De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is het zover: er komen nieuwe geluidsnormen in het WK motorcross.
De nieuwe norm knipt 3 dB af van de oude norm en dus mogen de motoren tijdens een GP maximaal 111 dB in plaats van de huidige 114 dB. Deze nieuwe norm gaat in op 1 januari 2025. Deze beslissing komt rijkelijk laat gezien het feit dat sommige landen (zoals België) zwaar te lijden hebben onder de gevolgen van de geluidsdruk die crossmotoren produceren, maar het is alvast een stap in de goede richting.
Het spreekt voor zich dat deze norm stap voor stap strenger zal worden in de komende jaren maar het is nu nog koffiedik kijken over wat de inhoud van die regels gaan zijn. Hoe de aftermarket-fabrikanten van uitlaten hiermee omgaan is niet geheel duidelijk maar het lijkt ons evident dat ze haast verplicht zijn om deze regelgeving in de nabije toekomst klakkeloos te volgen.
De nieuwe norm van 111 dB geldt zowel voor de MXGP, de MX2, WMX (woman), tweetakten, viertakten, zijspannen, Snowcross, Junior MX (65cc, 85cc en 125cc tweetakt en 250cc viertakt), Supercross, Supermoto en quads.
De 2 meter max meting
De meting zelf moet aan heel wat regels voldoen en het zou ons te ver brengen om alles in detail uit te leggen. Je kan het document “Sound regulations” van de F.I.M. altijd raadplegen via deze link.
De motor moet om te beginnen op bedrijfstemperatuur zijn om de meting uit te voeren. Het meettoestel staat volgens de 2 meter max-regel opgesteld in een hoek van 45 graden (zie tekening hieronder). Er wordt rekening gehouden met de positie van de uitlaat want die kan zowel links als rechts staan op de motor. Het meettoestel moet bovendien opgesteld worden op een hoogte van 135 cm vanaf de grond.
Tijdens de geluidscontrole zal een medewerker van de FIM of een monteur de koppeling intrekken. Er wordt ook aanbevolen om de achterrem onder druk te houden. Bij motoren, die uitgerust zijn met een mapping-schakelaar, zal er een geluidstest uitgevoerd worden in elke mapping. Daarom zie je dat tijdens een controle in de MXGP er drie keer een test gebeurd omdat er veelal drie ECU-mappings aanwezig zijn op de motor.
Het spreekt voor zich dat de mensen die de geluidscontrole uitvoeren, voorzien zijn van oorbescherming. De FIM hanteert dus strengere regels vanaf 1 januari. Er wordt echter een verschil gemaakt tussen een meting voor een wedstrijd en na een wedstrijd. Na de wedstrijden mag er maximaal 112 dB gemeten worden vanwege de degradatie van de demper tijdens de race. Voor de wedstrijden blijft de norm dus op 111 dB.
In de bovenstaande tabel wordt dus een maximale norm gehanteerd van 111 dB maar met die nuance dat het doel in principe 109 dB moet zijn. Een afwijking van 2 dB wordt dus toegelaten in verband met de precisie van de meetinstrumenten.
Met deze nieuwe regelgeving is het de bedoeling dat de nationale federaties wereldwijd deze vernieuwingen gaan overnemen. Zo konden we op de website van Motorsport Vlaanderen lezen dat ook zij de nieuwe regelgeving van de F.I.M. gaan toepassen vanaf 1 januari 2025.
Dan blijven er natuurlijk nog de amateur-federaties en de circuit-uitbaters. Ook zij doen metingen om de geluidsdruk op en rond de circuits binnen de perken te houden. Op dit moment is nog niet geweten welke regels zij in de toekomst gaan hanteren. Gezien de problemen in ons land, en de specifieke klachten rond de circuits van Lommel, Olmen en Lille, lijkt het ons een goed idee om hier een apart artikel aan te wijden.
Foto’s: Husqvarna Racing, FIM en Danny Hermans
Tekst: Danny Hermans