijks nog stopkracht vertonen.

Let bij het installeren van je nieuwe remblokken goed op de schuifpennen van de remklauw. Deze raken na verloop van tijd gecorrodeerd. Als de schuifpen vuil is, glijden de remblokken niet vrij. De pennen die door de remblokken steken moeten dus altijd super glad zijn. Wij doen dit door de pennen af en toe te poetsen met een scotch schuurdoekje. De pennen smeren is een zeer slecht idee. Olie en vet verhitten door de remwerking en zullen in het frictiemateriaal van de blokjes lopen.

Reinig je remschijf

Het heeft geen zin om nieuwe remblokken op je motor te zetten als je de remschijf niet goed schoonmaakt. De beste manier om een remrotor schoon te maken is met een zandstraalset. Naast het verbeteren van de prestaties, kan het tweemaal per jaar zandstralen van een rotor de levensduur verdubbelen. Heb je deze techniek niet in huis dan is schuurpapier een goede oplossing.

Gebruik korrel 500 om je remschijven op te schuren. Gebruik het schuurpapier in kleine cirkelvormige bewegingen en reinig de vuile remschijf vervolgens met water en zeep. Remmenreiniger kan een vervuilend restant achterlaten op je remschijven. Als je het toch gebruikt, was je de rotors nadien best nog eens met water en zeep. Vergeet niet dat ook de remschijven onderhevig zijn aan slijtage. Raadpleeg je gebruikershandleiding om de minimale dikte van de rotor vast te stellen. Vervang ze voor je deze dikte hebt bereikt.

Foto’s: Danny Hermans en Galfer