Voor het eerst in tien jaar besloot Infront, de promotor van de MXGP, om het roer om te gooien en een nieuwe ontwikkelaar in te schakelen voor de MXGP games. Kylotonn (KT Racing), bekend van enkele racespellen zoals de WRC-serie, kreeg de eer om de officiële MXGP-franchise over te nemen van Milestone. Maar is het ook een goede game?
Verandering van spijs doet eten en na jaren Milestone deed de switch naar het Franse Kylotonn hopen op een frisse wind en verbeteringen. De Franse ontwikkelaars waren in ieder geval niet aan hun proefstuk toe want ze zijn gespecialiseerd in motorsport en ze hebben al 29 titels gereleased.
Volbloed gamer, crossliefhebber én voormalig crosser Tom Henderikx testte voor ons alvast MXGP 24.
Pro’s
De grootste troef van MXGP 24 is zonder twijfel de officiële licentie. Alle tracks, teams en rijders uit het huidige MXGP-seizoen zijn aanwezig, wat voor een authentieke ervaring zorgt.
Voor de echte fans van de sport is het altijd fijn om op hun favoriete circuits te racen tegen namen als Jeffrey Herlings en Tim Gajser. En ook leuk om details uit het 2024 seizoen terug te zien in de game. Zoals de nu al iconische ‘Lommelwood’ letters op het dak van de kantine in Lommel!
Contra’s
Waar te beginnen? De gameplay is ronduit slecht. De motoren voelen log aan, het bochtenwerk is frustrerend onnauwkeurig en sprongen hebben totaal geen gewicht of impact. Het lijkt alsof er nauwelijks tijd is gestoken in het verfijnen van de physics of handling. Valpartijen zijn dan ook geen uitzondering en iedere track voelt ook bijna hetzelfde aan. Bij iedere bocht is het gokken of je deze keer wel de goede kant uit gaat…
Daar komt nog bij dat de AI van tegenstanders behoorlijk dom is. Je kunt hele races winnen zonder dat je het gevoel hebt echt te moeten strijden. Als je gewoon rechtop blijft, dan win je met gemak een wedstrijd. En alsof dat nog niet genoeg is, ontbreekt een multiplayer-modus volledig. Het idee dat een moderne racegame in 2024 zonder online component wordt uitgebracht, is bijna onbegrijpelijk.
Voorbijgestreefde graphics
Een andere afwezigheid is de rewind-functie. Deze functie, die in veel racegames inmiddels standaard is, zou een mooie toevoeging zijn geweest, zeker gezien hoe frustrerend de gameplay al is. De graphics voelen aan alsof ze rechtstreeks uit 2015 komen. Te weinig detail en polish, wat het geheel er des te meer als een budgettitel laat uitzien.
De carrièremodus is helaas ook een dieptepunt. Wat ooit een kans had kunnen zijn om spelers een meeslepende ervaring te bieden als opkomend MXGP-talent, voelt nu als een verzameling hersenloze races zonder voldoening. Combineer dit alles met een prijskaartje van €59,99, en je hebt een recept voor teleurstelling.
Te vroeg uitgebracht
Het meest schrijnende aan MXGP 24 is dat het voelt alsof de game veel te vroeg werd uitgebracht. Alles wijst erop dat Kylotonn simpelweg niet genoeg tijd heeft gehad om een afgewerkte, plezierige game af te leveren.
Met een jaar extra ontwikkelingstijd hadden ze in de eerste plaats de gameplay kunnen verfijnen, een multiplayer-modus kunnen toevoegen, en een diepere carrière-ervaring kunnen bieden. Wat we nu in handen hebben, is meer een vroege bèta dan een volwaardige release.
Conclusie
Ik speel al motocross-games sinds Excitebike op de NES in de jaren ’90 en heb in de tussentijd bijna alles geprobeerd, van Motocross Madness tot MX vs ATV Reflex (die nog steeds tot mijn favorieten behoren). Maar helaas is MXGP 24 zonder twijfel de slechtste motocross-game die ik ooit gespeeld heb.
Het is bijna niet te begrijpen dat niemand tijdens het ontwikkelingsproces aan de bel heeft getrokken om deze titel een jaar uit te stellen. Nu staat er een product op de markt dat de reputatie van de serie ernstige schade toebrengt.
Mijn advies? Laat deze game links liggen en hoop dat de volgende editie het wél goed doet.
MXGP 24 is nu verkrijgbaar voor PS5, XBOX Series S/X & PC.
Tekst: Tom Henderikx