De zware malaise waarin KTM verkeert, heeft z’n weerslag op alle geledingen van de (offroad) motorsport. Ook de promotor van het FIM Hard Enduro Wereldkampioenschap, WESS Promotion GmbH, luidt nu de alarmbel. Het Oostenrijkse bedrijf kondigde namelijk aan dat het geen andere optie ziet dan over te gaan tot liquidatie.
KTM AG gaat momenteel door de zwaarte crisis ooit. Die malaise treft heel wat bedrijven die nauw samenwerken met de motorfabrikant uit Mattighofen. Zo ook WESS Promotion GmbH dus. Oorspronkelijk zag die firma, opgericht door ex-KTM sportdirecteur Winfried Kerschhaggl (foto onder), het levenslicht om de WESS (World Enduro Super Series) in goede banen te leiden.
Dat alternatieve enduro-kampioenschap werd opgericht in 2018. Het was een reactie van KTM en Red Bull op de volgens hen slechte gang van zaken in het WK enduro. De WESS bracht hard enduro, klassieke enduro, strandraces en cross country samen in één kalender.
Een groot succes is de WESS formule niet geworden. Bovendien zorgden de verschillende formaten en opmerkelijke puntentelling voor veel verwarring. In 2021 ging de WESS dan ook over in het huidige FIM Hard Enduro World Championship, wel nog steeds met WESS Promotion GmbH in de rol van promotor. Dit jaar schroefde Red Bull de steun aan het kampioenschap al fors terug en nu KTM de stekker uit het WK Hard Enduro trekt, is dat laatste dus de doodsteek geweest.
Mikken op doorstart
In een bericht gericht aan de Hard Enduro WK -rijders windt WESS Promotion er geen doekjes om:
“Zoals jullie je wel kunnen voorstellen, heeft de recente beslissing van KTM om haar steun aan het Hard Enduro World Championship in te trekken, grote gevolgen gehad voor onze organisatie en het kampioenschap als geheel.
Door de daaruit voortvloeiende omstandigheden is WESS Promotion GmbH nu gedwongen om te liquideren. We willen je echter verzekeren dat dit niet het einde betekent van het Hard Enduro Wereldkampioenschap. Het huidige team, onder leiding van Winfried Kerschhaggl en Ricardo Mitterer, zet zich volledig in voor de voortzetting van de serie en is actief bezig om de promotie van het kampioenschap voor het volgende seizoen in een ander kader te organiseren.
De afgelopen weken hebben we hierover constructieve gesprekken gevoerd met organisatoren van evenementen en de FIM. Deze gesprekken waren zeer positief en vanuit het huidige perspectief zou het seizoen 2025 moeten kunnen plaatsvinden zoals gepland. Als er veranderingen nodig zijn, dan zullen die voornamelijk betrekking hebben op de overzeese races.
In januari zullen we meer details en mogelijke wijzigingen aan de kalender geven. Tot die tijd werken we met volle energie en toewijding aan de realisatie van het seizoen 2025 en de voortzetting van het Hard Enduro World Championship. Bedankt voor jullie begrip en steun tijdens deze uitdagende periode.”
Wordt vervolgd
Met wedstrijden zoals Erzberg, Romaniacs, Red Bull Outliers, Hispanix, Abetone, Getzenrodeo enz… heeft de hard enduro scene ondertussen genoeg klassiekers om een sterke kalender uit te bouwen. Onder welke vorm dat is -een WK, of een apart kampioenschap- is een andere vraag. Het staat in ieder geval vast dat het draagvlak voor een uitgebreid kampioenschap nooit groot was in de eerste plaats.
Zo was de meerderheid van de toprijders in Oostenrijkse dienst en de meerderheid van de toprijders waren ondersteund door Red Bull. Dat laatste tot afgrijzen van Rockstar Energy dat moest toezien hoe haar Husqvarna toprijders stiefmoederlijk werden behandeld. Behalve een handvol fabrieksrijders, lees KTM, Husqvarna of GasGas aangevuld met enkele Sherco piloten waren er bovendien weinig piloten die het volledige kampioenschap reden.
Of WESS er daadwerkelijk in zal slagen alle neuzen dezelfde richting te laten uit wijzen of de FIM het heft zelf in handen zal nemen wat betreft het WK Hard Enduro zal de toekomst uitwijzen. Met een typische seizoensstart eind april of begin mei is er nog even respijt. Maar vooraleer deze dramatische ontwikkeling in een finale vorm wordt gegoten, kunnen de violen deze keer best goed gestemd worden tussen alle betrokkenen!
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Future 7 Media / Red Bull Content Pool //